Jag undrar hur mina vänner i Burma har det nu

Inlägg #1: Postat: 2007-09-26 22:36:00
Joakim Steneberg
Militären kunde inte komma dit -89, bara 20 mil från Rangoon. Det var bara att hyra en flodbåt och ta sig över. Vi träffade en familj hel kort på stranden i Burma, och såg arbetande elefant. Det är ett mysterium hur detta religiösa folk i dess bästa mening med flera minoriteter dock, kan ha en sådan regim!
Inlägg #2: Postat: 2007-09-26 22:38:00
Elina
Jag har också rört mig där från Chiang Rai till "Gyllene triangeln" och längs en flod till Burmasidan. Bla till en kristen by mitt i djungeln. Det var länge sedan - 78.
Inlägg #3: Postat: 2007-09-26 22:41:00
Elina
Militärjuntan stöddes väl av Sovjet och senare åren Kina fast kineserna håller väl på att ledsna och ryssarna är liksom utmanövrerade. Vem vet riktigt vad och vem stöttar vem idag? Halv miljon soldater fast ingen utländsk fiende.
Inlägg #4: Postat: 2007-09-26 22:42:00
Janne B
I vår och sommar har jag träffat ca 15 personer från en av dessa minoritetsfolk.De hade lyckats fly över floden till Thailand och omsider kommit till flyktinglägret Tånga i Vårgårda. Denna grupp var baptister sedan mitten av 1850-talet då det fanns en baptistmission i området. Missionen hade byggt upp skolor och sjukvård vilket var unikt för landet.
Inlägg #5: Postat: 2007-09-26 22:45:00
Janne B
Jag kunde inte göra så mycket mer för dem än att hälsa på dem i kyrkan.De fick läsa bibeltexterna på sitt språk och även sjunga sina psalmer. / Invandrarverket har gett dem en mer varaktig bostad men jag vet ej var...
Inlägg #6: Postat: 2007-09-26 22:45:00
Elina
1/ Man blev djupt tagen av buddhismen som genomsyrade landet, det vanliga livet och ens sätt att både möta andra och leva själv. Fredligt, lungt, värdigt.
Inlägg #7: Postat: 2007-09-26 22:48:00
Janne B
Ja detta Elina var mitt sätt att tacka dig för denna berättelse./ Jag tror att folket jag nämnt här hade stor respekt även för buddhismen.
Inlägg #8: Postat: 2007-09-26 22:49:00
Elina
4/ Efter boktryckarkonsten skrev påven små böcker och skickade munkar för att kristna världen. Det finns kristna öar i Asien sedan dess i avlägsna byar.Trodde inte mina ögon när en by hade kyrka, desamlades på söndagar och läste Ave Maria och Pater Noster fast de knappt hade haft kontakt med yttervärlden på några hundra år.
Inlägg #9: Postat: 2007-09-26 22:52:00
Elina
Tånga? Är det flyktingar som bor där nu? Brukade bo där när träffen med fotoklubben var.
Janne, helt rätt. Och vi ska respektera varandras levnadsläror/tro.
Inlägg #10: Postat: 2007-09-26 23:00:00
Janne B
8/ Ja kristna öar o dalar i djungeln kan rymma små trosminoritetet i 100 år. När Sven Hedin den store upptäöckresanden kom till Pamir/Ostturkestan för 100 år sedan hittade han resterna av svensk mission där. Min pappas kusin Hilda Noirdkvist hade varit där i tio år från år 1900 ungefär. Hedin lär ha blivit förvånad.
Inlägg #11: Postat: 2007-09-26 23:04:00
Janne B
Om en månad får Fotomässan samsas med en ny flyktinggrupp på Tånga Hed.Som i ca 100 år var övningsfält för Artilleriregementet i Gölteborg. Som lite pojke såg jag hur hundratals häster kom dragande med dessa förfärliga kanoner. TRE står kvar som "prydnad" på heden.
Inlägg #12: Postat: 2007-09-27 11:28:00
Elina
Hittade just en sådan rest och när jag berättade om de på universitet var hysterin total. Jag skulle få åka till Påven och berätta. Men jag åkte förstås inte, höll tyst om platsen, mycket svårtillgängligt, och hoppades att de fick leva i fred.
Inlägg #13: Postat: 2007-09-27 11:57:00
Janne B
Elina Du kloka kvinna. Det är flera sådana smågrupper som är förföljda av nuvarande regim men även av föregående. Det finns ingen bra metod att hjälpa dem utom att vara diskret.Kontakter med utlandet anszes som suspekta. Likadant med kristna i Kina...de får inte ha minsta kontakt med Påven.
Laddar...