Ska man få stympa pojkar?

Den här tråden diskuterar artikeln Ska man få stympa pojkar?.
Inlägg #1: Postat: 2007-09-08 12:59:00
stålis
Det handlar även om likhet inför lagen. Varför skulle vissa medborgare få göra något som skulle leda till åtal för barnmisshandel för andra? Varför skall judiska och muslimska småpojkar vara olika inför lagen med icke-judiska och icke-muslimska barn? Tyvärr leder minsta inskränkning av vuxnas rätt att utöva "manlig" omskärelse på småpojkar till anklagelser om antisemitism och jämförelser med Nazityskland från Judiska Centralrådet samt Judiska världskongressen.
Inlägg #2: Postat: 2007-09-08 15:42:00
Joakim Steneberg
Helt umärkt beskrivet om ett mycket angeläget problem!
Jag hänvisade just i morse på en annan plats om artikeln i SVD.
Men som vi sett i frågan om t.ex. prostatatacancer så anses tydligen detta fortfarande inte vara lika angeläget som kvinnors motsvarande på detta område. Thats a fact, "osund fobi" eller ej!
Mansrörelse, javisst, även många män behöver väckas.
Inlägg #3: Postat: 2007-09-08 19:12:00
stigw
Jag är omskuren som barn pga. infektion. Det var väl för trångt antar jag. Jag känner inte igen mig i Urban Johanssons artikel. Inte behöver jag ha mer känsel. Det går snabbt nog ändå. En stor fördel är hygienen. Ingen "flänsost" här inte. Har hört talas om att judekvinnor har mindre underlivsbesvär. Det vill nog till en ordentlig utredning för att klargöra fördelar och nackdelar.
Inlägg #4: Postat: 2007-09-08 23:10:00
Jan E
Det är klart att det är ett övergrepp att stympa pojkar, precis som det är ett övergrepp att stympa flickor. En medeltida, religiös sedvänja som inte går att försvara. Låt män bestämma själva när de uppnått vuxen ålder om de vill bli stympade för livet.
Inlägg #5: Postat: 2007-09-09 00:43:00
peno
Vad gör Rädda Barnen, BO, BRIS och RFSU? Svar: ingenting! RB är rädda att stöta sig med länder som stympar pojkar. BO tycker att det är bra att stympningen sker under kontrollerade former. RFSU skrev ett bra remissvar år 2001, men har nu i rondellhundarnas tidevarv fegat ur totalt. Glädjande dock att en motion på RFSUs kongress om frågan blev "Hetaste ämnet i kväll":
Länk: rfsu.se
Inlägg #6: Postat: 2007-09-09 08:28:00
peno
Läkaretik. Svenska läkare stympar barn. Det finns läkare som låter bli att göra ingreppet av etiska skäl. MEN FÅ PROTESTERAR. Att tiga är att samtycka. Nu när Socialstyrelsen föreslår att landstingen skall bli skylddiga att tillhandahålla stympningservice kan ju läkarna fundera på alla etiska regler som de kommer att bryta mot. Man bryrter mot 8 av läkarförbundets 16 etiska regler när man stympar pojkar.
Länk: slf.se
Inlägg #7: Postat: 2007-09-09 09:44:00
peno
Återskapa den stympade förhuden. Tips till alla stackare som blivit stympade. "Foreskin restoration". Det fungerar, men tar flera år...
Imponerande rsultat på sidan nedan. Jag tror dock inte att man klarar av det på 2 år som uppfinnaren påstår.
Länk: foreskinrestore.com
Lite bilder:
Länk: foreskinrestorationchat.info

Det finns massor av info och diskussionsgrupper på nätet.
Inlägg #8: Postat: 2007-09-12 00:52:00
Daniel Wijk
Inlägg #9: Postat: 2007-09-14 14:34:00
AlfVerner
Djuskyddslagen: 10 § "Det är förbjudet att göra operativa ingrepp på eller ge injektioner till djur i andra fall än när det är befogat av veterinärmedicinska skäl."
Laddar...