|
Inlägg #1: Postat: 2007-09-08 13:10:00
|
|
Leif-Arne |
Håller med, för att ta in de skatter vi idag har, så är nuvarande system ´mest rationellt. Att det kan vara en pedagogisk poäng att redovisa även lagstadgade och avtalade arbetskivareuppgifter på lönebeskedet kan jag hålla med om. Källskatten redovisas ju redan idag.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-08 13:15:00
|
|
Stig |
Precis rätt uppfattat Leif Arne. Det gäller att synliggöra skatterna inte att dölja dem. Ett system där den enskilde löntagaren via bankkonto etc själv skickar in skatterna är lätt att ordna.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-08 13:38:00
|
|
Leif-Arne |
2 Tydligheten går att ordna även med dagens system. Janne har en vikig poäng med sin invändning. Finns ingen egentlig poäng med en massa transaktioner i onödan. Som det är nu betalar jag ju in moms, källskatt, arbavg, fskatt i en enda transaktion, vilket nog är enklaste lösningen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-08 14:22:00
|
|
Janne B |
Jag har många ggr hört att om Indien och en rad andra länder hade samma källskattesystem som vi, så skulle dessa stater kunna fullgöra sina åtaganden. Nu hae de inte pengar till statstjänstemännens löner mm så de försäörjer sig mutvägen osv. Kongos soldater försörjer sig på röveri.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-08 14:25:00
|
|
Janne B |
OM medelklassen i ett land vet att även de rikaste betalar sina skatter utan prut minskar givetvis den sociala oron.Till socialdemokratins förtjänster hör att de ordnade upp detta på ett tidgt stadium.Även Wallenbergaren betalade in skatt varje månad - kanske för lite men ändå.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-08 15:32:00
|
|
Stig |
Poängen är att göra skatten synlig.Arbetsgivare redovisar totallönen och löntagarens bank ordnar alla inbetalningar av skatter det som arbetsgivaren gör i dag. Men visst kan arbetsgivaren fortsätta som nu men då ändra löneuppgifterna så att det syns hur stor lönen resp skatt och avgifter är.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-09-09 11:51:00
|
|
Lars Nilsson |
Att folk själva inte kan få betala in källskatten beror på statens bristande förtroende för arbetstagarna. Här är det tvång som gäller för pöbeln och inget annat även om det kamofleras som rationellt att arbetsgivaren betalar in källskatten. Annars skulle pöbeln supa upp pengarna eller göra något annat onyttigt. Märkligt nog fungerar systemet för företagare. Små som stora. Men för den vanliga Svensson är statens tillit minimal.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-09-09 11:55:00
|
|
Lars Nilsson |
Hela vår föreställning om den goda staten bygger ju på att medborgarna inte vet sitt eget bästa och därför skall de som vet bättre - politikerna - bestämma över huvuddelen av våra pengar - 65.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-09-09 12:20:00
|
|
Janne B |
Ja ha du Lars. Har staten rätt i sin misstanke att arbetstagarna är sämre på att betala in sin skatt än vad arbetsgivare är? Jag tror att 75 av inkomsttagarna skulle klara att betala in själva. Men för andra är jag tveksam. Tänk på vilken enormt reklamtryck som ungt folk lever under numera. De har ofta enorma konsumtionsskulder redan i 25 årsåldern.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-09-09 12:21:00
|
|
Janne B |
De avbetalar på alla kortconto skulder. Så börjar de avbetala bilar, möbler, villor...Sist kanske de tänker på att betala skatten. Ska se vad som finns på nätet om livet före vår Källskatt.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-09-09 12:31:00
|
|
Janne B |
Källskatt infördes 1 jan 1947 - samtigt fick vi officiella födelsenummer - föregångaren till våra personnummer. Det snokade jag fram nu. Jag tror att det fungerade utmärkt redan de första åren...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-09-09 13:42:00
|
|
Unto S |
“Lars Nilsson Gäsp.....”
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-09-09 15:04:00
|
|
Janne B |
Jag har försökt hitta något om hur det var före källskattesystemet - men der svårt att hitta något. Men jag minns berättelser från min barndom hur Fogden cyklade runt i bygderna och försökte driva in några tio eller hundralappar av torpare och arbetare. / Fogden kunde stå utanför fabriksportarna och ta kontantlöne-kuvertet ur arbetarnas händer.Jag minns vagt att Ivar LO skildrar detta i någon bok. Jag fick lön på det sättet 1956-57. Men då var skatten dragen - några kronor.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-09-09 15:18:00
|
|
Janne B |
Staten blir så god eller ond som vi gör den.Lyckas ngn galning bli diktator så får vi en ond stat. Om olika typer av humanister och demokrater genom val kommit till makten, så försöker de bygga den goda staten. En stat som skyddar och hjälper medborgarna, främst de svagaste. Folk som vet sitt bästa kämpar med att bygga demokrati och rättfärdiga lagar. De kallas ibland för "samhällsförbättrare" med lite hån i rösten. Men de behövs i massor så länge det finns Förstörare.
|
| |