Sex, sex och åter sex

Inlägg #1: Postat: 2007-09-01 15:35:00
Janne B
Det skulkle nog behövas samlevnadsskolor där alla unga människor får sina sinnen tvättade från all skit och allt gift som media sprider i detta ämne. Sedan skulle då få påfyllnad från Friska Källor....
Inlägg #2: Postat: 2007-09-01 16:06:00
angus
Absolut Janne, i Canada har man komiska kurser i alla saker som kan hända när man e gift, för ungdomar som ska gifta sig, det e väldigt omtyckt.
Inlägg #3: Postat: 2007-09-01 16:19:00
Leif-Arne
Då individer slår sig samman för att driva rörelse är det, menar jag, ett måste att där upprättas ett kompanjonsavtal. Skillnaden mellan ett äktenskap och ett företagande i partnerskap är inte så stor. Kanske borde även ett äktenskap ingås även ett kompanjonsavtal ingås. Parter är ju fria att träffa avtal så där kunde exempelvis ingå avtal om vem som tar hand om barn, vem som städar, pars omsesidika ekonomiska förplitelser, pensionsförsäkring mm.
Inlägg #4: Postat: 2007-09-01 16:24:00
angus
Och löfte om att hjälpa varandra och ta hänsy
Inlägg #5: Postat: 2007-09-01 16:27:00
Leif-Arne
4 Visst, det finns ett värde i att i ett nu dokumentera, även det man tycker är självklart, för i en framtid kanske de självklara inte längre är lika självklart för samtliga.
Inlägg #6: Postat: 2007-09-01 18:00:00
Janne B
Jag har hört talas om att vissa par som krisar upprepar sina äktensskapslöften till varandra i stället för att separera. Jag tror att detta är en ide från USA som förekommit även här. Jag tror att en sådan cermoni,kanske inför de närmaste, kan ha stort värde.
Inlägg #7: Postat: 2007-09-01 18:21:00
Janne B
Min församling på ca 300 medlemmar hade en demokratiövning i torsdags. Det har vi haft sedan 1800-talet. Nu hade olika arbetsgrupper i ett årstid förberett ny stadga och församlingsordning. Det låter jättetråkigt men det var en två timmar spännande diskussion om hur en demokratisk frikyrka ska fungera.
Inlägg #8: Postat: 2007-09-01 18:22:00
Janne B
Vår ordförande har stor erfarenhet från kommunalpolitik så han ledde med fast stämma. Han sa att så länge vi älskar varandra behöver vi inga stadgar alls. Men skulle vi komma i kris med varandra, då måste vi ha ett dokument som visar hur vi ska hantera krisen. Då kan en rätt utformad paragraf avgöra församlingens överlevnad. Finns det här någon parallell till äktenskap eller sambo?
Inlägg #9: Postat: 2007-09-01 18:30:00
Leif-Arne
8 Inte vad jag vet, standardiserat i alla fall. Men avtalslagen ger ju stor firhet för enskillda att göra uppgörelser, så där skulle vara fullt möjligt konstruera ett sådant. Dock kan man inte skriva bort ickedispositiva lagregler. Kunde vara någonslags utökat äktenskapsförord.
Inlägg #10: Postat: 2007-09-01 18:30:00
Leif-Arne
En detalj som många borde tänka på är att; om en part stannar hemma för att sköta barn och hem, bör där finnas en överenbskommelse för hur den part som förvärvsarbetar kompenserar hemmavarande part för utebliven tjänstepension mm. Mycket viktigt idag.
Inlägg #11: Postat: 2007-09-01 18:39:00
Janne B
Ja det är mycket viktigt i dag. Men lika viktigt är att det finns en överenskommelse om hur ekonomin ska delas då en är hemma och den andre ute o tjänar pengar.Hemjobbaren ska inte behöva be om pengar hos den andre. Gemensamt conto kan vara till hjälp men en klar överenskommelse viktigare...
Laddar...