Vår Borg är oss en väldig Gud

Inlägg #1: Postat: 2007-09-21 14:18:00
Sunny
Jättekul vers!!
Larvigt med "nationalistisk" enligt min mening. De gamla psalmerna tillhör ju oxå vårt kulturarv.Även oss ateister!!Eller agnostiker om man vill vara petig: ateisterna påstår sig ju VETA o det gör ingen.Själv vandrade jag i en annans psalmförfattarses spår Gotland: Jag drack vatten ur källan där Kolmodin ska ha suttit o skrivt Den blomstrertid o visst var där vackert!
Inlägg #2: Postat: 2007-09-21 14:28:00
Janne B
Det måte ju vara så att hela kulturarvet tillhör oss alla. Tänk vad hemskt om man på Operan sa att dcetta är inget för frikyrkliga osv. I morse satt jag och verkligen njöt av vår Rikshomo Gardell. Han hade ett 4 minuters utspel i SVT med total närvaro....
Inlägg #3: Postat: 2007-09-21 14:31:00
Janne B
Det är en upplevelse och sitta med personer som börjat bli senila. Om man pratar nutid så är de "borta". Läser man gammal svensk kultur då sitter de och mimar med. "Gläns över sjö och strand...."
Inlägg #4: Postat: 2007-09-21 22:18:00
Sunny
Janne: ungdommens psalmer var det första Roffe förstod efter sin svåraste stroke: uppväxt i missionsskyrkan den som gav totalafasi. Jag sjöng på nätterna för honom men blev lite brydd när en tant i rummet intill frågade mig om jag hört Frälsis på natten? Jag vågade inte erkänna.så bra sjunger jag inte.
Inlägg #5: Postat: 2007-09-21 22:31:00
Janne B
Just nu i radion berättar en kvinna om sin Lasse som blev dement ...med mycket kärlek kvar men lite minne.
Inlägg #6: Postat: 2007-09-21 23:19:00
Sunny
Janne: MIn Käre har genom alla strokar tappat många av sina färdigheter men aldrig sin kärleksfulla omsorg.Även om han måste ha rullator utomhus är han alltid först med att ställa fram kaffekoppar eller dricksglas när någon kommer. Ett helt livs vana att alltid tänka på andra först sitter djupt.Den kärlek han smeker sina barnbarn med är ofantlig.
Laddar...