Trendiga muslimer

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2007-09-08 00:02:00
Janne B
Min syn på Islam är att denna religion inte mött de krockar som kristendomen gjort i Europa under snart 2000 år. Kristendomen har hela tiden måst anpassa sig till vetenskapen, modernismen, nya världsbilder, revlutioner mm. Så kristendomen har förändrat mycket genom åren. Har Islam det??? Kanske på en del håll. Var har vi den mest anpassade muslimska gruppen? Bali??
Inlägg #22: Postat: 2007-09-08 00:17:00
Joakim Steneberg
Frågade du mig? Det tycker jag var en mycket intressant teori Janne. Har aldrig hört eller själv tänkt på detta. Men Islam eller araberna hade ju en del vetenskap med sig också till Europa, matematik och siffrorna och arkitektur. Men du har kanske kommit på något där?
På Bali är de mest hinduer. Men på norra Bali finns det en del muslimer på torra och fattiga områden.
Inlägg #23: Postat: 2007-09-08 07:11:00
Janne B
Joakim/ Kyrkan splittrades fort i en öst o en västkyrka Rom och Konstatinopel. Sedan har det ju fortsatt med dusintals självständiga samfund främst i Europa och USA. Vilket ju måste innebära att omfattande diskussioner kom igång tidgt o för det mesta var tillåtna ej livsfarliga. Redan Paulus kämpade mot "villoläror".
Inlägg #24: Postat: 2007-09-08 07:16:00
Janne B
Jag har mkt funderat på muslimernas intåg i Spanien. Jag har tänkt på väldiga tåg från Arabien. Men nu menade en röst i radion att det mest var fråga om nyomvända Berber o liknade folkslag från Atlasbergen dagens Algeriet etc. De var experter på vattenkonster - inte araberna. De odlade med hjälp av kanaler. Det kunde inte araberna osv...
Inlägg #25: Postat: 2007-09-08 07:17:00
Janne B
Kanske återkommer i ämnet - vilar nog en stund till nu Ja
Inlägg #26: Postat: 2007-09-08 10:08:00
Joakim Steneberg
Janne! Vad tyckte du om "Ecce homo"? Och kommer du ihåg när Centerpartiet under Olof Johansson försökte lansera en affísch med en naken kvinnobakdel? Kallad "I mittens rike".
Inlägg #27: Postat: 2007-09-08 11:53:00
Janne B
26 / Centerns affisch minns jag på det att det fanns lokalavdelningar hos C som vägrade sätta upp den på laduväggarna----Så Centern fick snabbt producera ett alternativ - vad de nu var.
Inlägg #28: Postat: 2007-09-08 12:07:00
Janne B
Ecce homo - Se människan kom för nio år sedan Om detta skulle jag kunna skriva sidor Men läs väldigt gärna Wikipedias smmanfattning av utställningen och händelseförloppet. / Jag blev nog mer förvånad över flera saker än upprörd. När utställningen pågick i Uppsala så hade Livets Ord där förbön mot
Inlägg #29: Postat: 2007-09-08 12:12:00
Janne B
....På andra håll var det främst syriskt ortodoxa församlingar som protesterade högt.Kristna invandrare var betydligt mer upprörda än svenska kristna. Inte förvånande. Men demonstrtationer utanför Uppsala domkyrka förekom inte..Så den kyrkans medlemmar gick på utställningen i tusental och ryckte på axlarna. Få verkade berörda då utställningen flyttades runt i landet./
Inlägg #30: Postat: 2007-09-08 12:14:00
Janne B
Fotografen Ohlsson gav lite olika budskap om sin identitet vilket förvirrade.Men hon landade i att hon var kristen homosexuell. Men var hade hon sin kristna tillhörighet, hon gick ur Sv Kyrkan! Min sammanfattning är att hon med sina bilder skapade en viss förvirring och splittring - dock inte av djupare slag. I dag skulle nog de flesta bara le åt saken - utom invandrarna...
Inlägg #31: Postat: 2007-09-08 12:17:00
Joakim Steneberg
En snygg ändalykt var det, lantligt kraftfull, liksom ecce homos välexponerade, som till skillnad från centerns "inte drogs in". Trots att E.H:s. var mer framhävd i en sakral miljö, i motsat till C:s diskret naturala. Så då skaldade jag så här, om jag får framföra min Politiska Provokations Poesi. Kommer snart på denna sida. Kaffet!
Inlägg #32: Postat: 2007-09-08 12:27:00
Joakim Steneberg
När centern visade kvinnobaksidan, blev kvinnorörelsens upprördhet hög.
Naken mansbild i kyrkan sedd från främre sidan, ansågs jättebra, för han var ju bög.
Lesbiska präster, feminister m.fl.
Jämt mot mäns heterosexsnusk vilt protestera.
En kvinnas ändalykt i Svea rike, heligast är, mansp....n ej dess jämlike!
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...