Varför anordnas inte tävlingar i samhällsdesign?

Inlägg #1: Postat: 2007-08-21 11:38:00
Uno Hansson
Du får gärna själv precisera vad det är som jag bör förtydliga. Men skall man ge något någorlunda heltäckande exempel på en hållbar nydesign av samverkande infrastrukturella och sociotekniska system, så blir beskrivningen med nödvändighet så pass omfattande att den rimligen bör uttryckas bildmässigt. Exempelvis som videofilmer, bildmässigt datorsimuleringsspel eller kanske VR.
Inlägg #2: Postat: 2007-08-21 11:47:00
Uno Hansson
att jag skriver "så att dem som harkonstruerat förslagen" beror nog på att vi hallänningar m.fl. i talspråk ofta säger "dom som...". Jag är ganska förvirrad och har tydligen blivit påverkad av de mångas användning av "dem" i alla möjliga texter. Men vad jag lärde mig i den sjuåriga folkskolan var förstå att skriva "de som ..."
Inlägg #3: Postat: 2007-08-21 14:04:00
Joakim Steneberg
"Dom" säger nog de flesta. Men det är också det fina med språket, att det påverkar. Så en bra ide beskriven på ett pedagogiskt sett kan man ju alltid skicka ut till media, och kanske politiker? Varför inte lika gärna hellre!samhällsdesigntävlingar som Robinson och Let´s dance?
Det är det kommersiellt gångbara konceptet gäsp kring iden som är nöten antagligen...
Inlägg #4: Postat: 2007-08-21 23:42:00
Uno Hansson
3/För ca tio år sedan försökte jag diskutera med svt oc MTV i Gbg om de var intresserade av att göra tv-serier med samma sorts mänskliga relationsproblematik som i t.ex. Varuhuset, Rederiet eller Hem till gården, men där interiörer, exteriörer, rekvisita och infrasystem var designade för olika sorts framtidsvisionära vardagssamhällen...
Inlägg #5: Postat: 2007-08-21 23:43:00
Uno Hansson
... Svt frågade om jag hade något forum eller organisation som stod bakom och drev på idéerna, och MTV menade att animeringar och attrapper av olika slag skulle bli alldeles för dyrt.
Laddar...