|
Inlägg #1: Postat: 2007-08-18 15:18:00
|
|
Janne B |
Citat av dig/Äldre, lågt utbildade släktingar till mig särskriver inte och stavar inte heller fel / Detta är en iakttagelse som jag också gjort. Jag hade en äldre kvinnlig släkting som hade svårt att sätta punkt. Men stava det kunde hon och grammatiken var det sällan fel på trots att hon bara gått fem år i folkskolan, med avbrott.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-08-18 20:48:00
|
|
GunnarL |
Rolig och bra artikel! Varifrån kommer detta eländiga särskrivandet?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-08-18 22:42:00
|
|
MLJohansson |
Tjaa.. 80-talisterna är ju fastslagen som den första generationen som har det sämre ställt än sina föregångare, så nedskärningarna i skolan gjorde väl svenska-lektionerna mindre lärorika? Jag är dock ett av undantagen som bekräftar regeln då. Inget förstör ens läsning mer än dålig meningsbyggnad, fel kommatering eller sär/ihopskrivningar. Men hellre skriva dåligt än att inte få skriva alls ändå.. för att hårddra det.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-08-19 13:12:00
|
|
Joakim Steneberg |
Det är inte bara politik som är allt, även språket är allt. Både Strindberg och finansminister Sträng mixtrade med språket, men det är en helt annan sak än konstig svenska.
Varför använder flera även på sourze t.ex "dem", som är ackusativ av personliga pronomen som nomativform, som subjekt? Blev det rätt benämningar? "Dem tyckte att det var..."
Eller är det verkligen godkänt numera? "Lika bra som honom" lär ju vara godkänt.
|
| |