|
Inlägg #1: Postat: 2007-09-03 16:07:00
|
|
Unto S |
Varför det? Muhammed har inte ingått i den västerländska kulturen och därför sårar det inte mig när man kränker muslimer. Men judar? Inte så länge sedan var judar villebråd i den västerländska kulturen och som resulterade i 6 miljoner döda i gaskamrarna. Jag skulle aldrig kunna teckna ett ”Judesvin”. Men, hade jag varit muslim? Idag när islam är ett starkt inslag i västvärlden och vi vet mer om islam så kan jag förstå att Muhammed som hund är lika kränkande som ett ”Judesvin”.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-03 16:08:00
|
|
Unto S |
Det var i Danmark som allt började. Jyllandsposten publicerade nidteckningar av Muhammed med stark reaktion i muslimska länder. Västländerna försvarade publiceringen med hänvisning till yttrandefrihet. Men jag undrar? Skulle Jyllandsposten publicera en bild av den blivande danska drottningen Mary från Australien i samlag med en känguru och med vinklingen att sonen i framtiden kung i Danmark skulle vara en son till en känguru, jag undrar bara?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-03 16:09:00
|
|
Unto S |
Förresten, jag undrar också varför de s.k. demokratiska tidningarna inte publicerar ”Judesvinet” om de nu är så viktigt för yttrandefriheten att kränka människors tro. Men det är väl så att ingen vill bli stämplad som antisemit men att vara en ”antimuslim” det är helt ok.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-03 17:45:00
|
|
Ramona Fransson |
De har publicerats i hela Europa och Skandinavien många många gånger. Men det var före och under andra världskriget. Nu för tiden publiceras de i delar av arabvärlden som inte är så speciellt förtjust i judar! Jag tror inte att jag behöver berätta vilka! Slutligen Unto S, tycker jag inte heller speciellt mycket om den sortens konst. Inte heller Påls konstverk med knarket är i mina ögon ett konstverk! Men yttrandefriheten är större än störst!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-03 18:23:00
|
|
Joakim Steneberg |
Yttrandefriheten under ansvar! Om jag tycker min grannes fru är en ful kossa, har jag då rätt att säga det till grannen? Bör jag göra det? Kan jag åtminstone linda in det? Eller har jag inte med saken att göra utan god grannsämja går före? Osv!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-03 19:30:00
|
|
Justin Case |
etik och moral i all ära, annars kan man alltid skriva det i ett forum för värdelöstvetande tex Sourze om man inte har nägot annat att komma med eller bara är konflikträdd
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-09-03 19:34:00
|
|
Inger-Sofia |
yttrandefrihet.?.:nu du joakim,hoppar jag på din kom.Om grannens fru är ful,är det den typ av yttrande man bör behålla för sig själv,det är inte vår sak,att bedöma,döma andras yttre.Om vederbörande inte är med i en skönhetstävling förstås,då har hon själv valt att bli bedömnd, eller om hon bett dig om din åsikt.Annars är den sortens uppriktighet, rena oförskämndheten och respektlöst.men jag tror inte .att du skulle fälla en sånt yttrande,:jag tror du testar
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-09-03 20:54:00
|
|
GunnarL |
3/ Det var glädjande att Unto ifrågasätter meningen med att avsiktligt kränka människors religiösa tro! Lite förvånande men naturligtvis glädjande. Jag hoppas att omsorgen gäller även de som bekänner sig till den kristna tron.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-09-04 08:57:00
|
|
Joakim Steneberg |
7 Men IngerSofia... Det vet du väl var du har mig på det planet alltså! Att jag ogillar personangrepp, när man besudlar både den verbala och den fysiska miljön!
Mina angrepp riktar sig mot usla argument, taskig moral och sorglig logik. Och -ismer som själva fallit ner i de politiska träsk som de säger sig vilja dika ut!
|
| |