Inlägg #1: Postat: 2007-08-20 17:05:00
|
MLJohansson |
De lärare som fanns var ofta slitna och nöjde sig t.ex. med att visa nån hollywood-film på engelskatimmarna. Lärorikt? Vi som sökte kunskaper fick nyttja biblioteket och utan vägledning famla oss fram i ett vakuum.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-08-20 17:13:00
|
MLJohansson |
Jag har alltid läst mycket, sökt svar på frågor som uppstått, letat mig framåt på egen hand. Ändå är mina kunskaper bristfälliga inom historia, geografi, naturkunskap och i synnerhet matematik men den skiter jag helt ärligt i!. Det jag lärt mig har mest kommit EFTER att skolan släppt sitt järngrepp om mig. När min tid kunde läggas på valfri läsning istället för läxor.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-08-20 17:13:00
|
MLJohansson |
Många resor har gett mig geografi-kunskaper och även andra länders historia. Sverige är tyvärr för dyrt att resa runt i så där brister mitt kunnande... Slutsats; 13 surt spenderade år i skolan var söseri med tid. 13 år spenderade i bibliotek och tillsammans med äldre, lärda och berättande personer hade givit mig så skrämmande mycket mer kunskaper!!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-08-20 17:16:00
|
MLJohansson |
Under mina 13 år i skolan hörde jag t.ex. aldrig talas om Pol Pot. Efter den "obligatoriska" ryggsäcks-luffen runt sydostasien var jag sugen på att ringa upp nån gammal rektor och fråga varför inte en enda lektion någonsin ägnades åt detta? Hitlers göranden fick vi traggla genom hela vår skoltid.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-08-20 17:27:00
|
Joakim Steneberg |
"Hey teacher, leave the kids alone!"
Pink Floyd
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-08-20 18:57:00
|
Yngve K |
Kanske Du har rätt att det inte är TV-tittandet som omöjliggör inlärning i skolan.Min yngre bror gick samma skola och han sade att han inte lärde sig någon historia som han kommer ihåg. Han gick sedan i realskolan och gymnasiet. Han lärde sig läxan men glömde sedan bort nästan allt vad han hade kunnat vid läxförhöret.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-08-20 19:07:00
|
Yngve K |
Utan lärare som kan intressera eleverna för historia fastnar inget i elevernas huvud. Om man väl har fattat intresse för ämnet kan det bli ett livslångt intresse. Jan Guillous böcker skulle kunna bli startpunkten för att intressera sig för medeltidens historia.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-08-21 15:16:00
|
bagge |
Jag anser att historia är mindre viktigt än engelska och matematik. Möjligheten att försörja sig på historia är begränsade medan en hel del annat är viktigt för en professionell karriär.
Att du aldrig hört talas om Pol Pot i skolan är ju däremot uppseendeväckande.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-08-21 15:17:00
|
bagge |
Sen finns det ju bra mycket bättre historiker än hobby historikern Guillo. Varför inte Peter Englund som skriver extremt fängslande och mer historiskt korrekt jmf med många andra.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-08-21 16:19:00
|
Yngve K |
Naturligtvis bör man tala om Pol Pots massmord i Kambodja.Samtidigt bör man påtala Suhartos massmord på cirka en miljon kommunister i Indonesien 1965 eller har kommunister inte samma människovärde som icke kommunistiska kambodjaner. Att sätta upp en domstol att döma Suharto för krigsförbrytelser är i högsta grad påkallat, särskilt som Suharto till skillnad från Pol Pot fortfarande är i livet.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-08-21 16:44:00
|
Joakim Steneberg |
Suharto blev inte president förrän efter morden på kommunister, eller om det var för att de var kineser? Antalet är också osäkert, mellan 200t till 2 milj nämns. I Indonesien förekommer inga kinestecken på affärer o dyl, till skillnad från i Malysia. Kineser i både länderna är ofta affärsmän. Var de verkligen synonyma med kommunister? Som gjordes ansvariga för statskuppsförsöket -65.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-08-21 19:22:00
|
Yngve K |
Kuppförsöket där fyra generaler dödades skylldes på kommunisterna som hade flera miljoner medlemmar. I en jagt där CIA deltog genom att man försåg Suhato med ett medlemsregister över indonesiska kommunistpartiet slutade med att kommunistpartiet fullständigt krossades.Suharto blev sedan diktator ända fram till han avsattes 1997.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-08-21 19:44:00
|
Joakim Steneberg |
OK Yngve, Sukarnao var president men Suharto ledde utrrensningarna och blev sedan president. Där har du rätt. Men var kommunismen enda målet, eller var det även kineserna? Jag har hört att kineserna förföljdes. De är kapitalisterna i Malaysia, och var/är det i Indonesien även. Men strunt samma, CIA, säkert!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-08-21 21:02:00
|
Yngve K |
Kineserna var nog inte inblandade men de förföljdes nog och var troligen alltför viktiga för ekonomin för att kastas ut ur Indonesien.Det var som Tyskland under Hitler. Han satte 10 000 kommunister i koncentrationsläger redan 1933 men väntade med att beslagta judarnas tillgångar till 1938.Kineserna har fortfarande stora ekonomiska intressen i Indonesien.
|
|