Kamphundarna är en myt

Inlägg #1: Postat: 2007-08-23 11:28:00
pros
Det är en viss sorts människor som vill ha dessa pitbull, rotweiler e.t.c och de kan inte hanter dessa raser medans möjligtvis kan de klara av en pudel, tax eller en snäll "labbe".
Så fram för "körkort", "licens för de som vill ha en "kamphund" skulle deras uppmärksamhet då flyttas till en annan ras, kör licens e.t.c. på den eller alla hundrase isåfall.
Något måste göras då det finns för många hundar som attackerar barn och vuxna i dagsläget.
Inlägg #2: Postat: 2007-08-23 11:32:00
Michael Lundahl
En arg pudel är farligare än en arg chihuahua. Och en arg pudel är farligare än en lugn pitbull. Skall vi ha hundkörtkort för pudel? Hundlicens tvivlar jag starkt på. Däremot skulle jag gärna se att staten går in och sponsrar utbildningsmaterial att dela ut till potentiella djurägare hund, katt, kanin, whatever eftersom det är av allmänt intresse att våra husdjur mår bra, något som ställs på sin spets vad gäller hundattacker.
Inlägg #3: Postat: 2007-08-23 11:34:00
Michael Lundahl
Dessutom... problemet är inte "vanliga" hundägare utan de individer som avsitlligt förstör hundars psyken just för att göra dem farliga. hundlicens kommer inte att hjälpa där utan där behövs istället saker som det som föreslagits: att polisen skall ges möjlighet att ingripa mot farliga hundar och hundägare som visar sig vara olämpliga.
Inlägg #4: Postat: 2007-08-23 16:59:00
Sunny
Mikael: En arg S:T Bernhard är väldigt farlig Enligt staistiken har de dödat flest människor men jag vet inte hur de fått fram det: Antalet Hundar av den rasen är ju inte så många globalt sett. Jag har haft sådana i 30 år o en vuxen hanhund kan väga mellan 70 0 90 kg o det är bara muskler.Käktrycket är enormt.
Inlägg #5: Postat: 2007-08-23 17:08:00
Sunny
Nu får jag betala priset för mitt val: jag kan inte gå ut med min Bamse själv längre! Har för mycket atros.Han är snäll men det kan hända olyckor. Han hatar taxar: en gång mötte vi en tax o när den anföll högg han tagi taxen som skrek för sitt liv i o vägrade släppa .Vi var 3 vuxna som försökte få upp käkarna men det gick inte.Han lyssnade plötsligt igen.taxen fick åka till Bagarmossen akut o klarade livet lyckligtvis. Det blev ganska dyrt! Båda hundarna var kopplade: Det gick så snabbt.
Inlägg #6: Postat: 2007-08-23 17:10:00
Sunny
Min yngre hund nu är en basset: den ska som mest väga 35 kg o det är enorm skillnad att hantera dem.men de höll på ett helt år med revirstrid här hemma. Vi gick emellan o blev ofta bitna.Lösningen blev kastrering av bassetten som var den den aggressive.
Inlägg #7: Postat: 2007-08-23 17:47:00
Sunny
Men insikten om att min Bamse blir min sista S:T Bernhard är rätt tuff!
Han närmar sig 9 år o bara 10 av den rasen blir 10. Jag har haft en sådan tur 2 gånger.Med lite medeciner o annat. Ju äldre man blir desto flera förluster gör man o det enda kloka är att leva i nuet men det är svårt i bland.
Inlägg #8: Postat: 2007-08-24 08:57:00
Michael Lundahl
Tack för kommentarerna Sunny. : Ingen ser St Bernard som en farlig hundras utan som stora kramig nallebjörnar. En bra kontrast mot allmänhetens missuppfattningar.
Inlägg #9: Postat: 2007-08-24 16:59:00
Sunny
8 Michel: Det är det som är farligt med den rasen! Var gång Saltkråkan gick i Tv rusade en massa ungar fram o kastade sig över mina hundar! En tik var ganska aggresiv o jag vågade aldrig binda henne utanför en affär eller liknande. Folk tror att den rasen är så kramig o gullig.De skulle se dem i Schweitz där de vaktar allting från privathus till offentliga byggnader!!
Inlägg #10: Postat: 2007-08-24 17:05:00
Sunny
Uppe på klostret där rasen togs fram har de kenneln kvar. Man får besöka den men hundarna är instängda i stora gallerburar o det finns skyddsräcke framför. De matades med stänger som man gör med vilda djur i djurpark. Tikar med valpar kunde man se genom pansarglas.De har haft en del olyckor i det förflutna med skadade turister o när en flicka dog införde de den här rutinen. Där finns förresten alltid en Barry fortfarande
Inlägg #11: Postat: 2007-08-24 17:07:00
Sunny
forts Det är efter den legendariske Barry den Store som finns uppstopppad på museet nere i Berns.
Barrry nr 3 är oxå uppstoppad uppe på kenneln men nr 2 dog i tjänsten.
Inlägg #12: Postat: 2007-08-24 17:15:00
Joakim Steneberg
Å det där med konjakskaggen i halsbandet då? Stämmer det, eller är det bara i serier?
Inlägg #13: Postat: 2007-08-24 19:31:00
Sunny
Joakim: det stämde. Munkarnas lavinhjälp de åkte skidor o hundarna spårade upp folk under raviner eller de som bara gått vilse. var länge den enda som fanns högt upp där på S.t Berhardspasset. Barry den Store ska ha räddat över 40 människor! Konjakskaggen satt runt halsen.
Han dog 18
.
Länk: botnia.org
Inlägg #14: Postat: 2007-08-24 19:33:00
Sunny
Men man började avla in stora o tunga hudraser: Den Barry som fanns i klostret när vi var där vägde 120 kg. I dag då fjällräddning sker med helikopter är de för tunga. Andra raser används i dag till räddningshundar.
Laddar...