|
Inlägg #1: Postat: 2007-09-03 21:34:00
|
|
Telluselle |
För det första är det ju precis det jag säger; att diskussionen ofta är ytlig. Jag kan ju givetvis bara svara för mig själv och mina egna erfarenheter. För det andra; ge mig ett eget exempel, kom med egna synpunkter på KÄRNFRÅGAN själv istället för att insinuera att jag sysslar med publikfrieri. Skulle aldrig falla mig in... Vad tror du själv är orsaken till våldtäkter och varför? Ordet är ditt...;
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-03 21:49:00
|
|
CimEfraimsson |
Jag vet att det är det du säger. Det jag söker efter är det du efterfrågar; din artikel tillför ju inget nytt. För mig är kärnfrågan hur stor inverkan kroglivet och hur man behandlas där reflekteras i folks synsätt när det gäller samhället i stort, eftersom oavsett vilken religion, skola eller klass vi än tillhör, går vi de allra flesta på krogen avsevärt oftare i våra yngre år än vad vi går i kyrkan eller till biblioteket.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-03 21:49:00
|
|
CimEfraimsson |
Följdfrågan är alltså om man ska acceptera läget, och släppa på integritetslagarna när det gäller utelivet, smälla upp mer kameror och utbilda ordningsvakterna bättre, eller om man ska fortsätta lägga alla pengar på att styra döva öron mot saker staten vill att vi ska ta in. Nu blir allt kanske svårförstått, men det är en invecklad synpunkt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-03 21:55:00
|
|
CimEfraimsson |
Jag förstår liksom inte hur vi kan leva i ett land där det införs strängare betygssystem lägre ner i åldrarna, när ungarna ändå bara släpps vind för våg vid 18 års ålder 17 på vissa krogar. Det är värre än hyckleri, det är rent jävla skandalöst. Det skulle vara intressant om du tog upp det, och vad för inverkan kroglivet har på våldtäktsstatistiken.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-03 21:58:00
|
|
CimEfraimsson |
Jag har klargjort min ståndpunkt tidigare, jag tror att en hel jävla massa våldtäkter aldrig skulle hänt om vi släppte lite på oskrivna integritetsregler när det gäller vårt liv utanför våra egna fyra väggar. Och jag blir hellre filmad när jag skiter, och skäms lite, än läser om en enda våldtäkt på en smutsig toalett igen. För att klargöra.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-03 21:59:00
|
|
CimEfraimsson |
Men som sagt, alla har hört min åsikt, jag vill läsa din artikel för att få reda på vat du står. Men du kan väl diskutera det här antar jag.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-09-03 22:12:00
|
|
Janne B |
svar 2-3 Cim/ Varför behövar man inte smälla upp kameror i Kyrkor och varför kommer inte folk berusade och sönderslagna därifrån. Vad lär sig folk i åldern 17-25 år på krogen resp. i en valfri kyrka? Var finner man lättast en vettig livspartner?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-09-03 22:22:00
|
|
Telluselle |
Jag tror inte att alkholen är ORSAKEN, däremot tror jag att människor blir mer slapphänta och omdömeslösa med alkohol.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-09-03 22:22:00
|
|
Telluselle |
Enligt min mening är KÄRNFRÅGAN vårt ytliga samhälle där människor inte känner sig sedda, hörda, bekräftade, respekterade och älskade såsom vi verkligen är, utan spel och image. Där individualiseringen blivit viktigare än solidariteten.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-09-03 22:22:00
|
|
Telluselle |
Detta tror jag är orsaken för det mesta här i livet och det grundar jag i dels mig själv och mina erfarenheter och dels efter att ha bott och levt på Hawaii i nästan ett år och sett motsatsen - och där finns mycket krogliv UTAN våldtäkter...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-09-03 22:23:00
|
|
CimEfraimsson |
Ja precis, men som det ser ut idag så tycker jag det är skamligt att inte hjälpa ungdomarna på traven när det finns pengar att tillgå.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-09-03 22:24:00
|
|
CimEfraimsson |
11 svar på Janne B:s alltså.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-09-03 22:25:00
|
|
CimEfraimsson |
Nej, har jag sagt att alkoholen är orsaken? Det tror jag inte. Alkoholen är katalysatorn. Att du "tror" att människor blir mer omdömeslösa när dom dricker är ju som att säga att du "tror" att det blir varmare när solen skiner.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-09-03 22:27:00
|
|
CimEfraimsson |
Ja, att vårt samhälle är ytligt tror jag ingen kan argumentera emot. Alltså, skitsamma. Jag försökte få fram mer djup i texten, men fattar vad du menar. Rent ytligt, alltså.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-09-03 22:31:00
|
|
Telluselle |
Jag vill inte dra alla över en kam. Alla som dricker blir inte omdömseslösa. Krogen har väl blivit en mötesplats; ett substitut för kyrkan/bibblan men jag tycker inte att det behöver innebära en ytlighet för det.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-09-03 22:31:00
|
|
Telluselle |
Ytligheten kommer av att människor inte vågar vara sig själva och öppna sig, av rädsla för att inte vara tillräckliga. För min del får det gärna komma upp fler kameror men jag tror inte det är lösningen.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-09-03 22:33:00
|
|
Sunny |
7 Janne: för en ateist är nog krogen lite säkrare än i kyrkan? Men jag har aldrig mött någon av mina stora kärlekar där: jag gick o går på krogen så väldigt sällan: Ofta bara efter teatern o på semestern.
2 av mina störtsa kap gjorde jag på den porrklubb där jag strippade o många år. En av dem är fortfarande kvar : exet efter 28 år! Den andre är tyvärr död nu.Mina seriösa förhållanden har bara en enda gång slutat på annat sätt än genom döden.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-09-03 22:33:00
|
|
Telluselle |
Dessutom sker de flesta övergrepp hemma hos någon "bekant" eller liknande.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-09-04 01:08:00
|
|
Janne B |
En krog kan bara vara säkrare om alla som är där är nyktra för alkohol tar sakta men säkert bort det goda omdömet medan man fyller på. Hur kan man ha goda djupa samtal i en så surrig miljö. Hur kan man bygga upp en relation med krogens alla störningsmoment? Samt hur påverkar inte kroglivet unga människors ekonomi?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-09-04 07:22:00
|
|
Inger-Sofia |
Publikfrieri??är vi inte alla mer eller mindre publikfriare då??,varför skriver vi annars på sourze,om vi inte vill att människor skall läsa våra artiklar,dikter..som väl skrivs för att dela med sig,,skriva ur/av sig, sina erfarenheter,tankar,ideer,ilska,glädje, sorg. orättvisor,kränkningar-för att visa på-kanske väcka till liv,få det att hetta till inom oss läsare i/till en disskussionsrunda eller bara njuta av texterna.så tänker jag.
|
| |