Hatet mot de arbetslösa

Inlägg #1: Postat: 2007-07-23 11:05:00
Joakim_J
Det kallas för "glastaket" om man läser om det i litteraturen. Oftast nämns det i samband med invandrares och/eller kvinnors begränsade möjligheter i arbetslivet. Men det gäller även för andra grupper. Har du inte rätt bakgrund kön, etnicitet eller klass och kontakterna som behövs får du räkna med att slå huvudet i det där glastaket ganska ofta.
Inlägg #2: Postat: 2007-07-23 11:13:00
Joakim_J
Om min pappa varit chef inte svarvare när jag växte upp, och min mamma läkare inte dagmamma hade jag enligt statistiken med största sannolikhet inte varit arbetslös i dag. Och som jag skriver i artikeln har en överväldigande del av alla arbetslösa akademiker arbetarklassbakgrund. Det tala enligt min mening sitt tydliga språk. Har du inte rätt bakgrund hjälper varken urbildning eller strävan. Så funkar vår värld.
Inlägg #3: Postat: 2007-07-23 21:09:00
bagge
Man kan se detta på två sätt.

1: Endera är det ett jäkla gnäll och dålig ursäkt. Jag har svårt att tro att alla som har jobb idag har föräldrar som var chefer och läkare. Mina var det inte i alla fall. Min fru var det inte heller och hon är både invandrare och arbetarklass. Tyvärr så kan man inte bevisa något med anekdoter.
Inlägg #4: Postat: 2007-07-23 21:15:00
bagge
2: Eller det är taskigt. Vissa växer upp i hem där det premieras att studera och andra inte. Vissa föräldrar har mer pengar och kan på så sätt hjälpa sina barn. Vissa har mer kontakter och kan hjälpa sina barn med deras första jobb. Så frågan är vad du ska göra åt det? Revolution eller sitta hemma och sura och skriva insändare på sourze?
Inlägg #5: Postat: 2007-07-23 21:49:00
Joakim_J
För det första har du naturligtvis inte en aning om vad jag har gjort åt saken. Men om jag säger att jag både utbildat mig i flera omgångar, flyttat vid flera tillfällen och ständigt tar de jobb jag hittar och får så inser du kanske att jag inte bara "sitter och gnäller". Det jag försöker göra är att peka på ett maktförhållande i samhället som misgynnar vissa och gynnar andra.
Inlägg #6: Postat: 2007-07-23 21:52:00
Joakim_J
Och det du kallar anekdoter är tyvärr fakta som bevisats i mängder med undersökningar. Men genom att förminska existerande problem och blunda för mekanismer som skapar orättvisa i samhället bibehåller man naturligtvis status quo. Något många naturligtvis föredrar. Speciellt de som är inne i karusellen med bra jobb och kontakter.
Inlägg #7: Postat: 2007-07-24 21:09:00
bagge
Min poäng är att du har fått din lott i livet. Många med mycket sämre utgångsläge än dig du är svensk, uppväxt med 2 yrkesarbetande föräldrar lyckas få jobb utan att hävda att det beror på ett systematiskt förtryck. Du bor i ett land med gratis utbildning, med en av de högsta social mobiliteterna i världen. Inkomstskillnaderna är bland de minsta i världen. Du stirrar dig blind på den minoritet av rika svenskar som främst samlas runt stureplan på helgerna och har rika föräldrar med kontakter.
Inlägg #8: Postat: 2007-07-24 21:14:00
bagge
Vi andra som bor i förorten, går till jobbet varje dag och sparar ihop till en semester och samlar ihop pensionspoäng. De flesta av oss är inflyttade vilket gör att vi inte kunde stå i bostadskö eller få en lgh av någon döende farmor. Våra föräldrar kunde med ansträngning skaka fram ett sommarjobb som innebar att man klippte gräset på kyrkogården för 30:-/h. De var arbetare eller medelklass vilket inkomstmässigt var mer eller mindre samma sak.
Inlägg #9: Postat: 2007-07-24 21:36:00
bagge
Vi som är en överväldigande majoritet, varför ser du inte på oss? Är vi för tråkiga och harmlösa? Står det för få artiklar om oss i Aftonbladet som du kan reta dig på? Mitt råd till dig är att sluta läsa Aftonbladet/Expressen, se bara på SVT och undvik Stureplan så att du håller ditt blodtryck nere. Gå sen och se på den vanlige svensken och se vad vi gör och hur vårt liv är.
Inlägg #10: Postat: 2007-07-25 12:58:00
Joakim_J
Det blir oerhört fåningt när du utgår ifrån att du vet något om mig, eller mina erfarenheter, och sedan hittar på en massa trams som du gör i inläggen ovan. Det blir också ommöjligt att debattera seriöst med dig.
Inlägg #11: Postat: 2007-07-25 14:00:00
bagge
Ang. dina föräldrar har du själv skrivit det. Annars utgår jag från din raljerade artikel. Du verkar tro att en stor majoritet av Sveriges befolkning är läkare och chefer. De arbetar alla aktivt för att du inte ska få något jobb. Jag belyser det orimliga i ditt resonemang. Men vill du inte debattera så får jag i alla fall slutordet...
Så min fråga om du inser det motsägelsefulla i "akademiker och arbetarklass" får även den vara obesvarad.
Inlägg #12: Postat: 2007-07-25 15:32:00
Biff
Bagge. Jag håller med dig. Många akademiker har inte så höga tjänster att de har kontaktnät utanför arbetet, men de har ändå arbeten med så pass höga krav på kompetens att deras barn inte kan jobba där utan yrkesutbildning. Sedan tror jag inte det räcker med att ha pluggat på universitet för att få jobb utan det är väldigt stor skillnad på vilken utbildning man väljer. Folk från arbetarklassen kanske väljer utbildningar med dåliga chanser till jobb i högre grad än akademikerfamiljer?
Inlägg #13: Postat: 2007-07-25 15:33:00
Joakim_J
Nu börjar du igen. Jag tror inget av det du skriver ovan. Däremot pekar jag på en maktbalans i samhället som är sned. Ett förhållande som innebär att de med rätt bakgrund, pengar, jobb och kontakter har förtur i livet och lättare än andra. Trots att de många gånger inte förtjänar det. Och det är sedan dessa personer som dömmer andra som kämpar sig fram i motvind.
Inlägg #14: Postat: 2007-07-25 15:40:00
Joakim_J
Mängder med undersökningar och forskningsrapporter visar samma sak. Akademiker med arbetarklasbakgrund klarar sig sämre än de med medel- eller överklassbakgrund. 70 procent av alla jobb tillsätts tack vare kontakter, visade nyligen en annan undersökning. Har du kontakter, ingångar och känningar tar du dig fram med lätthet.
Inlägg #15: Postat: 2007-07-25 15:45:00
Joakim_J
Med detta menar jag inte att man är chanslös bara för att man har arbetarklassbakgrund. Med rätt inställning kan man utbilda sig, nätverka och ta sig fram mycket bra här i livet. Men tro aldrig att det sker med samma spelregler som för medel- och överklassen. Vänj dig vid att bli "omåkt" av personer med de rätta kontakter. Så funkar det och det är inte rättvist. Sedan får du tycka vad du vill om saken.
Inlägg #16: Postat: 2007-07-26 09:48:00
bagge
Joakim/ Jag hoppas att du förstår hur patetiskt det låter när en vuxen människa klagar över att livet är orättvist. Men om du läser din artikel så är det inte det du skriver. Du skriver att du aktivt motarbetas och hindras från att få ett jobb.
Sedan angående dina "siffror" måste jag bara säga "citation needed".
Inlägg #17: Postat: 2007-07-26 12:43:00
Joakim_J
Jag visste att det var där skon klämde bagge. Om man påpekar en orättvisa, hur verklig eller påtaglig den än är, så blir man betraktad som en gnällspik av sådana som dig. För i Sverige är det ju nämligen så att den största skammen är att beklaga sig. Håll käft och acceptera din lott här i livet, det är inställningen. Det är också ett sätt, och en maktmetod, hos dom på toppen att hålla andra kvar på botten.
Laddar...