|
Inlägg #21: Postat: 2007-07-20 07:10:00
|
|
Drule |
Lite lustigt att du är så kvick på att generalisera om personer som utövar hijab. Många kvinnor gör det frivilligt då de anser att det är rätt. På samma sätt grundar sig sminkningsmanin i normer, men det sistnämnda skulle jag säga är långt mycket mer korkat då hijabutövare inte frivilligt kastar pengar i företagsägares fickor i utbyte mot temporär lycka på burk.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2007-07-20 07:14:00
|
|
Drule |
Det är synd hur du fungerar, Lisa Muhrer. Jag har läst lite av dina artiklar och du förfaller utstråla en sorts ytlig flickmentalitet där du går balansgång mellan att indirekt beskylla omgivningen för ditt beteende medans du samtidigt skriver dessa artiklar som uppmuntrar sminkningen. Det är också synd att personer som inte vet bättre kan komma att läsa dina verk och ta åt sig av det du säger.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2007-07-20 07:17:00
|
|
Drule |
Ditt antagande om att omgivningen inte skulle vara sen på att trycka ned osmikade människor är minst sagt overkligt Speciellt när det gäller män som är intresserade av allt annat än nedgeggade ansikten, men kvinnor verkar inte inse det.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2007-07-20 07:21:00
|
|
Drule |
Att smink skulle få folk att må bättre är en korkad uppfattning. En person som har problem med sig själv och sin kropp har förmodligen problem som inte löses med färg i fejan.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2007-07-20 10:24:00
|
|
Janne B |
Lycka finns ej i någon burk, även om den säljs av en turk.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2007-07-20 10:25:00
|
|
Janne B |
Ett ansikte fyllt av geggamoja,
kan ge en man svår psykisk noja.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2007-07-20 10:27:00
|
|
Janne B |
Morgontvätt i källans klara vatten, gör mig fin och ren som katten.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2007-07-20 11:54:00
|
|
MLJohansson |
Att tjejer mår dåligt och anser sig "inte duga" kan man inte skylla så mycket på män/patriarkat m.m. Jo, jag är feminist och anser att det finns orättvisor inbyggda i systemet, men det är en annan diskussion. Det är tjejer som ser ner på andra tjejer, medan de flesta män skiter i mängen ögonskugga eller läppstift, eller hur trendig top vi har på oss. De flesta killar kan ju inte ens avgöra om deras egen flickvän sminkat sig eller ej! till en viss gräns såklart...
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2007-07-20 11:58:00
|
|
MLJohansson |
Kommentarer om slampiga brudar på krogen eller "amen guud, de jeansen gillade jag också. Förra året!" kommer undantagslöst från tjejer om tjejer. Självklart inte direkt till personen i fråga, utan viskningar och pekande bakom ryggen. Kvinnors sätt att hävda sig, och glömma sina egna komplex en sekund...?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2007-07-21 09:34:00
|
|
Rogntudju |
Jag vidhåller fortfarande att det är dubbla budskap i texten. "Ögonen är själens fönster". Budskap om sminkning understryker saken. Jag hävdar att den äkta skönheten faktiskt är förankrad i människans inre. Man kan inte sminka bort inre defekter, eftersom den reella visionen enbart är temporär; personliga egenskaper uppdagas tämligen snabbt. En snygg fönsterram är snygg på håll. Ett skitigt fönster sert skitigt ut på närmare håll.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2007-07-21 10:14:00
|
|
Rogntudju |
Med detta inte sagt att många har sämre självkänsla för sitt yttre och därför mår bättre av lite "hjälp". Men det förringar inte det faktum att sminkning och "förbättring" av det yttre enbart grundar sig på ytlighet, framdriven av föränderliga medie- och modenycker.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2007-07-22 08:32:00
|
|
LisaMuhrer |
Men ni bör också veta att det finns många män där ute som inte är sena att kommentera hur tjejer ser ut - till dem. Ni är män och blir således inte kommenterade på samma sätt jag råkat för. Idag sminkar jag mig för att det är roligt och inte för att jag måste. Mina texter är skrivna för dem som vill lära sig mer om smink. Jag förstår att vissa särskilt de som INTE använder smink tycker att det är det ytligaste som finns. Men alla har ju sina åsikter, inte sant?
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2007-07-22 08:35:00
|
|
LisaMuhrer |
24/ Använder du själv smink eller har gjort? Om inte har du förmodligen ingen aning om hur mycket lite makeup kan göra för humöret.
31/ Tack. Kunde inte formulerat första meningen bättre själv.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2007-07-22 20:57:00
|
|
LisaMuhrer |
21/ Vem generaliserar? Ni tycker de som använder smink är ytliga, är inte DET att generalisrea? Att Janne B säger att burkabärande kvinnor skäms för sitt utseende är löjligt. Från början var det ett tvång att använda burka, att man nu gör det frivilligt är bara att acceptera. Men man använder inte burka för att man skäms för sitt utseende, det var det som jag reagerade på.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2007-07-22 22:20:00
|
|
Janne B |
I svar 2 skrev jag om burka och hoppades att alla genast skulle se att det var ett skämt. Jag tror att alla här vet att burkan ingår i en tusenåprig tvångskultur.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2007-07-23 00:55:00
|
|
Sunny |
Lisa: I de länder burkan är norm finns ingen frivillighet.
Själv har jag svårt att se hur smink skulle kunna på verka humöret? Men ytlig??
Då är jag väl lika ytlig när jag håller på att odla min blomsterträdgård: jag kan sitta i timmar o beundra ett utslaget Magnoliaträd eller en färgskala av blommande Rhododendron! Jag sitter där o är absolut lycklig utan att tänka en värdefull tanke.Vi har alla våra sätt att bli glada.
|
| |