Kvinnor betalar GP 100,000 kr för härskarteknik

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-09-25 10:14:00
Joakim Steneberg
Jag hörde det där på TV. Kan han komma undan med att sätta in pengarna i ett "bolag" och sedan kvitta mot "förluster på gården"? Men vad är då "förluster". Miljonkostnader för nya huset? Mona sa väl att "det är sexigt att betala skatt"? Inte parkeringsböter! G.P. har nog insett att det inte hjälper i det fallet. Att demonstrera härskartekniker däremot...
Inlägg #2: Postat: 2007-09-25 11:23:00
Leif-Arne
Jösses, hur skulle GP överhuvudtaget kunna sälja och fakturera tjänster m han inte har "bolag". En näringsidkare har i allmänhet omkostnader, dessa får vederbörande göra avdrag för. Det är rimligt att där finns regeler som tillåter näringsidkare bygga upp en viss soliditet via avdragsregler. För enmansföretagare är skattelagstifningen rätt neutral avseende om man tar ut överskott som lön eller kapital. Inget konsatigt alls.
Inlägg #3: Postat: 2007-09-25 12:11:00
Janne B
Om GP:s Torp fortfarande anses som ett skog och jordbruksföretag så är det nog lätt att bevisa att det går med svindlande förlust med de nya byggnaderna. / Jag köpte en gång ett skolhus i en by och det fungerade precis som en villa i staden./ Men mina grannar bodde på förlustjordbruk men jobbade i praktiken i stan. /Det blev två helt olika sorters ekonomi det....
Inlägg #4: Postat: 2007-09-25 12:13:00
Joakim Steneberg
Jösses vadå? Du får rikta det till TV4 och skatteverket! Är det inte märkligt att de båda tar upp detta? Och någon från skatteverket låter sig intevjuas och har anmärkningar?
Man får nog utgå från att de har mer fakta. Men när det gäller politik och skatter så är "fakta" förstås någonting som kan flyta omkring lite hur som helst. Kanske in i norska skattemyndigheten, vad vet jag. Och "förlust på gården" då, vad är det? Att Anitra blev av med körkortet, med nya omkostnader? Men vi får väl se...
Inlägg #5: Postat: 2007-09-25 12:21:00
Janne B
Ja det var en man från skatteverket i TVn i morse som knappast redde ut begreppen. Bara virra till det.I vart fall för mig...
Inlägg #6: Postat: 2007-09-25 12:31:00
Leif-Arne
Att media tar in bl.a. skatteverket är väl bra för att belysa att där finns ett ganska omfattande regelverk, som förutom alla andra även gäller GP. Det är altså inte per definition skattesmintning att ha "bolag" eller som i GP´s fall enskild firma.
Inlägg #7: Postat: 2007-09-25 12:33:00
Leif-Arne
Reglerna vilka kostnader som hör till en rörelse är rätt hårt definierade i Bokföringslagen, Årsredovisnings lagen samt tillämplig sattelagstiftning. Det är inte bara som många tror att ta alla privata expenser "på firman"
Inlägg #8: Postat: 2007-09-25 12:35:00
Joakim Steneberg
Instämmer, liksom om TV4. Enligt Xpressen DN så minskar de flesta sossestadråden på sin pension genom att de har inkomster. Inte Persson dock. "Det kan inte vara meningen" säger Peter Eriksson.
Men Persson är väl smart förstås. Bonde söker luckor i lagen....Men han åkte ju dit för brott mot arbetmiljölagen. Och hur blir det med ryktet på lång sikt?
Inlägg #9: Postat: 2007-09-25 12:37:00
Leif-Arne
Under långa tider har många småbrukare haft ett rent sisyfosarbete med att få sina gårdsbruk att gå runt. Dä fanns massor med månskensbönder i Norrlands inland som aldrig skulle ha klarat sig utan möjligheterna kvitta. Naturligtvis finns även de som utnyttjat reglerna förmånligt visa annan näringsverksamhet kan möjligen anses tveksamt.
Inlägg #10: Postat: 2007-09-25 12:38:00
Leif-Arne
Blev Anitra av med körkortet för blyfoteri så har hon min fulla medkänsla, dessutom är hon rätt söt.
Inlägg #11: Postat: 2007-09-25 12:44:00
Leif-Arne
Att den senaste tiden börjar se positivt ut för många gårdsbruk tycker jag är jättebra. Flera bönder bygger ut och vågar för första gångenpå länge ha framtidstro. Att satsa på gårsbruk är i grunden en hedervärd handling. Tom om bonden råkar heta GP. Skulle inte förvåna om han snart dyker upp i något LRF sammanhang. Kom i håg var ni läste det först
Inlägg #12: Postat: 2007-09-25 12:51:00
Joakim Steneberg
Hon körde 80 på 50 väg således ganska allvarligt. Det har naturligtvis inte med den här saken att göra, liksom inte att hon ser rätt ordinär ut. Inte heller jordbrukspolitik i sig. Det jag m.fl. utom Perssons själv och L-A, vill belysa är hur man blandar ihop saker för att undgå skatter. Statrådspension, konsultarvode och jordbruk.
Kanske dags att ändra på reglerna?
Inlägg #13: Postat: 2007-09-25 12:57:00
Leif-Arne
Nejdå Anitra är söt, lite Venus från Milo, liksom. Hon är bra på att dansa även.
Inlägg #14: Postat: 2007-09-25 12:59:00
Leif-Arne
12 Blandar i hop och blandar ihop. Har möjligen Steneneberg någon idé om hur GP skulle kunna ta konsultarvoden utan F-skattsedel.
Inlägg #15: Postat: 2007-09-25 13:07:00
Joakim Steneberg
Inte en aning, har du? Du får väl fråga TV4 och skattmyndigheten.
Dansa med Anitra vet jag inget om, gör du?
Inlägg #16: Postat: 2007-09-25 13:08:00
Janne B
De socialdemokratiska rösterna i radion i dag är väldigt upprörda, arga, besvika oss /GIRIGHETEN HAR FÅTT ETT NYTT ANSIKTE var det senaste jagh hörde. / GP hade nog juridiskt rätt att göra så här men det är ju sådant beteende som han kritiserat i 20 år---eller hur.
Inlägg #17: Postat: 2007-09-25 13:14:00
Leif-Arne
16 Jo visst har jag sett det Janne. Paradoxalt hör jag inte till GP´s fanclub. Men tycker att där finns ett slags oresonligt drev mot honom som saknar helt nyanser. I synnerhet från s. Själv tycker jag det måste vara tillåtet, tom för en ex statsminister att tjäna pengar, samt att de regler som gäller alla andra, ävenså gäller ex statsministrar.
Inlägg #18: Postat: 2007-09-25 13:16:00
Leif-Arne
15 Jodå, men inga lagliga. Frågor av privat karatär, låter jag, med något undantag, bli att besvara.
Inlägg #19: Postat: 2007-09-25 13:21:00
Leif-Arne
16 Om det finns inslag av skatteplanering i GP´s verksamheter vet vi strängt taget inget om ännu. Vad jag förstår så har han ännu inte hunnit göra bokslut. Nu är detta inte offentligt eftersom han har e. firma. Men gissa om hans kommande deklarationer kommer att granskas med microskop.
Inlägg #20: Postat: 2007-09-25 13:23:00
Joakim Steneberg
18 Jag tyckte du förnöjt noterade att hon hade en blytung högerfot?
Men det kanske snarare är en fördel, om hon skall klara av att vara en av "två i en tango"? När den andra är i den dimensionen s.a.s.? :-
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...