Yttrandefrihet, diskriminering och kommunikation

Den här tråden diskuterar artikeln Yttrandefrihet, diskriminering och kommunikation.
Inlägg #1: Postat: 2007-09-10 12:14:00
Janne B
Detta är en artikel som jag hoppas väcker tankar ock känslor hos många. //Citat:Fram till 1864 förordades dödsstraff i Sverige för hädelse. En mildare lag mot hädelse fanns kvar till 1948.// Ja så var det formellt sett, det kunde handla om böter. Men jag tror att lagen inte hade tillämpats sedan 1930 ungefär.Det var nog lika med Majestätsbrott. En viss Nerman satt väl inlåst ett tag...
Inlägg #2: Postat: 2007-09-10 12:33:00
Lars Nilsson
Det mest skrämmande är att författare och tidningar nu inte kan trycka vad som helst utan att vara rädda för dödligt våld från islamska grupper. Vår egen akademi visade sin rädsla när man vägrade fördöma fatwan över Salman Rushdie och Satansversern vilket fick till följd att flera i akademin avgick.
Inlägg #3: Postat: 2007-09-11 20:15:00
Joakim Steneberg
Tja, det var ju ingen vidare respons på det här. Nästan inte från "något håll", för dessa mina djupsinniga, åtminstone eftertänksamma, tankar om yttrandefrihet.
Två personer, eller datorer? har ansett detta varit värt bara en*! Det får en att tänka på, att kanske bara två konstnärer är dom 5-stjärniga? "använt sin yttrandefrihet" för att protestera mot islam. Eller mot den redan bortgångne Muhammed. Medan all världens övriga konstnärer en*-iga? verkar ha avstått från sin yttrandefrihet!
Inlägg #4: Postat: 2007-09-16 11:43:00
Joakim Steneberg
Så är cirkusen igång igen. Eller gladiatorspel kanske? Aparta konstnärer, mot militanta islamister. Yttrandefrihet utan ansvar, mot fundamentalistisk religion. Och världen får antagligen betala priset. Var det meningen, nu med facit på hand, eller ett "olycksfall i arbetet" kanske? Vem tror det?
Inlägg #5: Postat: 2007-09-18 16:54:00
Joakim Steneberg
Dagens Berglin SVD 18.9.07.
"Det enda den där Vilks gjort är att pröva en rättighet han visste att han redan hade. Varför monterade han inte upp den där rondellhunden utanför en koranskola i Pakistan" -
"Jag tror att han ville provocera lite i lugn och ro...med Säpo-uppbackning."
Inlägg #6: Postat: 2008-02-10 17:46:00
Jocke S
Efter att kanske ha svurit i kyrkan ilar jag därför över till egen hage. För ännu en Berglin från veckans SvD.

Pappan: "Nå hur gick det med uppkörningen?" Sonen: "Nej. Jag klarade körningen och teorin, och både isbanedelen, nya ekokörningen och alkoholkunskapen. Men blev kuggad på queerperspektivet i trafiken."

Tillägnas särskilt GunnarL när han dyker upp här i kväll!
Laddar...