|
Inlägg #1: Postat: 2007-07-18 16:22:00
|
|
Rogntudju |
ja, eller "fönster" då, som du skrev. Men om man nu ser genom ett fönster och betraktar allt det fina som finns där bortom det... är inte det man ser detsamma oavsett om fönsterramen är fint målad eller murken? Det är lite dubbla budskap här...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-07-18 17:19:00
|
|
Janne B |
Skäms kvinnor för hur de ser ut? Så att en del tar på sig burka och del målar över ansiktet till oigenkännlighet. Borde inte kvinnor vara i stort sett osminkade till vardagslag, i arbetet osv. Ungefär som män. Men om sen kvinnor vill maskera sig med färger etc. inför en fest eller maskerad så var så god. Men jag vill helst känna igen mina kvinnliga vänner då jag möter dem på gatan.Det är ju vitsen med vänskap ;-.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-07-18 18:11:00
|
|
LisaMuhrer |
1/ Vad Troy menar, som jag tolkar det, är att man kan - om man har intresse och lust av det - försköna "ramen". Det är inte alls dubbla budskap, jag ser inget fel i att vara lika vacker utanpå som man är inuti. I slutändan handlar det om att hitta en partner genom han eller hon känner attraktion, därför har människan smyckat sig i alla tider, i alla fall så länge vi känner till, och ofta handlar det då just om att framhäva ögonen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-07-18 18:34:00
|
|
LisaMuhrer |
2/ Burka har absolut ingenting med vad kvinnan tycker om sitt utseende. Burkan är ett klädesplagg som muslimska kvinnor i delar av världen har - enligt landets lagar - tvingats bära under flera år så fort de vistades utomhus.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-07-18 18:35:00
|
|
LisaMuhrer |
Jag tycker det är en knepig jämförelse: Smink som kvinnor i alla tider använt - helt frivilligt - för att känna sig vackrare, och burkan som många anser vara kvinnoförtryckande eftersom de inte får visa en enda kroppsdel och där kvinnan inte själv har fått välja om hon vill använda den eller ej.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-07-18 18:37:00
|
|
LisaMuhrer |
Jag tycker det är bra att man själv får välja hur man vill se ut, om det är så att det finns de som skäms för hur de ser ut vilket är tragiskt och påverkas av samhälle och medier konstant är det ju strålande att de har hittat ett sätt att må bättre på.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-07-18 18:40:00
|
|
LisaMuhrer |
Nu blir det många inägg Män blir också allt mer medvetna om sitt utseende. De "nya generationerna" går knappast utanför dörren utan välordnad frisyr, orakade eller utan parfym. Kanske har de täckt över finnen som kom olägligt till dejten... De har upptäckt det som kvinnor länge vetat, det man är missnöjd med kan man lätt göra någonting åt!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-07-18 18:52:00
|
|
Janne B |
Kvinnor har ständigt fått höra att de inte duger som de är, vilket svårt skadar deras självförtroende.Ständigt lägger de en stor del av sin lön på smink, kläder, skor osv för att duga. Detta är en slags facism. De flesta män går rakare i ryggen genom livet och vet att livet handlar om att göra bra saker, inte vara vacker.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-07-18 18:53:00
|
|
Janne B |
Människor är till för att hjälpa och bistå varandra genom livet. Den fula är en lika bra vän som den naturvackra. Människan är en socialt fungerande varelse. Inte ett utställningsföremål. ;-
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-07-18 21:05:00
|
|
MLJohansson |
Under mina tonår sminkade jag mig VARJE dag, även lediga dagar när jag inte ens planerat att gå utanför dörren. Ingen var van vid mitt naturliga utseende, t.o.m. min mammas reaktion om hon såg mig osminkad var " vad du ser blek och hängig ut, är du sjuk?".
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-07-18 21:08:00
|
|
MLJohansson |
Och då var det inte frågan om massamassa smink, bara eyeliner och mascara. Inga puder, rouge och annat. Nu har jag lagt av med den vanan, sminkar mig när jag vill vara lite extra fin. Och det var JÄVLIGT skönt att växa upp och inse att det funkar ändå, utan att se ut som en pingla hela dagarna. Men jag önskar att jag kunde känt mig lika säker på det under skoltiden...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-07-18 21:11:00
|
|
MLJohansson |
Visst, det är kanske upp till var och en om man vill pyssla med sitt utseende halva morgonen... Men jag tror en övervägande del av alla åtminstone yngre men säkert även många äldre kvinnor tror de måste sminka sig, annars är de fula och odugliga. Det är sorgligt att så många skäms över sitt naturliga jag!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-07-18 21:16:00
|
|
MLJohansson |
Förtydligande; nuförtiden när jag från och till går osminkad får jag inga medlidsamma sjukdomssympatier. Nu är min naturliga look det folk känner till, tvärtom så räcker det numera med lite eyeliner för att nån ska säga "va fin du är idag!"... Förr krävdes en helt ny outfit, smink OCH solbränna...typ.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-07-18 22:14:00
|
|
Janne B |
13 MLJ / Känns väldigt fint att du förstod vad jag menade och att du hade egna erfarenheter att dela med oss. TJEJER DUGER SOM DE ÄR.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-07-19 12:34:00
|
|
LisaMuhrer |
Problemet som MJL säger är människorna runt om som inte är sena med att trycka ner. Att jag inte tycker det är speciellt roligt att gå ut utan smink även om det är lättare nu är att så fort jag är osminkad får jag kommentarer. Mitt ex i mataffären, det första han sa var: "vad mycket utslag du har i ansiktet." Vad svarar man på det? Jaha. Hemma vid spegel förstod jag fortfarande inte vad han menade, men komplexet grundades där och då. Min FÖRRA chef: "Oj vad trött du ser ut Lisa." Tack?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2007-07-19 12:35:00
|
|
LisaMuhrer |
Absolut duger tjejer som det är. Självklart. Men när ska resten av världen fatta det?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2007-07-19 16:52:00
|
|
Janne B |
Lisa/ Frågan är om ditt agerande stärker kvinnors självförtroende, får dem att känna sig värdefulla. Utan smink! / Jag har nog aldrig träffat en man som sagt att en viss kvinna sminkar sig för lite eller sitter för kort tid framför spegeln! Ändå sägs det att allt detta slit är för männens skull....
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2007-07-19 19:57:00
|
|
LisaMuhrer |
Janne B- Jag har fördelen att varje dag i mitt arbete se hur mina kunder blir så glada över så lite. Det kan handla om att jag hjälper dem lösa ett för dem stort problem, vilket verkligen sätter guldkant på min tillvaro. För mig är sminket också min största hobby, det är det för många kvinnor. Och varför det är så förbannat roligt med smink kan jag egentligen inte svara på.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2007-07-19 19:58:00
|
|
LisaMuhrer |
Vissa tycker det är kul att samla på frimärken, vissa gillar bilar. Jag förstår att det är deras hobby, medans många inte verkar förstå och acceptera att även makeup och andra produkter kan vara en hobby för att nå ett slags välbefinnande. Jag kan få sammna adrenalinkick när jag kommer hem med nya produkter som bilälskaren får när han köper en ny pärla. Sorgligt? Kanske. Men dock så sant.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2007-07-19 20:17:00
|
|
Janne B |
Lisa/B Du gav mig ett gott tillfälle att säga sådant jag upplevt under många år. jag har inte mer att lägga till. Ha det så gott i ditt liv och ditt yrke/Ja
|
| |