Inlägg #1: Postat: 2007-09-26 22:12:00
|
Elina |
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-26 22:32:00
|
Joakim Steneberg |
Verkar ha varit en fantastisk resa! Kanske det kommer mer? Jag och min sambo besökte Burma -89. I en halvtimme blott. Illegalt... Vi fick tipset i Chiang-Mai, Thailand. Längs gränsfloden härskar minoritetsfolken, bl.a då Karen. De bor på båda sidor floden, och i Burma hade de åtminstone då kontroll över sitt område.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-27 06:14:00
|
Inger-Sofia |
"Vi måste prata med varandra,respektera,lyssna på varandra".Med dom orden, *Sagda i elinas tankeväckande artikel.Önskar jag er alla en god morgon och må dagen ta hand om Er på bästa,mest kärleksfulla sätt,med respekt.k.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-27 08:55:00
|
Janne B |
Media överflödar av bilder tack vare den nya tekniken med bildmobiler och annat. Massor av bilder tycks tas från taken från Templen och även från andra officiella byggnader privata balkonger osv. Därför genomförs nu nattliga raider då det är svårare att fota....Trots detta så verkar motståndet finnas i en stort antal städer....
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-27 14:23:00
|
Elina |
Från Länk: blogg.aftonbladet.se
hittar jag denna uppmaning
In support of our incredibly brave friends in Burma: May all the people around the world wear a red shirt on Friday, September 28. Please forward
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-27 14:40:00
|
Elina |
Kanske på sin plats att tillägga att väldigt många buddhister kanske de flesta i Burma är munkar men bara i tre kanske fler månader. Det är som ett slags konfirmation . Insteget till kloster är en fest. Män alltså. Kvinnor behöver inte eftersom de föder barn och är därför redan heliga men många kvinnor blir nunnor för en tid.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-09-27 14:42:00
|
Unto S |
Såg Storbritanniens nye premiärminister Gordon Brown i TV igår och kom att tänka på följande… ”Genom tre krig, på 1820-, 1850- och 1880-talen, lade britterna gradvis under sig hela Burma, bl.a. för att hindra fransk expansion österifrån och för att kontrollera kusten mellan Calcutta och Singapore samt handelsvägarna till Kina.” NE Ja-a, vad har förenade västvärlden i kikaren den här gången? Liberalerna bör vara glada eftersom kommunistpartiet är förbjudet i Burma.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-09-27 15:57:00
|
myrboa |
"Välsignelse
över jorden
vår vackra blå planet
vårt hem i kosmos.
Välsignelse
över all god vilja
alla handlingar
i uppriktighet och kärlek.
Välsignelse
över ljuset
i människornas hjärtan.
Må det växa sig starkt
ta mörkret i famn
föda fred och försonings.
Margreta Melin
Till Burmans kämpande folk. A-L
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-09-28 10:56:00
|
Elina |
General shwe har troligen lämnat landet, sågs på Bankoks flygplats med familjen. Mot vilket land styr han kosan? Bara rykte för internet fungerar inte i Burma. Kan man stänga av det??
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-09-29 13:32:00
|
Elina |
Nu försvann krisen i Burma från förstasidorna. Det finns så mycket annat intressant som ...men den som orkar protestera kan få etn adress och brevmall på:
Länk: expressen.se
eller på amnestys hemsida
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-10-13 15:45:00
|
Elina |
Länk: aftonbladet.se
Påminner om kommunismen. Alla diktaturer har liksom samma sätt att fungera.
Glöm inte Burma! Skriv och "ofreda"
dem varje vecka. Jag gör det.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-05-13 22:09:00
|
Elina |
Juntan i Burma visar verkligen färg. De struntar i sitt folk. Ett krossat samhälle är enklare att styra, ingen orkar protestera. Har sänkt pengar men hjälpen kommer ju inte fram. Jag känner mig oerhört bedrövad. Att resa i Burma och möta detta fantastiska folk var ett av mitt livs stora upplevelser.
|
|