Generation alkis 80-talisterna

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2007-08-05 22:18:00
CMO
Att x miljoner saknar sjukförsäkring är inte samma sak som att x miljoner inte har råd med sjukförsäkring. Sluta svamla om sånt du inte begriper och titta inte på en massa dumma Michael Moore filmer eller andra så kallade USA dokumentärer i sveriges vänster television.
Inlägg #42: Postat: 2007-08-05 22:34:00
Janne B
CMO / Nå, det var ju tur att du inte blev sur för inte vill jag förstöra din tillvaro. Mina politska åsikter formades i 20 årsåldern och har inget med Moore att göra. Likadant med sig så vitt jag minns.
Inlägg #43: Postat: 2007-08-05 22:39:00
Janne B
Sånt jag inte begriper. Jo om en mkt stor del av ett lands befoilkning saknar ett socialt skyddsnät, så är det ett mycket stort bekymmer för både individen och samhället. Även en kort sjukdom eller olycka kan förstöra livet för en individ om han inte har rätt till tillräcklig sjukvård. Därmed mister samhället bra arbetskraft osv. Detta kan du säkert berätta mycket om. / Liknande rapporter från Sverige finns ofta här på Sourze!
Inlägg #44: Postat: 2007-08-05 23:23:00
CMO
43/Den situationen du beskriver gäller inte i USA. Jag har försökt resonera med dig om detta förut men du är tyvärr inte mottaglig för fakta som inte bekräftar dina förutfattade meningar.
Inlägg #45: Postat: 2007-08-06 02:40:00
Janne B
Jag har hela livet haft omfattande kontakter med USA genom barn som studerat där, släktingar som bor där, jag har en släkting som ordnar "farmarresor" dit osv. Det är på detta sätt som jag fått mina förutfattade meningar. Men USA är stort. Så inte har jag en heltäckande bild. Sociala förhållanden varierar starkt från stat till stat.
Inlägg #46: Postat: 2007-08-06 15:15:00
CMO
Har din släkting förklarat vad COBRA är och hur det fungerar så att man kan vara utan sjukförsäkring i två månader "mellan jobb" utan att riskera katastrofala kostnader. Har han nämnt att bara 25 av de som saknar sjukförsäkring officiellt räknas som fattiga vilket iofs inte nödv betyder att de är fattiga. Att 28 av de som saknar försäkring skulle räknas som höginkomsttagare i Sverige?
Inlägg #47: Postat: 2007-08-06 15:23:00
CMO
Hur stor del av befolkningen riskerar att hamna i kläm i den svenska sjukvården?
Länk: tinyurl.com
Inlägg #48: Postat: 2007-08-06 15:50:00
Janne B
46 CMO / Det är fakta av den typen som jag gärna ser att du sprider vidare. Även om du gör en del garderingar. / 47 Jag har aldrig träffat någon som hamnat helt utanför den svenska sjukvården men den är ofta sen och otillräcklig. Fel dignoser nämns ofta i tidningarna. Rätt diagnos men ändå ingen åtgärd händer också. Många läkare springer runt som skyttlar på olika VC. Det skapar osäkerhet för alla. Så många kan komma i kläm men att någon hamnar helt utanför systemet är nog otroligt sälsynt.
Inlägg #49: Postat: 2007-08-06 17:03:00
CMO
Har du sett någon som hamnat "helt utanför" den amerikanska sjukvården?

Illegala invandrare är "helt utanför" den svenska sjukkförsäkringen.
Länk: svd.se
Inlägg #50: Postat: 2007-08-06 21:17:00
Sunny
Janne: I vår familj saknar vi husläkare vilket ställer oss helt utanför den offeciella vården.
Vi är hänvisade till privata läkarhus.Bara akutvård kan vi få. Det mesta andra kräver remiss från just husläkaren. I 3 år har vi jagat runt för man får ju välja själv. Men när alla är fulltecknade o ingen vil /kan ta flera patienter??
Inlägg #51: Postat: 2007-08-06 21:24:00
Sunny
Samt givetvis alla som vistas illegalt i landet. De har det värre än oss bofasta för vi kan ofta köpa privatvård.
Men en del privata läkarhus har avtal med staten så det kostar lika mycket o frikort gäller när man blir berättigad som vi alltid blir eftersom vi ju är sjuka. Globen Heart är ett bra exempel .Sophiahemmet en annat: där har jag haft mina gynekologer i över 30 år o nu går min dotter där. Skulle gärna se flera privata inom vården.De här "fria kvoterna" när de borde ökas.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...