|
Inlägg #1: Postat: 2007-09-03 16:30:00
|
|
Janne B |
Unto / Anna kommer säkert att gärna svara på din fråga. I hennes område är nog över 90 troende på de skrifter du nämner. I dina hemtrakter är det väl tvärtom? Det är Sverige som är originellt i dessa avseenden. Inte Israel, Palestina osv.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-04 12:35:00
|
|
Anna Veeder |
Unto, du anar inte hur mycket jag uppskattar en femma från dig!
Enligt min uppfattning handlar konflikten om så prosaiska saker som land, vatten och resurser. Inte om religion. Religionen dras ibland in för att stärka den respektiva kollektiva identiteten, inte mer än så.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-18 02:05:00
|
|
hallmen |
"...handlar konflikten om så prosaiska saker som land, vatten och resurser. Inte om religion. Religionen dras ibland in för att stärka den respektiva kollektiva identiteten, inte mer än så."
Jag stjäl härmed det citatet från dig, kommer använda det flitigt. Det var tamigfan det sannaste jag hört på länge. tack
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-18 10:09:00
|
|
Joakim Steneberg |
Ja det var väl enkla förklaringar på komplicerade problem, från flera håll! Eller konsten att slå blå dunster i ögonen på "okunniga eller ointresserade" souzeläsare. Undrar vad de 90 på plats själva tycker?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-18 10:19:00
|
|
Janne B |
Du Joakim/ Anna Veeder är extra intressant för hon har ett vanligt jobb i en vanig judisk miljö, som jag fattat det. Hon åker till Sverige ibland för att putsa perspektivet. Verkar också ha palestinska kontakter. Så Anna är inte vilken Anna som helst. Hon sitter inte på hotell "Kung David" och skriver...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-18 10:20:00
|
|
Joakim Steneberg |
Så konflikten Israel-Palestina handlar inte i första hand om religion och etnicitet, eller förhållandet mellan dessa? Inte om det för båda parter religiösa "heliga Jerusalem", och folkförflyttning efter religiös tro? Inte om fanatiska judiskt troende bosättare? Eller dito fanatiska islamister? Inte om Israels, eller arabgrannars, ovilja att lägga religionen åt sidan? Och i stället ge alla de där boende oavsett etnicitet och religion samma status och möjligheter?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-09-18 10:28:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jag har förstått det Janne! Jag har läst flera av hennes artikalar med visst intresse. Där uppvisar hon, i de jag läst, en rätt sansad rapporterande inställning. Det jag kommenterat är hennnes nedlåtande attityd mot män som dikuterar manlig omskärelse, respektive oss sourzeläsares intresse/kunskaper om Palestinakonflikten. Och nu förenklingen av problematiken där, från flera håll.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-09-18 10:30:00
|
|
Joakim Steneberg |
Tycker du Janne, att man kan förenkla så om "land, vatten och resurser" utan att se bakomliggande religiösa/etniska faktorer?
|
| |