Inlägg #1: Postat: 2007-09-12 23:28:00
|
Sunny |
Det är först på senare år jag börjat unna mig lite nya böcker via nätet. Via Tradera kan man få de flesta klassiker för en 10.a frakt. Av de 30 titlar som ska komma saknar jag bara Jane Austen o det är medvetet.Men några riktiga pärlor är med.Boyes Kallokain,Camus Främlingen,OW:s Dorian Grey ,Kafkas Förvandlingen.Den gamle o havet ,Bonjour tristess.De här är klassiska omläsarböcker som man ofta återkommer till.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-12 23:32:00
|
Sunny |
Har redan försett mina egna ungar med mycket av detta men funderar lite på barnbarnen.Men jag skulle absolut ha valt Aniara av Martinsson t ex.i stället: det finns billigare sätt som medger egna val.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-12 23:39:00
|
Sunny |
James Bond samlade jag på mig en gång när vidoeo var en nyhet o de måste köpas svart. De 10 första var det nog.Men men växer ifrån saker o ting: I dag skulle jag inte orka se om dem.Däremot samlar jag på Beckao Wallander o Mord i sinnet som alla avfärdas med att jag har makaber blodig smak åt det nekrofila hållet enligt gubbarna.Ramona: Njut du av din Bond : jag avnjuter mina blodiga mord o tycker inte att det ena är finare än det andra.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-12 23:42:00
|
Sunny |
När någon rynkar på näsan o vill smaksätta vår underhållning blir jag alltid lite misstänksam. Jag vill botanisera i fullaste frihet!
Min favorit-Bond var för resten Sean Connery: de med honom har jag kvar.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-13 09:11:00
|
Ramona Fransson |
Sunny, tro mig det är inte valet av författare som retar mig, tvärtom, jag har också läst och tycker att en del är bra, andra mindre bra. Det jag irriterar mig på är pekpinnementaliteten som kulturjockarna iklär sig. Med all text i tidningarna av dessa kulturister gör de väldigt klart vad som ska ingå i bokhyllan i ditt hem! För att du ska räknas in till de "smarta"!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-13 09:13:00
|
Ramona Fransson |
Har du inte läst dessa "utvalda" böcker har du fått chansen att "bli smart och duktig". Det retar mig! Jag anser att det har inte ett smack att göra med vad du har läst eller inte för att anses kulturell. Men det tycker kulturjockarna. De vill när denna session med "Sveriges bästa romaner är över" slå sig för bröstet och tala om att de nu minsann har bildat folket!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-09-13 09:16:00
|
Ramona Fransson |
Det gamla talesättet:Att du kan leda en häst till vattnet men aldrig tvinga den att dricka, ligger nära till hands i de här kulturjockarnas beteende. Ingen ska bli dömd efter vad de läser och tycker är det bästa de läst! För mig är alla som överhuvudtaget intresserar sig för något runt om i omgivningen, smarta!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-09-13 09:18:00
|
Ramona Fransson |
Vet du Sunny, att hade den första boken varit i ett vackrare utförande, varit tjock och mer liknat första utgåvan, hade jag tagit den. Men den såg ut som ett billigt kladdblock!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-09-13 09:21:00
|
Ramona Fransson |
Jag vill inte bara ha ett bra textinnehåll. För mig är bokens omslag väldigt viktig och känslan när jag håller i den. Men det är min åsikt!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-09-14 23:31:00
|
Sunny |
Liksom du hatar jag de där pekpinnarna! Jag vet ju själv vad just jag får utbyte av att läsa o det är inte alltid det samma som kulturnissarna tycker att jag borde läsa! Så är det med mina barnbarn: jag säger alltid att de ska läsa det de tycker är kul!Så får de läsvana vilket är bra!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-09-14 23:38:00
|
Sunny |
Som barn läste jag förutom biblen vilket kan vara diskutabelt i somliga kapitel Sigge Stark vilket sades vara oerhört fult o så Enid Blyton som skulle få mig totalt på fall! Jan G.s deckare om Carl Hamilton har jag läst men de är mediokra pojkböcker med vapen porr i mina ögon : de blir aldrig omlästa. Den enda hyfsade var del 2:an Den demokratike terorristen.
O jag har samlat på Agatha Christie i 40 år men många av hennes böcker är rätt usla:
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-09-15 12:39:00
|
Per W |
Man måste inte köpa böckerna. Varför retade inte Fransson sig på de 20 "pekpinnarna" med Bondfilmer?.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-09-16 00:58:00
|
Sunny |
Per W Jag är säker på att Ramona unnar de som gillar Bond att samla filmera?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-09-16 08:37:00
|
Janne B |
11 Sunny/ Hoppas att jag en dag kan samla ihop mig och skriva en artikel om "Konsten att läsa Bibeln". För den är sannerligen inte lätt. En väldig blandning av prosa, poesi, historiska skildringar, geografi, lite botanik osv. / Hälsa Agatha fcrån mig. Ja
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-09-17 01:01:00
|
Sunny |
14 Ja då skulle du få en given läsare. Som du vet är en hobby jag har att skriva om bibliska personer eller rättare sagt kvinnor. Ja utom Judas o Salomo då
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-09-17 09:11:00
|
Janne B |
Sunny/ Tänk om du hade ingått i Paulus bokförlag?? Du är kanske den femte evangelisten fast du av blygsel ännu inte erkänt det!
|
|