Inlägg #1: Postat: 2007-07-17 00:51:00
|
MLJohansson |
När jag var en liten knatte som skulle formas in i den miljövänliga fållan så brann folk mest för regnskogen och utrotningshotade djur. Och barnen i Afrika, men till dem skänkte man gamla kläder, inte pengar. Nuförtiden ligger koldioxidhalten högst på INNE-listan men jag vill bara poängtera en sak till i det tysta; etanolframställningen skövlar regnskog. Jättemycket!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-07-17 09:01:00
|
Janne B |
Hur ska vår gemensamma mark användas?? Till gräs etc år våra kreatur, kött producenter? Till bränsle, drivmedel och virke i en utvecklad ekonomi? Till grönsaker o rotfrukter åt människor? /Vilken världshärskare ska besluta om fördelningen av dessa markresurser?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-07-17 10:45:00
|
MLJohansson |
Vad jag ville poängtera är att etanolet är ohållbart. För att vara en någotsånär bra miljölösning måste det ju produceras i närområdet. Detta har vi ingen möjlighet till! Är det då inte dags att erkänna att drömmen om etanolet sprack...? Jag vill absolut inte ha ett landskap där alla tvingas odla samma sak! Men så ser det ju för den delen redan ut p.g.a. EU-bidrag som styr vad bönder har råd att odla. Ena året odlar ALLA fodermajs, nästa år nåt annat. Så vem bestämmer?
|
|