|
Inlägg #1: Postat: 2007-08-07 12:35:00
|
|
Stefan Whilde |
I första hand gäller det ren mjölk. Hur mycket, eller lite, man tål är individuellt, liksom yttringarna/reaktionerna. I en del fall leder alla mjölkprodukter till besvärande symtom, kortsiktigt eller långsiktigt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-08-07 12:36:00
|
|
Stefan Whilde |
Vissa tål inte glass det behöver inte uteslutande bero på innehållet utan kan också vara en överkänslighet mot kall mat och dryck – när den kalla produkten når magen och värms upp reagerar slemhinnor m m. Andra trycker i sig hur mycket god ost som helst med ett leende, men blir sjuka av ett ynka glas mjölk.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-08-07 12:36:00
|
|
Stefan Whilde |
Smärta kan lindras på flera sätt, valmöjligheterna är många. Precis som i övriga världen kan man söka komplementärmedicinsk hjälp i Sverige. Två utmärkta alternativ är kinesisk akupunktur och klassisk homeopati.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-08-07 12:37:00
|
|
Stefan Whilde |
Fördelen med nämnda medicinska riktningar är att de inte bara lindrar smärtan utan också påverkar och i bästa fall botar orsaken. Värktabletter av kemisk art hämmar bara tillfälligt utan att påverka den bakomliggande orsaken till smärtan. Och till skillnad från Ipren och annat så är kinesisk akupunktur & klassisk homeopati biverkningsfria alternativ.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-08-07 12:46:00
|
|
Joakim Steneberg |
Visst Stefan, du har säkert rätt i mycket! Den överdrivna medicineringen, kostnader och enorma vinster liksom biverkningar mm är ett jätteproblem! Liksom läkarkårens konservatism mot alternativa metoder!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-08-07 12:50:00
|
|
Joakim Steneberg |
Men har man tagit sig några glas öl eller snapsar en annan delvis osund vätska för mycket till lammsteken, då är det kanppast läge för akupunktur dagen efter.
Ipren eller alvedon får hjälpa! Liksom när jag fick värk för nerv i kläm. Det tog sjukgymnast ett år innan jag kunde lämna alvedon, på gränsen till överdos.
Eller när visdomstanden drogs, då blev det både alvedon och ipren, samtidigt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-08-07 12:54:00
|
|
Joakim Steneberg |
Och utan fetasallad eller grönmögelost kan man ju inte överleva!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-08-07 13:18:00
|
|
Stefan Whilde |
Personligen föredrar jag att genomlida eventuella baksmällor utan medicinsk inblandning. Skulle någon bli väldigt sjuk efter en fest finns det komplementär medicin att ta till akut. Det enda som krävs är att ringa ett homeopatiskt apotek och skaffa info.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-08-07 13:20:00
|
|
Stefan Whilde |
Men visst har du rätt, vem kan leva utan fetasallad? Till dem som är torsk på glass men överkänsliga mot mjölk i alla former; prova Tofu-glass.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-08-07 13:29:00
|
|
Joakim Steneberg |
Höll på att glömma café au lait, eller caffe latte som snobbarna säger numera. Vi körde länge med tofuglassen, den är god. Men alldeles för söt dessvärre! För mycket socker? Ett problem värre än mjölken?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-08-07 20:36:00
|
|
Stefan Whilde |
Vad jag vet innehåller tofu inte mer socker än glass. Det kan förstås skilja från sort till sort i båda fallen. I alla händelser är riktigt socker bättre och nyttigare än sötningsmedel.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-08-07 20:38:00
|
|
Stefan Whilde |
Caffe latte-kulturen begriper jag mig överhuvudtaget inte på. Jag föredrar rött & grönt te. Eller vatten. Eller ett glas franskt, eller varför inte chilenskt, rödvin till en persisk lammgryta.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-08-07 21:33:00
|
|
GunnarL |
12/ Jo då, det där med rödvin och persisk lammgryta låter acceptabelt. Men vad är det mot pölsa med rödbetor och kall mjölk? Eller falukorv, stekta potatis och ägg? Kålpudding med lingon? För att inte tala om dopp i grytan eller kräftkalas! Och skall man in i kaffebranschen finns inget som går upp mot en ordentlig kaffegök när man är ute och isfiskar. Då kan man börja snacka delikatesser!
|
| |