Alliansen vänder kappan efter vinden

Inlägg #1: Postat: 2007-08-31 17:46:00
Janne B
Varje gång jag hör ordet Kultur, så osäkrar jag revolvern, sa väl en kändis en gång. Men vem?
Inlägg #2: Postat: 2007-08-31 18:11:00
Joakim Steneberg
? Det kan vi som tar frågan på allvar naturligtvis inte ta någon som helst hänsyn till!
Men det bästa vore då om du kunde kasta upp i en kompost, och inte på toan och därmed belasta reningsverken!
Inlägg #3: Postat: 2007-08-31 21:19:00
MLJohansson
Ramona/ efter all info som sköljt över oss från alla håll den senaste tiden om klimathot och miljön och undergång spretigt, komplext och förvirrande, javisst, men också fullt av fakta man inte kan blunda ifrån! så trodde jag att alla vaknat ur sitt komatillstånd av händerna för öronen, blunda och upprepade gånger rabbla "det rör inte mig, det rör inte mig..." Sorgligt.
Inlägg #4: Postat: 2007-08-31 21:35:00
Ramona Fransson
Jag gör allt jag är förmögen till att göra, för klimatet, som jag kan. Men jag är trött på alla expertutlåtanden, kossor som fiser, komposter som utsöndrar mer koldioxid än bilar med mera. Jag orkar inte mer!
Inlägg #5: Postat: 2007-08-31 21:39:00
Leif-Arne
4 Låt surkålen vara!!!
Inlägg #6: Postat: 2007-08-31 22:17:00
GunnarL
1/ Janne B, Jag tror det var Hermann Göring - den käcke flygaren!
Inlägg #7: Postat: 2007-08-31 22:30:00
Janne B
6 Gunnar/ Jag har funderat på detta o kommit till samma slutsats. Göring som var gift med svenska Karin.
Inlägg #8: Postat: 2007-08-31 22:33:00
Janne B
4 Ramona / Ha gott samvete och försök njuta av livet. Vi människor är helt enkelt inte konstruerade för att att ta emot obegränsade mängder negativ information./ Jag tror de flesta av oss ofta tänker att nu är det dags att lämna världen och bara odla lite i den egna trädgården. Var det ev. Voltaire som kom fram till detta redan på 1700-talet
Inlägg #9: Postat: 2007-09-01 00:21:00
Sunny
Till Alla ovan: ja man orkar inte med att ta in allt elände när man själv kämpar för att hålla huvudet över vattenytan!
Vi får väl hoppas på ungdommen???
För min del så anser jag att loppet är kört nu.För människan: denna onyttiga giriga ras som sprider död runt sig. Kanske det är kackelackornas tur?
Inlägg #10: Postat: 2007-09-01 15:49:00
Janne B
Loppet är kanske inte kört men det tyck finnas gott om kuskar till den sista resan. I radion i dag har man berättat att medlemmarna i FN:s säkerhetsråd samtidigt är de största vapeninnehavarna och vapenförsäljarna. Kanske ingen stor nyhet men de har ju lovat varandra att verka för Fred på Jorden. USA säljer mer än alla andra tillsammans.
Inlägg #11: Postat: 2007-09-01 15:50:00
Janne B
Flera länder säljer vapen till båda sidor i en konflikt, som den i mellanöstern. Så det är väl nästan ett mirakel att det inte är fullt krig på flera håll samtidigt. Arma mänsklighet.
Inlägg #12: Postat: 2007-09-01 23:08:00
Uno Hansson
Det bästa som kan göras för att mänskliga aktiviteter skall öka mängden växthusgaser i atmosfären är att maximera återanvändningen och återvinningen av allt som tillverkas. Det mesta som var och en använder då och då kan hyras eller leasas istället för att köpas. Detta gäller både privat och på jobbet. För att göra detta mer effektivt och mycket lönsamt för alla så krävs det att infrasystemen och logistiken snarast optimeras för detta ändamål.
Inlägg #13: Postat: 2007-09-01 23:17:00
Uno Hansson
ufff...jag blir så trött på att det inte går att ändra om man skriver fel... jag menar förstås... att mänskliga aktiviteter INTE skall öka mängden växthusgaser... puh... Bilpooler finns ju sedan länge i viss utsträckning, men det är naturligtvis mycket, mycket mera som kan finnas i kvartersnära hyrespooler och omfatta många fler människor...
Inlägg #14: Postat: 2007-09-01 23:17:00
Uno Hansson
... Det viktigaste är då förstås att det verkligen blir mycket mycket billigare och enklare att hyra än att behöva köpa alla de mer än 20 000 föremål som var och en känner till och använder...
Inlägg #15: Postat: 2007-09-02 00:01:00
Joakim Steneberg
Uno, jag delar nog i allmänhet din analys, tillsammans med andra progressivt tänkande människor. Men dela på 20.000 föremål...
På landsbygden, hur skall vi kunna dela på något förutom kommunikationer, större maskiner osv? Kanske något mer i städerna? Återvinning, hållbar utveckling och förnybar energi är kanske svaret? Befolkningsminskning och i viss mån "sänkt standard". Verkar vara på tiden att några matematiker eller datorer räknar ut hur ekvationen skall gå ihop!
Laddar...