Min ambition är att sälja sand!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-08-27 10:19:00
Leif-Arne
Det är skillnad på sand och sand. Det finns faktiskt en svensk export av sant till flera ökenländer i mellanöstern. Ica säljer konserverad risgrynsgröt både under eget märke och annans.
Men att allt går att sälja med mördande reklam är en myt. Så är det inte.
Inlägg #2: Postat: 2007-08-27 10:21:00
Leif-Arne
Ta exempelvis "cash" korten som skulle ersätta växelpengar. Bankerna satsade enorma belopp i bla Reklam. Projektet var ändå döfött eftersom produkten inte fylld något egentligt behov.
Inlägg #3: Postat: 2007-08-27 10:23:00
Leif-Arne
Däremot fyller svensk sand ett behov i vissa gjutprocesser, tror jag, i bla Saudiarabien, färdigkokt risgrynsgröt som är klar på 1 minut i micron ett behov av tidseffektivitet parat med lust på risgrynsgröt.
Inlägg #4: Postat: 2007-08-27 10:25:00
Leif-Arne
Färdigkokt havregröt tror jag inte på, å andra sidan fungerar micron även i detta fall utmärkt, fast direkt på råvaran havregryn, vatten och salt. Har man därtill någon sked jämtländsk hjortronsylt blir det mums för Måns.
Inlägg #5: Postat: 2007-08-27 10:27:00
Ramona Fransson
Min intention var inte att sälja sand. Jag ville påpeka med ordet "ambition" vilket är ett ord utan värde när det ploppar ur en politikers mun!
Inlägg #6: Postat: 2007-08-27 10:59:00
peter_
4. "Färdigkokt havregröt tror jag inte på."
Säg inte det: Länk: nutriciababy.fi
Ska var färdig att värma utan tillsats av någon vätska.
Inlägg #7: Postat: 2007-08-27 11:36:00
Leif-Arne
6 Där ser man, jag snubblade onekligen på mina egna fördommar.
Inlägg #8: Postat: 2007-08-27 11:38:00
Leif-Arne
5 Nog tål de likt Sven Dufa att skrattas åt. Men, det finns en stor fara i att göra det du gör, med svepande generaliseringar avfärda alla politiskt engagerade som opolitliga mutkolvar som enbart tänker på sitt eget
bästa, även om sannolikt den sorten åxå finns.
Inlägg #9: Postat: 2007-08-27 11:40:00
Leif-Arne
Där finns även de som lägger stor del av sin fritid på politiska uppdrag utan mer än blygsam ersättning för sammanträden. Tar på sig ett i grunden omöjligt uppdrag, nämligen att väga olika intressen motvarandra och därigenom riskerar att göra dem alla något missnöjda.
Inlägg #10: Postat: 2007-08-27 11:42:00
Leif-Arne
Jag menar att det är lätt att förlöjliga politiker och hitta fel och brister, men mer heder ändå åt dem som åtminstonde försöker, än dem som står bredvid och pekar finger.
Inlägg #11: Postat: 2007-08-27 11:57:00
Ramona Fransson
De som arbetar politiskt ,på sin fritid, så kallade fritidspolitiker, har vi många av här på Tjörn. Jag var själv en av dem för många år sedan. Men märkligt nog fick vi betalt? Trots att vi hade möten på fritiden. Jag trodde inte mina öron när jag fick reseersättning! Vafalls , sa jag!
Inlägg #12: Postat: 2007-08-27 11:59:00
Ramona Fransson
På den tiden var mitt intresse politik, som för andra franska, tyska, historia eller ngt annat ämne. När jag på min fritid intresserade mig för det tyska språket fick jag betala, för kursen, kurslitteraturen, fikabrödet m.m. Betala resan fram och tillbaka själv. Men det tyckte jag inte alls var märkligt för jag var intresserad! Helt plötsligt är det annorlunda om jag är intresserad av politik på fritiden, då ska jag ha betalt!
Inlägg #13: Postat: 2007-08-27 12:05:00
Ramona Fransson
Alla de vuxna som engagerar sig i olika föreningar, som, fotboll, sim, handboll, curling, med flera sport eller andra, gissa hur mycket de får betalt? Inte en spänn! Så återigen, varför i all världen ska en fritidspolitiker ha betalt om han/hon gör en insats på sin fritid? Om vi kommuninvånare anställer en politiker att arbeta med politik på heltid, fine, men inte fritidspolitiker, de ska jobba idéellt som alla andra föreningsmänniskor, tycker i alla fall jag.
Inlägg #14: Postat: 2007-08-27 12:05:00
Ramona Fransson
En del invänder mot detta med ord som att då får vi inga bra politiker. Nehe, så i Schweiz är politikerna kassa då? För där fungerar det så. Jag skulle vilja testa det i Sverige. Det kanske skulle ge oss riktigt bra politiker, som är villiga att offra sin fritid, utan att få betalt, för ngt de brinner för.
Inlägg #15: Postat: 2007-08-27 12:41:00
Janne B
Men Ramona nog är det en himla skillnad på politik och andra fritidsaktiviteter. Du har myndighetsansvar och annat ansvar då du beslutar i Kommunen. Det har du inte då du är på en sport eller studicirkel. Främst Socialnämnden och Byggnadsnämnden fungerar som en slags domstolar i stora viktiga frågor. DÅ ska de också ha betalt, då kan man kräva att de verkligen läser på alla handlingar de får hemskickade.
Inlägg #16: Postat: 2007-08-27 12:46:00
Janne B
Under min första tid som ledamot av stadsfullmäktige i Umeå skulle en stor brofråga avgöras.Jag kände mig inte tillräckligt insatt i ärendet. Så jag lät min suppleant gå in i stället för mig.Han var väl insatt i ärendet, för han satt i Byggnadsnämnden. Han röstade JA medan folk räknat med att jag skulle rösta NEJ. FRågan avgjordes på denna enda röst. / GISSA om det blev liv i i tidningarna nästa morgon. Det blev mitt FEL att bron byggdes. osv
Inlägg #17: Postat: 2007-08-27 15:05:00
Ramona Fransson
Hade du inte diskuterat frågan med din suppleant? Det kanske du borde ha gjort!
Inlägg #18: Postat: 2007-08-27 15:48:00
Leif-Arne
Redan idag är det svårt att besätta alla platser med fritidspolitiker. Alltfler resonerar som så att politik är skit, och vill för död och pina inte ta obekväma beslut. Kvar blir då bara politiska broilers som lär sig tricken redan i ungdomsförbunden och lär sig avskärma från en besvärlig allmänhet. Nej huga, så vill inte jag ha det. Nog tycker jag att de politiska gräsrötterna är väl värda de blygsamma ersättningar de får.
Inlägg #19: Postat: 2007-08-27 16:20:00
Ramona Fransson
Skärp dig Leif -Arne! Undersökningar som gjorts om vilka "blygsamma summor" det handlar om gör gällande den raka motsatsen! Det är kanske på tiden att vi gör om systemet, som just nu göder en alltför stor del inkompetenta politiker! Ett nytt system kanske skulle ge politiker och politiken, en rejäl ansiktslyftning!
Inlägg #20: Postat: 2007-08-27 16:30:00
Leif-Arne
19 Jag är nog hellre oskärp än populist. Du kan kanske komma med uppgift om de enorma belopp som ledamöterna i t. ex nämnderna i en liten bonnakommun får ut, källor och sådant.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...