Balkan: Hot om våld ingen lösning i Kosovo

Inlägg #1: Postat: 2007-09-07 16:17:00
Jan E
Men som alla vet var det ett långvarigt förtryck av albaner med folkfördrivningar och etnisk rensning som var orsaken till att omvärlden till slut tvingades sätta stopp 1999. Trots att de var i majoritet så levde de som andra klassens medborgare. Det finns hur mycket vittnesmål som helst om detta.
Inlägg #2: Postat: 2007-09-07 16:17:00
Jan E
Der är sant att albansk revanschism och övergepp på serber följde efter att Serbien förlorade sitt inflytande i Kosovo, men man måste ändå ha klart för sig hur det hela började. Huruvida Haradinaj är skyldig eller ej vågar jag inte ha nån uppfattning om. Klart är dock att han frivilligt begav sig till Haag för att ställas inför rätta. Den allra största skurken i sammanhanget, Mladic, lär inte göra det. Jag gissar att artikelförfattaren inte ens tycker att han är en skurk?
Inlägg #3: Postat: 2007-09-07 16:17:00
Jan E
När det gäller Kosovo så finns det bara en framkomlig väg – självstyre men med ett starkt skydd för den serbiska minoritetens rättigheter. Och här har faktiskt EU en viktig roll att spela. Den enda fungerande lösningen på sikt är att både Serbien och Kosovo blir EU-medlemmar tillsammans med övriga Balkanländer. För Serbiens del förutsätter detta förstås att man samarbetar med krigsförbrytartribunalen och lämnar ut Mladic till Haag.
Inlägg #4: Postat: 2007-09-07 16:18:00
Jan E
Jag citerar Timothy Gahrton Ash som skrev om Kosovofrågan nyligen: ”Kosovos väg framåt går varken via nationsbygge eller statsbygge utan via medlemsstatsbygge. Och detsamma gäller Serbien.. EU-medlemskap är det enda som kan garantera minoriteters rättigheter på Balkan, albaners i Serbien och serbers i Kosovo etc. Men det är inte hållbart att dra nya nationsgränser runt alla minoriteter på Balkan, det är illa som det är i Bosnien.
Laddar...