|
Inlägg #1: Postat: 2007-09-16 20:52:00
|
|
GunnarL |
Jaså, Du har gått på gossläroverket i Helsingborg Steneberg. När jag läste i Lund hade jag en korridorkamrat som också gått där. Han förbannade detta, eftersom han inte hade lärt sig att umgås med flickor på ett naturligt sätt. Han var världens snällaste kille men hade stora problem med fruntimmer.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-16 22:33:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jaså du Gunnar. Men den går inte med mig som jag diskret försökt påpeka för dig tidigare. Jag gick dessutom strax innan under 3 år på internatskola - för båda könen. Enda i Sverige då tror jag. Men mycket riktigt blev det mer torftigt under ett år och med 1300 bröder, i just den åldern, som lumpen ungefär.
Katte åren efter var en befrielse!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-16 22:44:00
|
|
Yngve K |
När det gäller "sedeslösheten" som fanns i det hedniska Rom har jag börjat läsa Edward Gibbons Romerska rikets nedgång och fall. Kapitlen 15-16 handlar om kristendomens införande i Romarriket. Vilken roll spelade kristendomen i Romarrikets fall?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-17 00:35:00
|
|
Janne B |
Häftig fråga mitt i natten bäste Yngve. En fråga som jag ofta funderat på. Men vi vet ju att det var mycket Folkvandring vid denna tid då goter,hunner,vandaler etc strömmande in från öster. Germaner o galler blev allt besvärligare. Det blev ett virrvarr av många kulturer och många gudar, som allt färre trodde på...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-17 00:41:00
|
|
Janne B |
Så ver det väl omfattande korruption och mordlystnad i Senaten o hela Rom. Folk litade inte längre på staten o Pax Romana. I detta vakkum, tomrum kliver Paulus och snart hundratals andra fram och talar med stor övertygelse....
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-17 00:41:00
|
|
Janne B |
Jag anser att den första Pingstdagen hade stor betydelse. Då var många sorters folk med många olika språk samlade. När de kom hem hade de mkt att berätta, med stor övertygelse....
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-09-17 01:00:00
|
|
Sunny |
4 Janne: själv motionsdansar jag gärna till Jan Sparring!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-09-17 09:07:00
|
|
Janne B |
Sunny / Jag har blivit omvänd under helgen och frälst till youtube, om nu det stavas så. Vilken fantastisk musik man får fram, dock inte Jan Sparring och Einar Ekberg. Jag har lyssnat på Pavarotti i timmar, samma låtar men olika uppsjungningar i olika sällskap. Hittade flera bra Carola och de gamla klassikerna. MEN man måste växla efter 3-6 minuter. Är det ngn risk att jag får en räkning?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-09-17 13:21:00
|
|
Yngve K |
Jag glömde att påpeka att romarna invaderade England tre gånger, två under Caesar och under Claudius. Napoleon och Hitler misslyckade helt med detta. Kristendomens roll i Rom återkommer jag till.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-09-17 15:19:00
|
|
Janne B |
Det blir säkert en ytterst välvillig beskrivning.;-. Min fråga är om Kristendomen tog över ett helt kaotiskt, sönderrasat samhälle, där Kyrkan var den enda täckande strukturen som var kvar. Eller....Ordet "dom" har säkert med makt att göra. Numera talas ofta om kristenheten i stället....
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-09-17 17:27:00
|
|
Yngve K |
När jag läser Gibbons så framträder de kristna i hög grad som nutidens islamister." Du skall inga gudar hava jämte mig" var de kristnas stridsrop i ett samhälle med religionsfrihet. När kristendomen blivit statsreligion förföljdes och förbjöds alla andra religioner.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-09-17 17:35:00
|
|
Janne B |
JAG har alltid varit emot Statsreligion så till den grad att jag utträdde ur Sv Kyrkan på min Myndighetsdag. Kombinationen religion och statsmakt har under tusentals år visat sig mycket farlig. Länge leve frikyrkan. Ju friare dessto bättre....Vet någon vad sv-Kyrkan är för ngt i dag???
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-09-17 17:35:00
|
|
Janne B |
JAG har alltid varit emot Statsreligion så till den grad att jag utträdde ur Sv Kyrkan på min Myndighetsdag. Kombinationen religion och statsmakt har under tusentals år visat sig mycket farlig. Länge leve frikyrkan. Ju friare dessto bättre....Vet någon vad sv-Kyrkan är för ngt i dag???
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-09-17 17:36:00
|
|
Janne B |
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-09-17 17:37:00
|
|
Janne B |
Jag eller datorn har visst fått hicka>br> bäst att ta sig lite dricka.
|
| |