Varför hållbar samhällsstruktur? 1

Inlägg #1: Postat: 2007-09-22 20:12:00
Joakim Steneberg
Priset är redan för högt, sedan lång tid tillbaka, för många i tredje världen. När det gäller flöden av resurser och material, så är det inte kanske inte riktigt så enkelt? Det behövs byggas ut, och servas. Bara stambyte kostar en hel del för en hyresgäst. Att hyta kapitalvaror kan fungera i ett fåtal fall i städer. Främst inom kommunikation för persontransport.
Inlägg #2: Postat: 2007-09-22 20:21:00
Joakim Steneberg
"Vad är arbete? Det är absolut den mest intressanta frågan! Flytta på saker och ting, lastbilar och flygplan. Där står det offentliga samtalet och stampar i en kontraproduktiv återvändsgränd.
Kapitalister och proletarister spärrar vägen. Men vi får behålla livhanken i bästa fall.
Avslutningen var bra. Kämpa på!
Inlägg #3: Postat: 2007-09-22 20:28:00
Joakim Steneberg
"Att hyra kapitalvaror" skall det vara. Det sägs att vissa sådana har en inbyggd livslängd. Som tvättmaskiner. Min video höll inte många år. Dagens dvd kostar en bråkdel. Dyrare symaskinsmodeller av samma märke har bara ett enkelt chips som gör att fler syvarianter kan användas.
När vi nu får mer energisnåla hushållsapparater, kanske vi kan få sådana som håller och som kan repareras? Men vem ser till det?
Inlägg #4: Postat: 2007-09-22 21:22:00
Janne B
Den sorgligaste av syner visade SVT i kväll från en återvinningsanläggning.Hur massor av oanvända, osålda perfekta kapitalvaror skrotas. Som nya Tvskärmar av senaste modell mm. En man kom med en elektisk barn- motorcykel, jo sådana finns för häftiga priser. Han sa att han hiva iväg den för att batteriet var dåligt. Visserligen gick det att köpa nya batterier men......va katten.
Inlägg #5: Postat: 2007-09-22 21:23:00
Janne B
Erkännes att jag blev nästan gråtfärdig - jag som släcker lampor efter mig då jag lämnat ett rum.
Inlägg #6: Postat: 2007-09-22 21:44:00
Joakim Steneberg
För att inte tala om när vi skickar uttjänt mer eller mindre elektronikmaterial till Kina och Nigeria där folk vadar omkring bland giftiga sopor och försöker återvinna en bråkdel, med risk för hälsan. Men det får inte tillverkas FÖR bra grejor. Då bryter samhället ihop. Inte bara aktiemarknaden, utan också arbetsmarknaden förstås.
Inlägg #7: Postat: 2007-09-22 21:55:00
Joakim Steneberg
Förresten Uno, du kan utlämna den första 1½ raden. Det hör inte hit. Förutom att jag stöttat en del av dina ideér, för det har jag gjort utan betänkligheter.
Inlägg #8: Postat: 2007-09-24 08:04:00
Uno Hansson
Hej, Joakim/intressant att du i viss mån bejakar vad jag skriver. Jag har väl knappast personligen stött på någon extrem feminism, så att jag har haft någon anledning att kommentera. Det som du skriver om miljön kan jag väl bara hålla med om. Och där är jag väl inte lika beläst som du, så jag har väl sällan några ytterligare fakta att komma med, för att kommentera.
Inlägg #9: Postat: 2007-09-24 08:13:00
Uno Hansson
7/Joakim, vad menar du med att den första meningen inte hör hit? Visst har väl en stor del av välfärden möjliggjorts genom tömning av lagrade naturresurser, som olja mm., och detta är ju därför inte hållbart i längden. Dessutom importerar vi ju från låglöneländer till mindre än tiondelen av vad det skulle kosta i form av arbetstid och kostnader om vi skulle göra det själva med nuvarande system. Exporterar dyrt gör vi ju också!
Inlägg #10: Postat: 2007-09-24 09:17:00
Joakim Steneberg
Uno, det var ingen anmärkning mot dig, utan mot mig själv! Om min första mening i min första kommentar! Man kommenterar förstås vad man vill. Däremot anser jag ändå fortsättningen ha viss relevans. Vilka problem bör vi idag prioritera? Och där anser jag att miljö och 3:dje världen kommer först, tillsammans med konflikt/upprustning. Vilka dessutom hänger allt mera ihop.
Så jag instämmer i nr 9.
Laddar...