Den ociviliserade svensken

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-08-13 19:59:00
Lars Nilsson
Ja, jag läste den här artikeln också. Kom också att tänka på - då jag snöat in mig en aning på automater-alla tidningsautomater i USA, som mig veterligen får stå rätt orörda. Trots att det a är enkelt att stjäla en tidning utan att betala, b inbjuder till vandalisering åtminstone för svenskar c kräver inte mycket fingerfärighet för att stjäla pengarna. Här har vi åter kulturella skillnader och tabun. I Sverige skulle sådana automater inte överleva en dag.
Inlägg #2: Postat: 2007-08-13 20:52:00
vox dei
Mmmm, bra artikel. Gillade särskilt: "Det är så enormt mycket som vi underuppskattar i vårt land, så många enastående saker vi slött tar för givet. Trygghetssystemet. Allemansrätten. Barnomsorgen. Kollektivtrafiken. Den humanare straffskalan. De kostnadsfria skolorna."
Inlägg #3: Postat: 2007-08-13 21:48:00
GunnarL
Jag läste också artikeln. Som lite kuriosa kan jag nämna att jag när jag slog in adressen glömde passusen "531&a", vilket ledde till att jag hamnade på DN:s förstasida. Där läste jag att Karl Rove - kallad
"Bushs hjärna" skulle avgå, vilket fick mig i våldsamt skratt, eftersom jag aldrig trott att Bush hade någon hjärna! Om han haft det så är den sjuk och då är det ju bra att den avgår.
Inlägg #4: Postat: 2007-08-13 21:50:00
GunnarL
f/ Men sen hittade jag i alla fall rätt och läste artikeln. Det första jag vände mig emot var att "Vi dricker båda Budweiser". I Sverige dricker vi möjligen tjeckisk Budweiser - ett gott och bra öl. Det lank som kallas Budweiser i USA duger inte ens att vattna ogräset med!
Inlägg #5: Postat: 2007-08-13 21:52:00
GunnarL
f/ Vårt "ointresse för dem vi inte känner" yttrar sig ju så egendomligt att vi tar emot flest flyktingar per capita i hela västvärlden. Jag fäste mig också vid samma positiva utlåtanden som vox dei ovan behöver inte upprepas.
Inlägg #6: Postat: 2007-08-13 21:54:00
GunnarL
f/ Dessutom är ju hela atikeln skriven utifrån ett Stockholmsperspektiv. Nu är det ju så att Stockholm på intet sätt är lika med Sverige. Alla vet att packet bor i Stockholm - speciellt på Östermalm! Artikeln kommer ju i alla fall så småningom fram till att "det är omöjligt och djupt orättvist" att generalisera.
Inlägg #7: Postat: 2007-08-13 21:55:00
GunnarL
f/ Det enda man kan vara riktigt säker på är att vi blivit lite mer civiliserade och lite mer artiga efter det att CMO utvandrat!
Inlägg #8: Postat: 2007-08-13 22:20:00
CMO
2/ Konstigt att Sveriges skatter måste vara så höga om skolorna är "kostnadsfria", hur nu det går till?. Nåväl om man bott ett antal år i USA upplever man Sverige som kallt och ogästvänligt när man återvänder. Men det finns ju saker som är bra med Sverige också om man kan vänja sig vid det besynnerliga svenska kynnet. Och visst är Sveriges flyktingpolitik ytterst motsägelsefull och egendomllig.
Inlägg #9: Postat: 2007-08-13 22:50:00
Lars Nilsson
56/ Nu jag väl inte så säker på att vår flyktingvälvilja är sådär särskilt trovärdig. Kanske en följd av att vi just tar emot så många. Senast jag besökte Småland och Blekinge blev jag bestört av främlingfientligheten bland främst "gråsossarna".
Inlägg #10: Postat: 2007-08-13 22:56:00
Lars Nilsson
f/ "Alla vet att packet bor i Stockholm - speciellt på Östermalm!" Jo, man tackar. En bekräftelse på vad jag skrev ovan. Främlingsfientligheten i Småland tar sig ständigt allt nya och grövre former. Se upp för Gunnar alla skåningar för snart är det Er tur.
Inlägg #11: Postat: 2007-08-13 23:06:00
Joakim Steneberg
Ja det var inte bra, jag är född på Östermalm och uppvuxen i Skåne. Men vad jag förstått så går skiljelinjen inte längre mellan geografiska och politiska partier eller delar. Utan mellan hundägare och rökare! Var det inte så?
Inlägg #12: Postat: 2007-08-14 00:18:00
Lars Nilsson
11/ Nästan rätt. Ingen vettig människa är hundägare eller cyklist. Men rökare. Därom är bevisen överväldigande. Men ingen regel utan undantag. Gunnar är ett sådant.
Inlägg #13: Postat: 2007-08-14 09:51:00
Lars Nilsson
6/ Då artikeln enligt Gunnar är helt Stockholmsfixerat undrar jag om det bara är i Stockholm skolorna brinner och hur Gävlebocken och Anna Lindhs staty i Nyköping hamnade i mina kvarter? Tacksam för svar till signaturen "Undrande östermalmsbo"
Inlägg #14: Postat: 2007-08-14 10:10:00
Joakim Steneberg
"...600 cyklar i Stockholm varav majoriteten nu i dagarna rapporterades vara borta."
Men då är detta väl bara bra, och att det ligger en hund minstbegraven, och om vi sen slipper se röken av GunnarL?
Fast vad skall man då gnälla över förstås...
Inlägg #15: Postat: 2007-08-14 10:15:00
Joakim Steneberg
Man kan ju gnälla över ett antal ointressanta artiklar på sourze. Den här och om Fuglesang får väl godkännas ändå.
Inlägg #16: Postat: 2007-08-14 10:45:00
Lars Nilsson
Ja, ofta är det tunt så det förslår. Mest såpakändisar, analsex och liknade. Dett var klart bättre för några år sedan.
Inlägg #17: Postat: 2007-08-14 11:49:00
Joakim Steneberg
Mkt intressant studie men inte förvånande om ekotomater i dagens SVD. Från Kalifornien. Ju mindre vi skräpar ner och skitar ner, desto bättre kommer vi att må!
Inlägg #18: Postat: 2007-08-14 12:42:00
Janne B
15 Joakim/ Jag ser på Sourze som en slags Folkets Röst där man rätt spontant kan publicera det som känns aktuellt.Foglesang var kanske inte så berarbetad, men jag är helt säker på att många funderar som jag - eller tvärtom. Det finns väl gott om media för elit-skriverier. Men på den nivån är jag inte längre.....
Inlägg #19: Postat: 2007-08-14 21:13:00
GunnarL
Lars Nilsson förnekar sig inte! Här har jag i närliggande tråd t.o.m. rekommenderat honom bostadsorter som är näst intill garanterat vandalfria. Mycket kanske beroende på att busskurerna inte är så många och varuautomater inte ens att tänka på. På alla sätt försöker jag hjälpa honom ur hans dilemma. Och jag bemöts med arrogans och otrevliga omdömen! Det där med östermalmare som jag skrev visar sig alltmer överensstämma med verkligheten. Oartig och arrogant!
Inlägg #20: Postat: 2007-08-14 21:16:00
GunnarL
Däremot är jag fylld av beundran för Steneberg! "Född på Östermalm och uppvuxen i Skåne". Sämre förutsättningar får man leta efter. Och ändå har Steneberg blivit - om än inte en formidabel skribent och debattör - så åtminstone någorlunda klartänkt och kreativ. Detta tyder på en karaktär utöver det vanliga!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...