Inget fel på utvecklingsläran

Inlägg #1: Postat: 2007-08-13 21:29:00
piotrr
Missade och missade, du har helt rätt i att det finns polardjur med och utan hår, såväl som djungeldjur med och utan hår. Isbjörnen spenderar dock inte lika lång tid i vattnet som till exempel sälen och har en mycket luftigare päls.
Inlägg #2: Postat: 2007-08-13 22:25:00
Janne B
Min mormor hade också en mkt luftig päls som tålde de fruktansvärda vintrarna under krigsåren....;-.
Inlägg #3: Postat: 2007-08-13 22:44:00
Joakim Steneberg
"Om man vill bli riktigt varm och skön medan man simmar i till exempel ishavet skulle jag inte rekommendera hår eller luden päls alls faktiskt - det blir bara vått och kallt..." Om man skall vara riktigt kitslig - och det skall man tydligen - så har du missat här.
Det blir alltså inte vått och kallt med päls per automatik, det hänger på pälsens konstruktion! Och blöt blir man oavsett tiden i vatten. Rätt skall vara rätt!
Inlägg #4: Postat: 2007-08-13 22:49:00
Joakim Steneberg
Min farfar köpte förresten en vinterkappa under krigsåren. Något år innan jag föddes, några år innan han dog. Den hade hårig utterkrage. Och har det fortfarande. Jag har den i min ägo, och använder den när det är riktigt kallt. Med viss diskretion, för idag är uttern ett våra mest hotade djur i hela Europa...
Inlägg #5: Postat: 2007-08-13 23:02:00
Joakim Steneberg
Råkade förrresten slå på STV och såg delar av programmet om Gysingevargen. Som lär ha dödat 9 människor/barn på 1820 -talet. Är det därför det finns sådant varghat i Sverige, även bland hundägare/jägare? Men hur många har hört talas om detta, i sin fulla sanning? Offentligt nertystat, det blir aldrig bra i längden. Bättre korten på borden.
Har en litografi på en vargflock över skrivbordet...
Inlägg #6: Postat: 2007-08-14 15:45:00
piotrr
Uttern är, som du säkert vet, ganska fet. Har du provat att simma i din arvekappa?
Inlägg #7: Postat: 2007-08-14 16:15:00
Janne B
Varghatet i Sverige brukar hänföras till Selma Lagerlöfs fantastiska berättelser, om vargflockar som jagar folk över isar och genom skogar. Selma föddes några år efter Gysingevargens härjningar så hon fick säkert höra talas om honom under många år. Skräcken förstärktes givetvis av att folk ofta såg vargar o rester efter slagna djur i skogen.Selmas sagor och skrönor mm var ju obligatorisk läsning i folkskolan fram till 1960 ungefär.....
Inlägg #8: Postat: 2007-08-14 16:18:00
Janne B
Hennes böcker spreds över hela Europa även till trakter där de hade fler vargar än i Sverige/ På kommunkontoret i Mörbylånga på Öland finns gamla bestämmelser om hur vargjakt skulle gå till på 1800 talet. Alla män som kunde gå eller stå skulle deltaga i drev och klappjakt varje vår innan man släppte ut kreaturen. Smita från jakten renderade ordentliga straff.
Laddar...