|
Inlägg #21: Postat: 2007-08-17 19:34:00
|
|
Joakim Steneberg |
Dessutom min gode GunnarL, håll i dig nu, lite märkligt, så skall min son i morgon kl 11.00 spela i pojkserien på Bellevue bollplan. På Östermalm. Mot Djurgården. Han spelar med Bromma pojkarna. Så nu gäller det att hålla tungan rätt i mun och tummarna på rätt plats! BP:s herrlag är som bekant nu med i allsvenskan, på tredje plats. Ja bakifrån alltså.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2007-08-17 19:35:00
|
|
Joakim Steneberg |
Men håller du rätt, och lovar att tre gånger innan sängdags upprepa med näsan vänd mot Bromma. "BP är det bästa laget." Så skall udda vara jämt. Kanske jag t.o.m. kan försvara dig någon gång mot högeryttrarna här...
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2007-08-17 19:42:00
|
|
GunnarL |
Joakim, Beträffande BP så vet hela Fotbollssverige att få klubbar har en så fin ungdomsverksamhet som de har, och jag unnar dem verkligen den framgång som det betyder att hänga kvar i allsvenskan! Och grattis till din son som får möjlighet att utvecklas i en sån klubb! Att vända mig mot Bromma och upprepa att "BP är bästa laget" kan jag dessvärre inte ställa upp på - jag är obrottsligt sanningsenlig, speciellt vid sängdags en garanti för att vakna igen tror jag.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2007-08-17 19:46:00
|
|
GunnarL |
f/ Beträffande Ditt svar nr 20 så instämmer jag till stora delar i det Du skriver. Frågan är bara när kontraproduktiviteten inträder. Jag tror inte att vi skall framleva våra liv inbäddade i bomull, där vi lever på vad andra människor arbetat ihop och betalat in i skatt. Ibland tror jag att en del av befolkningen drabbats av det - som jag som barn fick lära mig - värsta skadedjur som kan drabba en människa, nämligen latmasken!
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2007-08-17 19:48:00
|
|
GunnarL |
f/ Det är väl som Du skriver en luthersk uppfostran men det är den attityden som skapat vårt nuvarande välstånd. När det sen gäller miljöfrågorna så är frågetecknen fler än utropstecknen.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2007-08-17 19:50:00
|
|
GunnarL |
f/ Är det miljövänligt när jag sopsorterar och tar bilen till sopstationen tre km bort? Hade det varit bättre om skiten gått direkt till förbränning och därmed energiproduktion? Är det miljövänligt att köra en etanolbil? Mycket tyder på motsatsen. Skall vi ha några kossor på ängen med tanke på all vätgas som de producerar? Frågorna är oändligt många och svaren mycket tvetydiga.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2007-08-17 19:54:00
|
|
Joakim Steneberg |
OK, jag får väl vara nöjd med detta. Fotbollslag är en känslig sak i dessa tider. Det finns ingen frisk människa som är genuint lat tror jag. Eller ond. När det gäller, kontraproduktivitet så har den redan inträtt på vissa plan. 17 av 24 ekosystem är redan överutnyttjade.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2007-08-17 19:55:00
|
|
Joakim Steneberg |
Som de sa i Tv-programmet "Planeten" II. "På kort sikt så måste den ekonomiska utvecklingen fortsätta. På lång sikt är den förödande. Enligt vad jag förstår måste utvecklingen fortsätta medan vi ställer om systemen till återvinning, sparande, hållbar utveckling osv.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2007-08-17 20:12:00
|
|
Joakim Steneberg |
26 Precis, men detta är ändå att göra det för enkelt eller bekvämt för sig. Vissa frågor är helt klara, matematiskt sett "fakta" som du nämnt, andra är mer komplicerade, en del är mitt ememllan där man får använda sitt eget goda omdöme, moral, ansvar, utan att nödvändigtvis snegla på andra! Nu skall jag ta en kräfta till!
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2007-08-17 20:27:00
|
|
GunnarL |
Jag har absolut inget emot att ställa om till en mer hållbar utveckling men det gäller att veta vad som är bra och vad som är dåligt. Ofta har en - som man tror - "god åtgärd" negativa effekter på något annat håll. Det är komplicerat och mycket av vad som görs bygger på subjektiva värderingar snarare än på fakta. Men ta Dig nu en kräfta och gärna en sup därtill och njut därav. Själv skall jag fiska kräftor torsdag-fredag nästa vecka.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2007-08-17 20:37:00
|
|
Joakim Steneberg |
Frågan om miljön är ställd. Och den kommer att fortätta att ställas. Och alla måste vi ta ställning. Trevligt du får fiska kräftor! Snart tror de att flodkräftan är utrotad, det är amerikakräftan som tar över, på gott och ont. När jag var ung, DÅ fiskade man kräftor. I Vankivaån i Göinge bl.a. Flodkräftor.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2007-08-17 20:51:00
|
|
GunnarL |
31/ Själv håller jag till i Lyckebyån en kväll och i Helgasjön en kväll. Endast signalkräftor emellertid - men det är alltid trevligt. Jaså, Du är göing också. Ja, fy fan! Östermalm, Vellinge och Göinge - herregud vilken bakgrund. Hundägare och ickerökare desslikes. Det finns i sanning underliga djur i vår Herres hage!
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2007-08-17 20:57:00
|
|
Joakim Steneberg |
Vankivaån är ett biflöde till Helgaån vad jag vet. Just nu är det på STV om Harry Martinson. Som redan på 60-talet insåg nedsmutsningen i naturen. Liksom jag själv på den tiden. Men jag var ju inte nobelpristagare!
Fiska kräftor med ekorrkött i snöre och ficklampa är särskil trevligt!
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2007-08-17 20:58:00
|
|
Jan E |
Nå Gunnar, hur gick det med latrinkomposten som jag tipsade om? Apropå hållbar utveckling.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2007-08-17 21:34:00
|
|
Janne B |
För ngt dygn sedan så var det ett stort repportage om kräffiske i Vättern i SVT. Det var rent kopiösa mängde kräfter som de tog upp vid Motala och Vadstena. Kräftburarna nästan sprängdes som de uttryckte saken. Däremot var det ont om vätternröding och sik som varit en stor fångstnäring. Men Vättern var för ren nu p g a alla kommunala reningsverk, så fisken fick för lite föda. Men ngn risk för utfiskning av kräfterna fanns inte. Ett verkligt intresssant repportage.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2007-08-17 21:41:00
|
|
GunnarL |
34/ Ännu inte förverkligad Jan E. Sommaren har faktiskt inte inbjudit till vistelse på torpet så vi har varit där minimalt. Fortfarande tacksam för tipset!
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2007-08-17 21:45:00
|
|
Joakim Steneberg |
35 Men det är väl amerikanska mobiltelefonsignalkräftor? Ursäkta...
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2007-08-17 21:52:00
|
|
Joakim Steneberg |
Jag menar "signalkräftor", blandade ihop två artiklar!
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2007-08-17 21:53:00
|
|
Janne B |
37 Jag är för sömnig för att helt förstå ditt säkert mycket lyckade skämt. Därtill stavar jag som en kratta... så jag måste nog helt övergå till att kolla mot Word.
|
| |