|
Inlägg #1: Postat: 2007-09-03 19:09:00
|
|
Joakim Steneberg |
Men Lars, i Amärrika you know "kommer han dragandes med de nu igen.." Där har dom massa såna där idrottsuniversitet!
Å gissa vad medaljer dom tog i VM! Å sen blir dom reklampelare och konsumtionen och produktionen there ower ökar lika snabbt som han på 100 meter! Alla blir glada, de du!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-03 19:12:00
|
|
Joakim Steneberg |
Men bandyuniversitet har dom nog inte, och mycket riktigt får dom däng av Sverige som är mesta världsmästaren där! På bandymatcher skall man ju ha termos och unikabox. Termos har dom nog där borta, men unikabox, man undrar... Har dom de i Amerika Lars, vet du det?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-03 20:33:00
|
|
Lars Nilsson |
Den som - mot förmodan - är intresserad av kunskapsskolans förfall kan läsa min artikel i frågan. Men på Sourze är de flesta intresserade av att göra jämförelser med USA, förstår jag. Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-03 21:47:00
|
|
GunnarL |
3/ Nilsson, Jag läste artikeln och mycket av vad Du skriver är ju riktigt. Men jag tror att Du lite för enkelt avvisar de icke-traditionella kunskaperna. T.ex. är dataspelskonstruktion i dag en storindustri som sysselsätter massor av människor och genererar många arbetstillfällen. Samma sak med kläddesign, osv. Fotboll är en av de största och mest betydelsefulla branscherna i världen. Tiderna förändras...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-03 21:49:00
|
|
GunnarL |
f/ Själv är jag en rackare på att citera Tegner, Geijer och Heidenstam och en baddare på tysk och engelsk grammatik! Jag gick i en kunskapsskola - men vad är egentligen mest produktivt?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-03 21:53:00
|
|
GunnarL |
f/ Sen är det väl faktiskt så att vi svenskar hävdar oss tämligen väl i forskningshänseende även inom naturvetenskapliga områden?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-09-03 21:53:00
|
|
Sunny |
Gunnar: Man borde få större chans att utbilda sig till ett yrke.
Tegner o de andra hittar man ändå ifall man är intresserad o är man inte det är det förmodligen bortkastad tid att läsa dem? ?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-09-03 21:57:00
|
|
Sunny |
5 o jag lärde mig en gång perfekt svensk garamatid för att underlätta mitt läsande av andra spårk o fann att det delvis är bortkastat när man är dyslektiker. Det blir till atat rätta o rätta ändå!
O det är alltid samma ord man skriver fel: At o dte o dt man kan stava til.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-09-03 22:10:00
|
|
GunnarL |
7-8/ Ja Sunny, men i dag har man väl alla chanser i världen till vilken utbildning man vill. Jag hoppas att Du skojar i Ditt inlägg nr 8 för annars är Du verkligen dyslektiker i ordets rätta bemärkelse. Men ta inte illa upp - Du är ju en människa som kan skriva väldigt fina artiklar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-09-03 22:17:00
|
|
Sunny |
9 Ånej Gunnar: Det är lågt kvar till att de ensama mammornas barn i förorterna har samma chans i livet som bratsen runt Stureplan.Samma sak gäller invandrare för att inte tala om barn till missbrukare eller psykiskt sjuka.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-09-03 22:21:00
|
|
Sunny |
Ja jag är en äkta dyslextiker: det går i arv .Fast mian barn har det hoppat över. Ett av min barnbarn har fått det!
O man gör alltid fel på väldigt enkla ord. o även omm jag skrivt at tiotusen gånger så vet jag at jag måste gå tillbaka o läga til ett t hela vägen.Eftersom jag ju kan stavningsreglerna så är dte bara tidsödande men i balnd ids jag inte. Nu avstår jag frivilligt at rätta
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-09-03 22:26:00
|
|
Sunny |
Min svärson som inte mött någon som läst flera böcker än jag var verkligen förvånad. Men det tycks inte hänga i hop? En av mina dåvarande partners var översättare på sin fritid mellan svenska-franska- engelska-svenska o grav dyslektiker.Han lärde sig alla gramatiska regler utantill för detta var före stavningsprogrammen i datorn.men han var ett geni.
Det är inte jag.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-09-03 22:28:00
|
|
Joakim Steneberg |
Svar 3. Klart att det är mest intressant att göra jämförelser med USA! Det gör du väl själv ibland? Eller skall vi övergå till Yttre Mongoliet eller Burquina Fasso?
Men visst finns det ett antal meningslösa sysselsättninggar här i världen, främst de som är skadliga av en eller annan orsak!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-09-04 08:49:00
|
|
Joakim Steneberg |
5 Har du tänkt på det GunnarL? Det är inte en samling professorer i Berlin, som med hjälp av en superdator ställt samman tysk grammatik! Utan kanske en grupp sternåldermänniskor där framför brasan, filandes på flintspetsar. "Ich bin, du bist.. und dann? Er sie es...IST. Jawohl!" Och sedan skulle detta spridas runtom I HELA stenåldersdeutschland! Kan någon begripa hur?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-09-04 10:25:00
|
|
Lars Nilsson |
13/ Min förmodan stämmer således 3, åtminstone vad gäller Dig, då Du inte finner anledning att kommentera artikeln. Vad gäller jämförelser så kan Du läsa en del av vad som skrivts i tidningarna den senaste tiden om skolan i Finland kontra Sverige. Men från Din horisont är Finland kanske att jämföra med Yttre Mongoliet?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-09-04 10:50:00
|
|
Joakim Steneberg |
Lars N. Jag har varit upptagen av annat, som du kanske kan se. Och det här handlar väl inte om din artikel, som jag tror jag läst innan även om den kan passa in. Mina barn går/har gått i friskola, vilken har haft rätt stora problem, delvis på grund av vårt inkompetenta skolverk. Jag har själv gått i privat internat skola. Som inte var märkvärdigare än den jag senare gick i.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-09-04 10:50:00
|
|
Joakim Steneberg |
Min sambo jobbar på ett kommunalt gymnasium, hon är från Finland och har berättat om skillnaderna. Status, löner osv. Kan jag få återkomma?
Sen skojar du ju själv, får ingen annan skoja lite? Man kan väl få tillhöra sin egen lilla unika box?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-09-04 11:08:00
|
|
Lars Nilsson |
17/ Jodå, men som Du vet vid det här laget, är jag till kynnet lite tvär och elak understundom!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-09-04 20:38:00
|
|
Joakim Steneberg |
Godafton Lars N! Men den artikeln var jag ju den första att kommentera, i positiva ordalag! Regerade även nu mot "utopiska världsförbättrare", jo jo, takterna sitter i!
Hamnade ett tag för 25 år sedan på lärarhögolan på Kungsholmen. Det var verkligen inget vidare. Hörde också Björklund hänvisa i TV häromdagen till OECD- undersökningen. Verkligen skrämmande! Ordning och kunskap. Och en bättre värld vill vi väl alla ha?
|
| |