|
Inlägg #1: Postat: 2007-09-08 11:00:00
|
|
AlfVerner |
...sen blir jag kränkt över att mambojambo får så orimligt stort utrymme och nåde den som avtecknar Fantomen utan mask. Som medlem i hemliga klubben, inklusive dödsskallering och deschiffreringsnyckel, är jag abslut angelägen om att ingen får se hans ansikte. Alla som har sett det har dött en kvalful död, så ingen vet hur det ser ut, så egentligen kan ingen...men ändå. Ansiktet måste förbli hemligt...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-08 11:05:00
|
|
AlfVerner |
Avrätta religionen eller hälsa medeltiden välkommen tillbaka. Nu har tydligen Sudiarabien köpt stridsflygplan för 270 miljarder och USA kan förinta jorden tio ggr om...står debatten om krigsindustrin i ett rimligt förhållande till rondellhundar, måvara med skägg och granater?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-08 11:10:00
|
|
AlfVerner |
Jag såg dokumentären om Tjernobyl - Gorbatjov hade 700 kärnstridsspetsar som skulle ge 10ggr större effekt än Tjernobyls härdsmälta och insåg naturligtvis orimligheten. Parallellen är religionen som en intellektuell härdsmälta...det är skandal och borde vara en kränkning mot hela mänskligheten att detta utomdemokratiska mambojambo överhuvudtaget får utrymme.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-08 11:15:00
|
|
AlfVerner |
Demokratin kräver en valsedel till att börja med...alla ambitioner att inkräkta på denna makt måste naturligtvis tillbakavisas och jag fattar inte hur den danske statsministern eller den svenske ger legitimitet åt frågan. Man lyfter frågan så att ansvaret blir LANDETS ansvar, vilket i sin tur leder till att nationsflaggor bränns på andra sidan jordklotet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-08 12:20:00
|
|
Janne B |
Ja AlfVerner/ Du kör ditt huvudnummer om att religioner ska förbjudas, trots att du så innerligt väl vet de flesta människor i våra demokratier är religiösa i en eller annan mening. Religionen kan endast utrotas med Stridsvagnar och gas och liknande. Stalins SZovjet försökte liksom Albanien. Men de misslyckades.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-08 12:25:00
|
|
Janne B |
Jag har haft kontakt med ett stort gäng burmeser på ett läger i Vårgårda. De tillhör en folkstam i djunglerna som sedan ca 100 år är baptister - oavbrutet förföljda av militärjuntan i Burma. De hade lyckats fly för att få religionsfrihet i Sverige.Flera hade omkommit efter vägen. Kan du förstå sådant AlfVerner
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-09-08 12:31:00
|
|
Joakim Steneberg |
Egentligen skulle det vara "i Mittens rike, men det blir ju obegripligt för de som inte känner till historien.
SVD hade en mycket relevant artikel mot manlig omskärelse häromdagen. Även om denna inte är så omfattande som kvinnlig.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-09-08 12:47:00
|
|
Janne B |
7 Janne/ Efter att ha läst min egen fråga några ggr så tycker jag att den är dum, föga övertänkt. Jag ska se om den går att ta bort med hjälp av RED. Ursäkta.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-09-09 01:35:00
|
|
AlfVerner |
Ok, såhär då...Ska någon som omskär sin dotter förvänta sig respekt? Sen är detta min första och NATURLIGTVIS obesvarade fråga: "Hur kan man göra en avbild av Muhammed, när ingen vet hur han ser ut?"
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-09-09 07:47:00
|
|
Janne B |
9 I Sverige ska ingen ha respekt för en sådan illgärning. Men saken är mer komplicerad för en ulandsfamilj där alla i släkten gjort så här i generationer.Många sociala straff kan sättas in mot en familj som inte omskär....det kan handla om hela existensen.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-09-09 07:51:00
|
|
Janne B |
9 Alf/ Hur lika är våra hundratals kungaporträtt påp Gripsholm och annat håll? En del är målade samtida men uppdraget var säkert ofta att försköna beställaren. Andra porträtt är gjorda långt efteråt. Samma sak gäller givetvis alla fina konterfejs på den svenska adeln.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-09-09 07:55:00
|
|
Janne B |
I Islams begynnelse fanns inget totalt bildförbud har jag läst mig till senaste tiden. Så det ska finnas bilder på Mohammed som är nästan samtida. Om de visas någonstans vet jag inte. /Inom kristendomen har det förekommit "bildstormare" i några omgångar. Man har rivit ner o förstört kristusbilder med motiveringen att de varit falska osv.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-09-09 07:57:00
|
|
Janne B |
I Dalarna ska det finnas gamla kyrkmålningar föreställande Jesus i sedvanliga bondekläder och med den tidens frisyr. Det är konkret fromhet det. "Jesus en av oss". God Morgon Alf o alla andra.
|
| |