Inlägg #1: Postat: 2007-08-11 19:13:00
|
bagge |
Då var han även en "frilansande blodtryckshöjare". Vore det inte bättre att en som är sjukskriven tar det lugnt, inte frilansar och försöker bli bättre? Då han snabbare kan återgå till arbetslivet och betala skatt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-08-11 19:56:00
|
Janne B |
Försäkringskassan har sedan ett år haft en annonskampanj på temat:"Vi frågar inte hur sjuk du är utan hur frisk du är".Man vill alltså komma åt den återstående arbetsförmågan. Folk ska alltså inte vila sig friska hemma utan bli friska genom ett så normalt liv som möjligt.Vem kan invända emot detta? Jag är så gammal så jag minns hur man skulle bota alkoholism mellan vita lakan. Det gick inget vidare. Byggen o verkstäder var bättre...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-08-11 20:02:00
|
Leif-Arne |
Jag hörde en historia idag, lite elak men relevant till ämnet. En amerikan, en ryss och en svensk sitter i en bar. Plötsligt stiger Jesus in gen0m dörren. Amerikanen känner genast igjän Jesus och säger, du som kan hela Jesus, min rygg är så dålig kan du ordna det?.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-08-11 20:06:00
|
Leif-Arne |
Jesus ser på honom, tar honom helt lätt på axeln, varefter inte längre har ont i ryggen. Ryssen ser detta, säger sedan till Jesus: -"Jag har en skrumplever, kan du ordna det?". Samma procedur som med amerikanen upprepas varefter ryssen inte längre har en skrumplever. Jesus ser därefter på svensken. Svensken ser tillbaka och ropar förskräckt: "-Rör mig inte, jag är sjukskriven"
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-08-11 20:38:00
|
bagge |
Janne B/ Tja en alkoholist ska inte dricka sprit. Jag har ont i axeln så jag får skippa squash och köra musen med vänstern. Det är inget konstigt med det. Men vad kan man då göra om man är utbränd? Jeppsson kan tydligen jobba minst deltid som journalist och tydligen frilansa svart får man anta i och med att han säger att han frilansar och är sjukskriven.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-08-11 20:42:00
|
bagge |
Min egentliga poäng är att det finns ett stort antal svenskar som fuskar med bidrag observera att jag säger inte att Jeppsson gör det i Sverige. Till den grad att posten för "Arbetsmarknad" och "Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp" i vår budget utgör 200 miljarder eller 5 ggr så mycket som hela sjukvården.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-08-11 20:48:00
|
bagge |
Detta är naturligtvis extremt svårt att bevisa så man använder den gamla beprövade osthyvelmetodiken. Det betyder att de som verkligen är sjuka lider skada. Godtycket slår mot alla och jag tror att de som inte kan stå på sig förlorar än mer, dvs de sjuka.
Som en fingervisning har vi vab där en 1/5 har fuskat. Dvs de som har jobbat och vabbat samtidigt eller vabbat och skickat ungen på dagis.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-08-11 20:53:00
|
bagge |
Hur många som har fuskvabbat genom att inte vara sjuka varken förälder eller barn som inte går att kolla upp, kan man ju bara spekulera i. Kort sagt: De fuskandes egoism får mig att må illa. De är de som förtjänar straff men på grund av begränsade kontrollmöjligheter straffas alla.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-08-11 20:56:00
|
bagge |
Korrigering: fuskvabbat i kommentaren ovan Dvs vabbat där varken barn går till dagis eller förälder går till jobbet men ingen av dem är sjuka.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-08-11 21:06:00
|
Joakim Steneberg |
Javisst, det går alltid att lösa både världsproblemen och svenska sjukor med hjälp av sina egna begränsade ytliga attityder, utan hänsyn till mänskligheten eller individuella premisser. Kanske även de som fuskar är sjuka på något vis? Eller inte har något val på grund av politiska misstag, luckor i lagen eller ekonomiska problem? Nöden har ingen lag! Och varför fuskar då folk?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-08-11 21:15:00
|
Joakim Steneberg |
Ett tidigare problem, som nuv. regimen säger sig vilja lösa, är att det inte funnits obligatorisk A-kassa för alla. De som av olika anledningar föll utanför det systemet, och blev långvarigt sjuka, hamnade i en besvärlig fälla. Eftersom de förlorat sitt gamla jobb, inte hade A-kassa att ta till efter tillfrisknande, måste de hittta nytt jobb direkt, när sjukskrivningen "hotade" ta slut.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-08-11 21:16:00
|
Joakim Steneberg |
Just det, hotade, för vilka arbetsgivare vill ha de som varit långtidsjukskrivna? Knappt någon, om man inte har en passande utbildning i ett yrke som skriker efter folk el. likn. Det är en del av verkligheten! Obligatorisk A-kassa är därför en human och förnuftig tanke, som vår sosseregering tydligen aldrig kunde komma på!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-08-11 21:35:00
|
Janne B |
Ja det finns ett Feltänk i hela systemet. Ingen blir ju friskare p g a en sjukskrivning av en läkare om inte rätt åtgärder också sätts in. /Egna sjukanmälningar p g a infkuensa osv brukar gå över på mindre än 7 dagar./ Men det borde vara nästan förbjudert för läkare att sjukskriva folk i månader utan att det finns en mycket klar rehabiliteringsplan.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-08-11 21:38:00
|
bagge |
Joakim S/ Jag antar att du syftade på mig. Kan du exemplifiera mina "begränsade ytliga attityder" eller de "svenska sjukor" jag talar om. Sen kan du även beskriva närmare vad du menar med "de som fuskar är sjuka på något vis" och hur nöden tvingar dem att fuska.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-08-11 21:39:00
|
Janne B |
Bagges svar på nr 6 är givetvis mkt intressnat, hoppas att de är rätt uppfattade.Helt klart att miljarder måste överföras till aktiv sjukvård/habilitering från passiva sjukskrivningar.// Sedan finns det folk som redan i unga år inte går att bota, men även de ska ha en kvalitetshöjande terapi av något slag. Hemmasjukskrivningar är sällan humana.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-08-11 21:43:00
|
Joakim Steneberg |
Äh, jag bara provocerade lite, precis som du. Förenklade. Som man ropar får man svar. "Ett stort antal svenskar fuskar med bidrag." Säkert, men vet du säkert? Och varför är det så? Fusket finns på alla nivåer, klart att de som har problem, ekonomiska behov, fuskar. En del blir kriminella.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-08-11 22:14:00
|
bagge |
Jag påpekande att det sägs att 1/5 av vabbningen är fusk. Svenskar är mer sjuka än jämförbara folkgrupper danska, finnar, norrmän etc. Vi har en av de längsta livslängderna i världen. Sjukskrivning korrelerar geografiskt sett med arbetslöshet. Många är sjukskrivna med sjukdomar som inte kan diagnostiseras.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-08-11 22:25:00
|
bagge |
Jag provocerade inte men jag kan provocera genom att säga att det är attityder som din som får mig att se rött. Vad är det för jävla ekonomiska behov som tvingar en att fuska med bidrag. Jag säger att de som har behov av bidrag blir straffade för att det finns många som fuskar. Dina begränsade ytliga attityder mot detta leder till ett sammanbrott för vår välfärdstat.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-08-11 22:29:00
|
Janne B |
Den svenska sjukförsäkringen etc.höll på att urarta till en allmän LEDIGHETS försäkring.Den började kosta så mycket att inga pengar blev kvar till rehabilitering. Detta borde SAP ha åtgärdat för länge sedan.Nu bara måste alliansen ta i tu med problemet. Jag tror att MONA efter en tid kommer att ställa upp på detta...
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-08-11 23:00:00
|
Joakim Steneberg |
Visst, det är ju det jag säger. Men ledighetsförsäkring är ju att ta i! Och jag har ju försökt en av orsakerna! Har man inte sett över systemet ordentligt, så blir det både en del fusk och problem för de som behöver. Och skall man inte ens
få skriva eller göra annat när man är sjukskriven? Kanske inte ens försöka att rehabilitera sig? Sedan kan väl bagge plocka fram lite siffror om fusket? "Det finns ett stort antal svenska som fuskar." Allting är ju relativt, men hur stort?
|
|