Mitt möte med en våldtäktsman

Den här tråden diskuterar artikeln Mitt möte med en våldtäktsman.
Inlägg #1: Postat: 2007-09-03 23:26:00
Telluselle
Bra att du skickade in artikeln! Och vilket mod du har : Instämmer helt i att de saknar empati och att man måste tycka synd om dem, om inte annat för att all ilska och sorg skulle äta upp en annars. Eller som en präst en gång sade till mig:
Man kanske inte kan förlåta men man kan försonas med det.
Inlägg #2: Postat: 2007-09-04 02:34:00
Marcus
Dessa män har aldrig fått utveckla empati, aldrig knyta an, och till detta saknar dom spärrar. Detta var en mycket bra artikel. Å ena sidan känner alla ett enormt hat, men om man själv känner empati för dessa män, vilket dom flesta inte vill eller kan eller tycker dom behöver först då förstår man och kan förlåta dom.
Inlägg #3: Postat: 2007-09-04 07:40:00
peter_
Caroline, du är modig och kommer säkert ut ur detta fri och med dina "kulörta lyktor" Ferlin, bra uttryck tycker jag i behåll. Jag tror att de som utsatts av grova maktkränkningar av andra människor, exvis misshandlats, mobbats, våldtagits, riskerar att gå och gömma sig och sitt trauma om de inte talar om det. Det är lätt att säga att man ska vara modig.
Inlägg #4: Postat: 2007-09-04 08:17:00
Inger-Sofia
...det är det som är den jobbigaste biten-att inse/förstå.att dom inte ångrar sig,känner,med, för andra. hur, skall dom kunna det ,när dom inget känner för sig själva ,tomrummet,som dessa människor försöker fylla,utan att veta med vad. försöka tysta sitt hungriga inre .med allt som kommer i deras väg.jag har hört dessa människors eko-.ingen som svarade,fanns där.som att gå ensam på månen,utan rymfärja,att ta sig hem med, beskrev en.sitt inre känslomässiga tomrum.Bra art.
Inlägg #5: Postat: 2007-09-04 10:24:00
Ramona Fransson
Livets största gåta, älska, glömma och förlåta. Är inte bara svårt utan ibland omöjligt. Ibland handlar det bara om att lära sig leva med oförätter och göra livet så bra som möjligt, för sig själv, och de som lever i ens närhet. Det låter futtigt men kan betyda stor skillnad, för dig också.
Inlägg #6: Postat: 2007-09-04 14:40:00
AlfVerner
En riktigt djävla meningslös patetisk artikel, helt utan perspektiv eller kunskap, varken om människor eller samhälle, helt utan historia och helt utan framtid. Läst för många Starlet-tidningar?? Det enda som är "modigt" är att artikeln skrivs om det nu är modigt eller bara den överbeskyddades enfald. Och ännu värre är de sockersliskiga kommentarer som tar artikeln på allvar...
Inlägg #7: Postat: 2007-09-04 17:24:00
steno
Jag fattade inte bakgrunden till din intervju. Som författare?Som våldtagen av någon annan man och känner för problemet? I så fall hade det varit dramatiskt om du kunnat konfronterat din våldtäktsman.Nu känner jag mig kluven. Har man våldtagit två gånger är man troligen psykopat. Den behandlingen bör göras av proffs
Inlägg #8: Postat: 2007-09-07 23:02:00
Sunny
Din artikel gav mig en ide! Jag har inte bara levat nära pappa pedofil i så många år: Han introcucerade mig i sitt nätverk när jag fortfarande trodde mig om att kunna förstå genom samtal! Å vad jag har pratat o pratat med dessa pedofiler. Jag har dessutom 2 systrar som gärna berättar allt de vet om pedofiler vilket är för mycket. Jag ska skriva en artikel inifrån : hur en pedofil o våldtäktsman verkligen tänker!
Måste bara få tid först!
Laddar...