|
Inlägg #1: Postat: 2007-08-18 10:24:00
|
|
Joakim Steneberg |
Däremot tycker jag att en hel del gjorts med trafiksäkerhet! Dödstalen har sjunkit kraftigt, trots ökad bilism. Från 1500 till 400 väl? Syderuropa är mycket värre, och U-länder. Och i Kina lär 100.000 dö i trafikolyckor om året...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-08-18 10:27:00
|
|
Joakim Steneberg |
Frågan är hur ekvationen bilism och energi skall gå ihop. Ingen verkar ha svaret, inte heller ekobränslen räcker längre till enligt SVD idag.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-08-18 10:51:00
|
|
askensten |
Till Joakim
Visst har dödsolyckorna blivit färre om man jämför långt bakåt. Men i år ligger de redan över 270 som var målet för hela 2007.
Åke
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-08-18 11:07:00
|
|
Joakim Steneberg |
Ja, det kanser vänder uppåt igen nu. Problemet är, hur mycket bör vi lägga ner på alltflera vägar.Underhåll, som faktiskt är uselt på sina håll. I stan målar de inte ens nya vita ränder för övergångsställen!
Och hur mycket bör läggas ner på system för inre säkerhet i bilarna, vilket allmer blivit en status/modepryl? Dyrare bilsäkrare.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-08-18 11:11:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jag tror på framtidens bilism mer som en hobbygrej. Söndagsbilism som på 50-talet, vi vårdar "de bilar som blev kvar", hyrbilar, kanske för semester och sommarstugan, möjligen storköp en gång/kvartalet. Resten sker med kollektivtrafik, bättre sådan med ökad status.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-08-18 11:25:00
|
|
Janne B |
5 Joakim/ Så skulle jag vilja tro också men jag kan inte se realismen i det. Vi bor så oerhört utspridda, det har varit en pol linje. Villaboende även ute glesbygd har gynnats. Där är kollektivtrafik nästan omöjlig. Vi kan säkert få framfler små bilar som bara drar 0.4 l mil men sedan är det stopp. Nästa år lär det komma en Prius som kan pluggas in ta ström från husväggen.Ett litet steg...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-08-18 11:32:00
|
|
Janne B |
"Söndagsbilism som på 50-talet". Var det inte tvärtom. Söndagsstopp p g a Suezkrisen....Jag hörde talas om pastorer som fick dispens att köra moped på söndagarna - då de var i tjänst.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-08-18 12:18:00
|
|
Joakim Steneberg |
"Lagom är bäst" som grundlag. Men nöden har ingen lag Janne! Hur det sedan blir i verkligheten får alltså den peka ut!
Sedan undrar jag. Har vi inte i hundra år delvis levt på andras bekostnad? Kanke delvis omedvetet. Men det är alltså en ekonomisk/moralisk fråga också.
Suezkrisen var ju ett undantag, men egentligen en väckarklocka redan då som ingen hörde riktigt!
Och "Radiogudstjänsterna var ju bra" som det hette i Hasses "Pastor Jansson"!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-08-18 12:28:00
|
|
Joakim Steneberg |
Nu vet jag! "Tillbaka till framtiden!"
Gengas! De som bor på landet odlar sitt eget bränsle! Därmed suger nya planterade träd upp den koldioxid som deras fordon släppt ut.
En ordinär villträdgård borde väl räcka för årsbehovet av transporter? Fruktträden skall ju beskäras. Och kanske jäst frukt som biogas?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-08-18 14:22:00
|
|
Janne B |
9 Joakim/ Du tycks vara på ett underbart lördagshumör! Det unnar jag dig!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-08-18 14:25:00
|
|
Janne B |
8 / ..Levt på andras bekostnad. Säkert. I några hundra år levde det blivande Sverige på järnhanteringen i Bergslagen. Där var nära nog slavdrift. Järnet bekostade byggandet av Stockholm och Göteborg så småningom, där de har Järntorg än i dag.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-08-18 14:29:00
|
|
Janne B |
Under 1900 talet försåg Norrland södra Sverige med vattenkraft, elkraft,järn, trä med mera.Folk flyttades med AMSpengar från ödelagda bygder till Mellansverige för att stoppas in i den ytterst framgångsrika industrin. Som i Kina i dag! Vilka lever på vilka i dag?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-08-18 14:38:00
|
|
Joakim Steneberg |
Mja, snarare en för mkt i går... Men jag har tänkt på GunnarL och hans återvinningsbekymmer. Två tankar i bilen, i en fyller han brännbart, i den andra jäsbart. Sedan kan han koppla den senare tanken även till sin ekotoa kanske?
Han slipper köra för återvinning, återvinnigen kör för honom!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-08-18 14:46:00
|
|
Janne B |
God middag Joakim/ Trots att jag inte tog en för mycket i går så var det lite svårt för mig detta....Men det kanske klarnar...för Himmelen är underbart blå...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-08-18 14:59:00
|
|
Joakim Steneberg |
Vad är det som är svårt, inte jag väl? Vet du, nu skall jag iväg och köpa en ny mobil till dottern. Den förra blev 1½ år, min egen är snart 4. Sånt är läget Janne!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-08-18 15:21:00
|
|
Janne B |
När man ska köpa mobil ska man inte alltid ta bil / okänd svensk tänkare.
|
| |