Inlägg #21: Postat: 2007-08-27 16:46:00
|
Janne B |
17 Ramona/ Jag hade talat med honom i min partigrupp, då vi hade egna möten. Så där avgjordes att han skulle rycka in för mig. Men att frågan hängde på en enda röst visste ingen...
|
|
Inlägg #22: Postat: 2007-08-27 16:50:00
|
Janne B |
Jag var i gång i kommunalpolitiken i bortåt 25 år. Jag tror inte att jag tjänade ngt på det för jag begärde tjänsledighet varje gång jag gick på sammanträde. Detta kollades noga I stället fick jag betalt per timme då jag var på sammanträde med kommun eller landsting. Så det hände då o då att jag fick avdrag för ca 8 timmar men ersattes med fyra timmar.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2007-08-27 16:52:00
|
Janne B |
Hade jag däremot varit lärare hade jag inte fått löneavdrag, inte heller om jag varit privat tjänsteman någonstans. För vanliga arbetare fungerade detta system inte alls. Så de fick ofta ett fiktivt jobb på LO eller ABF för att klara sin situation. Detta har nog STENO sett!
|
|
Inlägg #24: Postat: 2007-08-27 17:04:00
|
Ramona Fransson |
Hej Janne B. Jag tror inte på det där med att man dvs. vi skattebetalare måste betala så jävla mycket till dagens politiker, annars får vi inte de som är bäst! Då vill jag inte veta vilka som är sämst! Återigen tror jag på att det är viktigt att förändra det politiska arvoderade systemet!
|
|
Inlägg #25: Postat: 2007-08-27 17:06:00
|
Ramona Fransson |
Ulrika Messing får idag c:a 40 000 kronor i månaden, utan att arbeta, efter 16 år. Sug på den! Det finns inte en enda sjuksköterska i hela Sverige som efter universitetsstudier 16 års arbete får ut den pensionen! Inte ens efter 40 år! Det stinker!
|
|
Inlägg #26: Postat: 2007-08-27 17:08:00
|
Ramona Fransson |
Alla dessa galna arvoden, traktamenten, förmåner och pensioner har polikerna själva beslutat om! Fint om vi alla kunde det! Dehar det alldeles för bra! De är för många och sitter på alldeles för många stolar samtidigt. Uha vad jag tycker de är bedrövliga!
|
|
Inlägg #27: Postat: 2007-08-27 17:17:00
|
Janne B |
Utan politikerna på alla nivåer skulle landet inte kunna ha en representativ demokrati. Vi kan inte samlas alla på en gång när ngt ska beslutas. Hur många på Tjörn eller Herrljunga skulle vara beredda att läsa in sig på ett stort antal ärenden var månad.??? Det är ju det de valda lovat att göra.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2007-08-27 17:22:00
|
Janne B |
Efter lång tid i politiken i Västerbotten for jag därifrån med stor respekt för alla de hundratals fritidspolitiker jag träffat, främst i FP.På 1970 talet började ordf i Kommunstyrelsen heltidsanställas och kallades Kommunalråd. Jag tyckte det var bra folk det också. Som jag höll kontakt med lång tid efteråt. // Men Ramona du har rätt i att arvodessystemen var tokiga då o de har nog inte blivit bättre.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2007-08-27 20:14:00
|
Joakim Steneberg |
25 Jag läste det där också i AB om "Jämlika Ulrika" i bara Messingen och skrev om det här men enligt GunnarL så har hon avstått. Hur som helst, ett glasklart fall av politisk överskattning. Med våra skattemedel!
|
|
Inlägg #30: Postat: 2007-08-27 20:21:00
|
Joakim Steneberg |
Det jag saknar i den här typen av artiklar är en mer genomtänkt analys och möjliga bättre alternativ.
Sedan gäller det ju inte BARA pengar utan frågor om moral, demokrati och NÄRVARO där det fuskas en hel del. Borde dom inte ha stämpelklocka, hela bunten? Och ansökan om ev ledighet?
|
|
Inlägg #31: Postat: 2007-08-27 21:30:00
|
Ramona Fransson |
Joakim Stenberg. Mycket bra idé! Vem av våra riksdagsmän/kvinnor, oavsett parti, tror du kommer att motionera om att de skall ha stämpelklocka, begära ledigt och få avdrag, som alla andra tvingas till. Vilken arbetsgivare betalar för t.ex tandläkarbesök under arbetstid?
|
|