|
Inlägg #1: Postat: 2007-09-13 13:17:00
|
|
Unto S |
forts. ”Michael Nyqvist är mycket övertygande i rollen som Harald Edelstam och det är bara att hoppas att denna film gör att Edelstams insatser under höstmånader 1973 får sin rättmätiga plats i svensk historieskrivning.” Jag, Unto S, har inte sett filmen eftersom filmen har Sverigepremiär först i morgon 14/9.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-13 13:18:00
|
|
Unto S |
I samma tidning skriver Mats Fors: ”Chilensk militär har stoppat honom Harald Edelstam vid en vägspärr och i bilens baklucka finns naturligtvis människor eftersökta av militärjuntan. Med diplomatpasset i handen kliver han ur bilen, går runt den och säger samtidigt: ’Där jag går är svenskt territorium!’ Sedan kliver han in i bilen och kör därifrån, medan militären ser på. – Hans påstående saknar naturligtvis varje juridisk eller diplomatisk legitimitet.”
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-13 13:19:00
|
|
Unto S |
Vidare Mats Fors artikel: ”Harald får aldrig det erkännande han förtjänar för sin insats för medmänsklighet, humanitet och solidaritet. Det initiativ som tio danska folketingsledamöter 1975 tar för att Harald ska tilldelas Nobels fredspris får ingen svensk uppbackning. Men ännu idag lever minnet av hans gärningar hos de chilenare som tack vare hans insatser undkom en säker död.”
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-13 13:20:00
|
|
Unto S |
forts. ”Eller som chilenarna i Växjö skrev i ’Chilenska folkets hyllning till Harald Edelstams minne’: ’Det chilenska folket har för Edelstam reserverat en plats bland de stora frihetshjältarna… Ditt liv är ett exempel för oss, dina förhoppningar om frihet och rättvisa engagerar oss alla’.”
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-13 13:21:00
|
|
Unto S |
forts. ”Jag Mats Fors ringer upp Sverker Åström, den svenska utrikespolitikens nestor. Jag vill ha en intervju. Han konstaterar kyligt att ’Harald Edelstam var en av mina underordnade. Jag kände honom inte personligen och jag har ingenting att berätta’. Ändå var det Sverker som mötte Harald på Arlanda flygplats när han gjorde sin bejublade återkomst till Sverige. Jag har också i UD:s arkiv hittat brev där Sverker tilltalar honom: ’Bäste broder…’.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-13 13:22:00
|
|
Unto S |
– Läs mer i Amnesty Press utgiven av Amnesty International i Sverige.
|
| |