Inlägg #1: Postat: 2007-07-29 09:16:00
|
Ramona Fransson |
Det här lät jättespännande! Jag vet att det inte ses som "fint" att tjäna pengar på det man författar, oavsett vad det är! Men varför ska konstnärer alltid vänta till dödens inträde för att få ett namn? Camilla Läckbergs, J K Rowlings, Stieg Larssons förlag med flera, marknadsför böcker som en produkt. Det är skicklig marknadsföring. Björn Ranelid försöker synas och höras, vilket också är viktigt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-07-29 09:39:00
|
Torbjörn |
Enligt Björn Ranelid är Jan Guillou avundsjuk på hans enorma framgångar. Framgång kan ju liksom bokförsäljning mätas på olika sätt, men enligt dagens DN har Björn Ranelid sålt ca 0.5 miljoner böcker, Jan Guillou ca 9 miljoner.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-07-29 12:57:00
|
Janne B |
Tack du Sunny att du beskrivit vad bråket handlar om.Jag har liksom inte orkat hålla mig a jour senaste veckan Som vanligt har du ett lättläst men reflekterande språk. Ja
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-07-29 20:27:00
|
steno |
Tycker Ranelid var modig när han uttalade sig om Lisa M:s skrivande. JaG är en författare i underhållsbranschen liksom Lisa M. Jag är ingen älskare av Ranelid, han är för affekterad men han är ändå en riktig författare
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-07-29 23:48:00
|
kjellekborg |
Björn Ranelid är inte älskad av alla, men romanen "Mitt namn ska vara Stig Dagerman" tycker jag själv är hans bästa. Gillar men inte den så gillar man nog inte de andra. Däremot kräver den mkt mer av läsaren, än att läsa en deckare...
Sen har B.Rs metaforer spridit sig lite för mkt i hans böcker.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-07-31 16:47:00
|
Japhy |
Min egen obetydliga åsikt är att de som håller sg till deckare borde inse att det aldrig varit och aldrig kommer bli något annat än billig kiosklitteratur. En deckare ÄR inte högkvalitativ litteratur, hur mycket ni läsare än vill stoltsera med att ni "läser böcker". Ni läser skräp. Försök inte höja er till den intelektuella nivån Ranelids läsare befinner sig på, det blir bara löjligt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-08-02 13:48:00
|
kjellekborg |
Idag kan vi i DI o Expressen läsa, när Leif GW hoppar på Camilla Läckberg. Han liknar hennes deckar vid en novell i "Min häst" och hon skriver som Nicke lilltroll pratar...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-12-26 13:24:00
|
sunny fri |
Typiskt GW
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-12-26 21:23:00
|
ingloz |
#6/ Japhy säger så här: "... En deckare ÄR inte högkvalitativ litteratur, hur mycket ni läsare än vill stoltsera med att ni "läser böcker". Ni läser skräp. Försök inte höja er till den intelektuella nivån Ranelids läsare befinner sig på, det blir bara löjligt."
|
|