Inlägg #21: Postat: 2007-08-07 15:38:00
|
CimEfraimsson |
Det du säger är att en tjej som planlöst går på gatan och blir våldtagen, är mer värd än en tjej som går ut på Stureplan och blir våldtagen.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2007-08-07 15:39:00
|
CimEfraimsson |
Biff - "Det finns inga.." är för dumt för att svara på.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2007-08-07 15:42:00
|
CimEfraimsson |
Naturligtvis har en tjej ansvar för vilka situationer hon sätter sig i, naturligtvis. Men många, många tjejer, alla jag känner, har någon gång haft ett onenightstand. Ibland går vi ut på Stureplan. Ni hårddrar det väldigt mycket, poängen är att en våldtäkt är en våldtäkt. Ett nej är ett nej är ett nej. Jag tycker inte det är naivt att tänka så.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2007-08-07 15:55:00
|
Mayito |
Jo, det är bottenlöst naivt.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2007-08-07 16:08:00
|
Mayito |
Det är just denna typ av resonemang jag blir så förbannad på. Det är givetvis skillnad på om du kommer hem 7 på morgonen och berättar för din pojkvän att Niklas Lindgren Hagamannen våldtagit dig utanför porten och om du berättar att du blivit våldtagen av två stekare som bjudit dig på champagne och kola hela natten och att du följt med hem på sadogruppsex och att de fortsatt trots att du sagt nej.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2007-08-07 16:10:00
|
Mayito |
Cim, det ÄR en jävla skillnad. I fall 1 kommer din pojkvän att göra allt för att stötta dig. I fall två kommer samma pojkvän att känna väldigt liten sympati för dig och då är det inget fel på din pojkvän kan jag lova dig.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2007-08-07 16:19:00
|
Mayito |
Din pojkvän känner och agerar efter den historia han får sig serverad och om du berättar historia 2 kommer 99,99 procent av jordklotets pojkvänner att ta avstånd ifrån dig. Jag säger inte att detta är korrekt gjort av killarna i biblisk mening typ... - jag berättar bara hur det går till ute i den stora stygga världen. Ok, Cim. Fattar du nu att ens eget beteende faktiskt påverkar i vilka situationer man hamnar i?
|
|
Inlägg #28: Postat: 2007-08-07 16:32:00
|
Mayito |
Orsaken till att jag plötsligt blandar in en "pojkvän" här är för att klargöra resonemanget. Fall 1 är inget att diskutera. Men när du ska berätta om fall 2 för din pojkvän blir det mer komplicerat. Du lät dig bjudas på champagne och kola av två stekare. Så långt kan nog en pojkvän acceptera läget. Följa med hem för att "bara snacka". Här opponerar sig nog många pojkvänner. Ha sex. Glöm det. Ingen pojkvän accepterar ett sånt beteende. Men låg oss skita i pojkvänneläget nu.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2007-08-07 16:40:00
|
Mayito |
Låt oss fortsätta med att du är singel och en härligt frigjord svensk kvinna som får bete dig hur som helst. Stureplan. Drinkbord. Två stekare. Lite kola. Följa med hem. Så långt allt ok med mig. Ha sex? Sure. Ni börjar hångla men känner här att du inte vill längre och säger nej. Om någon av killarna nu ändå fortsätter att kyssa vidare är det också ok med mig. Va?!
|
|
Inlägg #30: Postat: 2007-08-07 16:42:00
|
Mayito |
Jo, han kanske tror att du schåpar dig och behöver lite övertalning. Fullständigt förståeligt. Vardagsmat. Du trycker honom ifrån dig och med allvarlig röst förklarar att du faktiskt tänt av. Killen fattar. Inget sex. Allt ok med mig. Om nån av killarna skulle hota dig eller göra nåt våldsamt mot dig nu är detta ett solklart övergrepp. Men.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2007-08-07 16:45:00
|
Mayito |
Ponera att du känner dessa två stekare sen länge, ni har tidigare haft sadogruppsex som går ut på att örfila dig i ansiktet, dra dig i håret, daska dig i rumpan och annat kreativt som går ut på att du är underordnad och denna gång inleds på just detta sätt. Mitt under akten känner du att du inte vill längre. Vad gör du?
|
|
Inlägg #32: Postat: 2007-08-07 16:46:00
|
Mayito |
Säger nej?
|
|
Inlägg #33: Postat: 2007-08-07 16:49:00
|
Mayito |
Min ödmjuka poäng är att det faktiskt finns gränser för hur naiv man får hävda att man får vara som tjej.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2007-08-07 17:55:00
|
susanna s |
Som det framgår av domen hade tjejjen sagt nej vilket tydligen hörd etill rollspelet men däremot inte det överenskommna stoppordet. Om det är våldtäkt i det nya fallet är en sak för domstolen att övgöra och inte nån upprörd debattör på sourze, i det första fallet är det allt för mycket som tyder på att det inte var en våldtäkt utan en tjejj som i efterhand ångrat att hon varit med om sadosex
|
|
Inlägg #35: Postat: 2007-08-07 18:09:00
|
Mayito |
Exakt. När jag går igenom fallet är jag helt övertygad om att de två killarna inte menade något illa! Detta är ju helt avgörande - både för det juridiska OCH moraliska resonemanget. Jag är helt övertygad om att båda killarna hade tänkt att fortsätta sin kk-vänskap med tjejen och att allt ändrades när hon gjorde sin polisanmälan.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2007-08-07 20:38:00
|
Biff |
Cim. Vill man bli Stureplansprofil så har man nog en del allvarliga själsliga problem. Jag känner också många, många tjejer och nästan alla har haft åtminstone ett one night stand när de varit dyngraka och velat hämnas på eller glömma nån kille. Självklart kan man gå till Stureplan för att hitta en tillfällig partner men man behöver ju inte umgås med det värsta packet där, om man inte är av samma sort själv.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2007-08-07 20:38:00
|
Biff |
Vad jag menar är att de tjejer som tycker om och känner sig viktiga av att prata med killar som denne 21-åring faktiskt borde tänka över sin uppfattning, för den är destruktiv, och någon gång - det är bara en fråga om när - kommer de att råka illa ut. Det är svårt att känna sympati när det första man tänker är "vad var det jag sa?".
|
|
Inlägg #38: Postat: 2007-08-07 22:25:00
|
Sunny |
7 Det framgick tydligt att killarna såg denna tjej som en hora o deras egen hora dessutom. Då är de i lagens ögon kopplare.
Om de oxå är våldtäktsmän är en öppen fråga. Själv anser jag det men har inte läst hela dommen.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2007-08-07 22:29:00
|
Sunny |
9 Cim: jag önskar att jag haft en krona för varje kvinna som sagt ungefär så här om sina misshandlande män: Egentligen så är han ju snäll!
Jag frågade för några år sedan min pappas ena fru varför hon blundat så många år o låtit honom våldta min lilla sysyer. Svaret blev detta: Men han var ju så snäll oxå !
O så undrar hon varför syrran brytit all kontakt med henne....
|
|
Inlägg #40: Postat: 2007-08-07 22:29:00
|
Sunny |
Det finns absolut inget egentligen här!
|
|