|
Inlägg #1: Postat: 2007-07-09 16:02:00
|
|
Banestyrelsen |
Att kommunala skolan skulle "läggas ner" har någon du? hittat på. Du skriver säkert med hjärtat, men alla dina argument är halmgubbar. Länk: sv.wikipedia.org Försök igen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-07-09 17:15:00
|
|
anneskaner |
Banestyrelsen tillhör dem som litar på manifest och offentliga sk uppgörelser inom alliansen. Det finns en dold agenda som framför allt moderaterna styr efter och vissa krafter inom FP. De vill lägga ut utbildning på privata och enskilda intressen. Det som arbetar emot är lagen som säger att samhället är skyldigt att hålla offentlig undervisning.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-07-09 17:16:00
|
|
anneskaner |
Därav kunde en kommun i mellansverige inte sälja ut hela skolan. Täby Kommun har idag inga kommunala skolor kvar. Så se verkligheten och titta på vad som sker och sluta vara naiv. Har ingen aning om vad du har för politisk hållning, men otroligt naiv är du i vilket fall. ursäkta mig.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-07-10 07:20:00
|
|
Banestyrelsen |
Man behöver inte ta del av offentliga uttalanden eller ens nyhetsskildringar för att kunna se att Jantes Sverige inte blir det första västerländska land i världen där "den kommunala skolan kommer att läggas ner". Länder som USA, England, Schweiz, Hong Kong, Japan etc har samtliga bra kommunala skolor. Detta i sig borde vara bevis nog för att den svenska kommunala skolan blir kvar, men alla borgerliga partier säger dessutom i sina manifest att den ska finnas kvar.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-07-10 07:22:00
|
|
Banestyrelsen |
Dessa omständigheter anser du att man ska ignorera till fördel för en en "dold agenda" hur fick du förresten reda på den; genom ett nyckelhål?, annars är man "naiv". Bortsett från att vara irrationellt är denna dolda agenda ungefär som att hänvisa till det stora "mörkertalet" när man saknar faktamässig grund för vad man vill presentera som välunderbyggda argument. I alla tre artiklar jag läst av dig har du på detta sätt...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-07-10 07:23:00
|
|
Banestyrelsen |
...kommit med kontroversiella påståenden utan att kunna backa upp dem när du ifrågasatts. Min skepsis över vad du hävdar har alltså inte lika mycket med min naivitet att göra som det har med din synliga oförmåga att lägga fram solida argument. "Dold agenda" är för tunt för att tas på allvar. Man måste vara väldigt - ska vi säga - "övertygad" för att föredra den typen av dunkla konspirationsteorier framför riktiga fakta.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-07-10 07:23:00
|
|
Banestyrelsen |
Vad gäller Täby är det endast ett skräckscenario om man skriver under på minoritetsåsikten att privata skolor alltid dåliga skolor. I den riktiga världen är privata skolor nästan alltid bättre än kommunala, främst pga en mer seriös inställning till utbildning. Argumentet att man inte ska tillåta privata skolor i Sverige just för att de är bättre än kommunala har jag aldrig riktigt förstått.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-07-10 07:31:00
|
|
Banestyrelsen |
Täby är dessutom en kommun där borgarna sitter på 51 av 61 mandat, och alltså knappast representativ för landet i övrigt där efterfrågan på kommunala skolor lär vara långt högre, speciellt i kommuner som olikt Täby inte ligger i storregioner och alltså inom pendlingsavstånd till kommunala skolor utanför hemkommunen.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-07-10 07:32:00
|
|
Banestyrelsen |
Du kan alltså inte från exemplet Täby extrapolera att alla kommunala skolor i hela landet kommer läggas ner för att Fredrik "Satan" Reinfeldt presiderar över en riksdagsmajoritet i tre år till.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-07-10 10:04:00
|
|
Janne B |
Banestyrelsen/ Jag håller nog med dig i det mesta av ditt resonemang.Vad jag tycker mig se är att i de kommuner som Moderaterna är jättestora så blir det mer av ren högerpolitik, men så har ju väljarna bestämt. Men i de flesta borgerligt styrda kommuner så måste moderaterna samarbeta på rätt lika villkor med de andra borgerliga partierna. Därtill ta viss hänsyn till vänsterblocket. Så det blir en rätt balanserad politik med små reformer.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-07-10 10:08:00
|
|
Janne B |
Sveriges främsta industrimagnat M Treschow samtt i går i SOMMAR och pratade sig varm för det det omtänksamma svenska samhället. Bondsonen från Halland talade om ungdomens möjligheter, rätten till utbildning, den svenska modellen osv. Vad han sade avlyssnades av någon miljon lediga svenskar,det har betydelse...
|
| |