Låt alla betala sin egen skatt!

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2007-09-11 21:58:00
Leif-Arne
20 Men Stig där finns inget absolut sätt räkna in skattetrycket. Delvis beroende på att det i princip är omöjligt i detalj skilja försäkringslösningar från skatter. Dvs vad som i ett land finansieras via skatt i ett annat via obligatorisk försäkring.
Inlägg #22: Postat: 2007-09-11 21:59:00
GunnarL
20/ Fel! I de 51 ingår även alla indirekta skatter. Har Du inte läst hemsidan jag rekommenderade? Det Du skriver är helt felaktigt och berör bara individuella skattekonsekvenser, vilket är helt ointressant om man ser det nationalekonomiskt! Skärp Dig nu eller sluta diskutera!
Inlägg #23: Postat: 2007-09-11 22:02:00
Leif-Arne
Men transereringar är i vissa mån rimliga. T.ex barnbidrag. Nar man har som bäst ställt ekonomisk, då barnen flyttat ut, har man egentligen mins behov av pengar. Även om jag betalar en duktig del av det jag tjänar så lever jag rätt gott ändå. Om en del av mina skattepengar går till barnfamiljer, som ofta har en mer trängd ekonomisk situation, är jag helt tillfreds med detta. Det är liksom sättpotatis det.
Inlägg #24: Postat: 2007-09-11 22:04:00
GunnarL
21/ Leif-Arne, nu är Du inne på försäkringslösningar av sjukdom, arbetslöshet och andra saker. Men det hör inte hit! Vi pratar egentligen inte om internationellt olika lösningar utan om ohöljd och osaklig högerpropaganda som är riktad mot det svenska systemet - igångsatt av en ytterst tvivelaktig nationalekonom vid namn Knut Wickman och en man artikelförfattaren som är fullständigt felinfomerad - men som givetvis tror på det han skriver.
Inlägg #25: Postat: 2007-09-11 22:27:00
Leif-Arne
24 Min poäng är att det är mycket svårt jämföra skattetryck länder emellan, bl.a. därför att vad som skall räknas in i skattetrycket är inte glasklart, som t.ex det som finansieras via obligatoriska försäkringar i ett annat finansieras via skatt.
Inlägg #26: Postat: 2007-09-11 22:50:00
GunnarL
25/ Det är alldeles riktigt. Men skattetryck är skattetryck och definitionen är solklar - vad man sen får ut av skatterna är en helt annan sak. Olika länder har valt olika lösningar. Men det som retar mig är högerpopulister som presenterar saker och ting som obevekliga sanningar när det de säger i själva verket är självkonstruerat skitsnack i politiskt syfte - att Stig Gustin går på idiotin är väl inte så mycket att orda om. Glädjande att Lars Nilsson håller käften!
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...