Inlägg #1: Postat: 2007-08-27 13:19:00
|
Banestyrelsen |
Man måste inte bo i kåtor som knappt några av samerna gör för att kunna kalla sig ursprungsbefolking. Svenskar är kanske inte like etniska som samer enligt dagens gängse uppfattning, men svenskar har bott i Sverige sedan förhistorisk tid, och uppfyller alla kriterier för att kallas ursprungsbefolking i sitt kärnland södra halvan av Sverige. Dock inte i Norrland.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-08-27 15:06:00
|
CMO |
Per W,
Vad menar du med det egentligen? Den "ursprungliga" samekulturen kanske inte har gynnats, men det är en annan sak.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-08-27 16:41:00
|
Janne B |
I ett Svt-program 11.30 i dag talade en finsk professor om ursprung. Han slog fast att finskan hör i hop med lappska,estniska och ungerska. det har vi ju alltid vetat. Däremot så är finnarna rasmässigt indoeuropeer som svenskar och tyskar etc. Detta har kollats DNA vägen på både manliga och kvinnliga linjer. Detta var lite överraskande för mig.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-08-27 16:43:00
|
Janne B |
Jag lärde mig tidigt att finnarna hade ett visst "mongoliskt utseende". Vilket jag tycker mig ha sett hos ett fåtal. Dessa måste alltså i släkten varit ingifta med folk österifrån...eller ?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-08-30 13:03:00
|
Thomas L. Aabo |
25 av norrlänningars gener är samiska.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-08-30 13:07:00
|
Leif-Arne |
Hm man han möjligen spåra samiska gener iom förekomsten av röd tofs?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-08-30 13:10:00
|
Leif-Arne |
Definitionen av "Norrland" brukar vara rätt relativ. En del skåningar brukar definiera "Norrland" som allt norr om Hallands sås, en del Stockholmare som allt norr Norrtull, sedan förekommer: allt norr Dalälven, Indalsälven, Umeälven etc etc.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-08-30 13:20:00
|
Janne B |
5 Thomas/ Jag brukar vara försiktig med uttrycket Norrland för det finns inte stora likheter på Lappland och Gästrikland. Samer har nog aldrig varit i Gästrikland men i det inre av Hälsingland.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-08-30 13:27:00
|
Janne B |
7 Leif-Arne/ Ja, så är det. Jag får ingen känsla av Norrland förrän i Medelpad ungefär. Fram till dit är det ungefär samma känsla som östgöta o smålandskusten. Sedan är det ju oerhörda skillnader på Norrlandskusten och fjällvärlden.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-08-30 13:31:00
|
Janne B |
6 / Våra etnologer eller vad de heter, har nog studerat både tofsar och tusen andra föremål jorden runt. En viss sorts knivar åt öster. En annan sorts knivar åt söder osv. För att nu inte tala om gravstenar o stenrösen mm. Tofsvipor lär dock vara sig rätt lika på olika håll ;-
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-08-30 13:34:00
|
Leif-Arne |
Såg just att det precis snöat i Kiruna, dit har jag precis skickat dottern. Själv ser jag fram mot att skörda vindruvor. Så nog finns här variation.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-08-30 13:36:00
|
Leif-Arne |
En annan definition av "Norrland" har varit norr om ekens naturliga spridning, dvs ung Dalälven. Men numer så hittas unga ekplantor tom på sluttningen till Helags. Ur led är tiden.. som han sade.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-08-30 16:50:00
|
p8n |
Hörde häromdagen att ungefär 90 av Sveriges ca 20 000 samer bor i storstäderna samt att även dessa "stadsboende samer" har rätten att jaga och fiske vars de vill.
Gränsen för mitt Norrland går vid Jämtland, Ångermanland, fastän vi i skolan lärde oss Dalälven, vilket jag fann skrattretande. Men det beror väl på vars man bor antar jag.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-08-30 16:55:00
|
Janne B |
Nog är det rätt konstigt att Dalarna räknas till Sveland men Gästrikland/Hälsingland till Norrland. Det finns väl en historisk förklaring - men vilken? // Dina 90 tror jag inte alls på. De flesta samer bor i samhällena i övre Norrland som Malå, Storuman etc.samt dess kuststäder som Umeå och Luleå.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-08-30 17:00:00
|
Janne B |
Det finns i dag knappast några samer alls som bor året runt i kåtor och motsvarande. Men de används som övernattningsplatser vid rendriften, övervakningen. Många bor i småhus av enkel konstruktion nära samhällen för att barnen ska kunna gå i skola, de äldre får kommunal service osv...Alla är inte "fattiglappar", ganska många har en ekonomi som ger dem valfrihet...
|
|