Vem skyddar våra söner?

Inlägg #1: Postat: 2007-09-05 12:18:00
Joakim Steneberg
Tack för frågan umemoma, som tog mig om inte på sängen så mitt i vardagsbestyren! Så medan jag sopar dom under mattan så skall jag för säkerhets skull fundera en gång till och ber att få återkomma, skall vi säga vid 21.00-tiden?
P.S. Jag utlovar inget fullständigt svar! För vem kan göra anspråk på ett sådant?
Inlägg #2: Postat: 2007-09-05 20:51:00
umemona
Knappast nån. Men bättre att tiga tills man har ett bra svar än att undanröja alla eventuella tvivel!
Inlägg #3: Postat: 2007-09-05 20:57:00
Joakim Steneberg
Hej umemoma. Jag vet ju inte vem du är och om du är seriös eller varför du frågar. men så här skulle mit idealsamhälle kunna se ut.
Kärnfamilj och dagis är inte idealet, någon slags bysamhälle/storfamilj men där man får ha sin integritet.
Könen "separerade" i vissa "kulturella sammanhang", skapar "bättre korsbefruktning när gränserna överskrids." Just det, välkänt av ursprungsfolk.
4 tim arbetsdag, 2 mån semester. som på stenåldern/lärare idag
Inlägg #4: Postat: 2007-09-05 21:01:00
Joakim Steneberg
Hur funkar det? Jo, kvalite i st f kvantitet i tillväxt. Ett ekologiskt samhälle, hållbar utveckling, förnybara resurser, återvinning, renovering. Kollektivtrafik, privatbil mer som hobby, flyger ligger illa till.
Genom förkortad arbetstid kan vi införa treskiftavsevärt färre byggnader, rusningstrafik utspridd över dygnet, levande bostadkvarter.
Inlägg #5: Postat: 2007-09-05 21:06:00
Joakim Steneberg
Hur åstadkommer vi detta? Ja politiskt, men partier ersätts av återkommande folkomröstningar på internet, mer demokrati och politisk decentralisering.
Men i början blir det svårt. Så låt folken välja mig som diktator på 10 år så skall jag sätta igång det hela! Annars får väl FN ta hand om det!
Blir det bra så? Hör gärna av dig!
JS. världsförbärttare och möjligen naiv utopist
Inlägg #6: Postat: 2007-09-07 01:16:00
umemona
Ber om ursäkt för en ovan sourzeskrivare men nu har jag gjort fel massor med gånger när jag ska ställa en följdfråga till dig så nu blir det verkligen den korta versionen. Vad menar du med att könen ska leva separerade i vissa kultruella sammanhang...skapar bättre korsbefruktning när gränserna överskrids? Låter aningen flummigt i mina öron vilket kanske inte är avsikten.
Inlägg #7: Postat: 2007-09-07 07:45:00
Joakim Steneberg
"När jag var ung", 7-10, längesedan i en konservativ miljö på landetså var jag ofta inte alltid hänvisad till en tjej att leka med.
Hon lärde mig hoppa hage, kasta boll mot vägg, och hoppa hopprep.
Jag lärde henne antagligen spela kula, fotbolll o dyl Lekar som hon hade lärt sig med sina tjejkompissar. Var tog dom lekarna vägen idag? Inga tjejer leker dem längre vad jag sett i mina barns skola! De leker "pojklekar." Och "flicklekarna" försvann! Och hur mår unga tjejer idag?
Inlägg #8: Postat: 2007-09-07 08:33:00
Joakim Steneberg
50-talets USA, eller 1700-talets franska överklass, skulle kunna ses som typexempel på rätt extrema könsrollsamhällen, från vår "moderna" svenska synvinkel. Men hur långt skall vi gå åt andra hållet, likriktningen? Och vem skall bestämma? Offentlig rättvisa åt båda, javisst. Men hur mkt "man" eller "kvinna" eller båda dera man vill vara, bestämmer man f-n i mig själv!
Inlägg #9: Postat: 2007-09-07 23:22:00
umemona
Inte för att jag vet vilken skola du besökt - på en skola i min närhet så leker i alla fall tjejer tjejlekar OCH killekar och vise versa. Jag tror i alla fall att jag har fått svar av dig så jag förstår en del av ditt idealsamhälle även om jag inte behöver hålla med dig. Men det var ju inte för att övertyga nåndera part som jag har ställt mina frågor. Tack för att du tog dig tid i alla fall.
Inlägg #10: Postat: 2007-09-07 23:29:00
Joakim Steneberg
Javisst, varsågod, det var så lite så. Bara en hel världsomdaning och vägen dit. Men hördu umemoma. Vad betyder det namnet? Och framför allt: Varför ställde du frågan?
Inlägg #11: Postat: 2007-09-09 01:04:00
umemona
Vad mitt namn betyder är kanske inte så svårt å lista ut. Bor i Umeå och heter Mona. Ett av mina intressen är att lyssna på vad människor har att berätta om sig själva - å utifrån det försöka förstå hur dom tänker. Utmana mitt sätt att se världen helt enkelt. Testa själv så får du se. Vem vet - du kanske kommer på att du har helt fel i någon fråga - att det finns sätt att se som du inte reflekterat över.
Inlägg #12: Postat: 2007-09-09 09:07:00
Joakim Steneberg
OK Mona, jag anade väl att det fanns en "lten baktanke". Sedan att utmana sina åsikter och "vidga sitt medvetande" var något som vi startade på 60-talet redan, i en annan universitetsstad. Det är många ideer jag provat men förkastat och slängt på intellektets soptipp för sanering och återvinning. En del medvetna och demokratiska åsikter behåller jag. En är: "På båda könens villkor, för båda könens bästa."
Inlägg #13: Postat: 2007-09-09 09:10:00
Joakim Steneberg
Men sådan är inte verkligheten som du kanske kan se om du utmanar ditt eget sätt att se. Det räcker faktiskt att du kollar in debatten här alldeles nedanför!
Inlägg #14: Postat: 2007-09-09 09:36:00
Joakim Steneberg
Mona, jag gjorde ett tankefel och förutsatte att du gick in på "kommentarer" och inte direkt vid min artikel. Med "debatten här nedan" avser jag alltå den om manlig könsstympning. Vilken visar att min artikel och rubriken är aktuell även i detta fall. Även till upplysning för de som yrar om att sådant här handlar om något slags "manligt självmedlidande" eller "feministfobier" Alltså:
"VEM skyddar våra söner!"
Inlägg #15: Postat: 2007-09-09 17:40:00
umemona
Jag vet inte om jag kan hålla med dig om att du är särskilt demokratisk om du vill vara diktator - må så vara för 10 år. Vem är du som påstår dig veta vad svenska folket vill ha. Kan det kanske också vara så att för att uppnå jämlikhet mellan könen så förutsätter det ett krig på barriärerna för att komma dithän. Var inte arbetarna tvugna tt ta till strejker andra stridsmedel för att bli tagna på allvar?
Inlägg #16: Postat: 2007-09-09 18:26:00
Joakim Steneberg
Diktator var ju mest en skämtsam grej...Vad svenska folket vill ha, har jag knappast uttalat mig om. Men har du gjort lumpen?
Vem är du som "inte vill bli försvarad" men ha ett utvidgat könskrig? Eller? Strejkrätt m.m. är inte jämförbart. Men lev du vidare i din tro. Varsågod! Du har fått ditt svar och får vara nöjd med det. Eller missnöjd!
Inlägg #17: Postat: 2007-09-09 20:05:00
umemona
Kan inte annat svara än: Detsamma! Lev du vidare i din tro så lever jag vidare i min tro.
Laddar...