|
Inlägg #1: Postat: 2007-06-24 22:46:00
|
|
Janne B |
Hasse o Tage drev ju med en tidigare borgerlig regering som inte visste vad som fanns norr om Stallmästaregården. Sa dom. Rätt kul! / Jag har testat många här nere på att räkna upp städer o landskap i norr, det slutar alltid illa. Värst är begreppet Västernorrland, men det må förlåtas!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-06-24 22:50:00
|
|
Janne B |
Sunny/ Jag kan avslöja för dig att det finns många sorters samer med olika språk och dialekter.De har funnit från norra Dalarna till längst ut på ryska Kolahalvön. Det finns fjällsamer, skogssamer och i Norge fiskesamer. Plus 10 000 ? i Mälardalen numera. Så detta är inget enkelt ämne!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-06-24 22:55:00
|
|
Sunny |
Nej att de varit många har jag förstått.
O min Lestadius har jag ju läst.
men du har fel i en sak: Det finns både vilda o tama renar.
De tama användes som dragdjur: en motsvarighet till oxarna som ju var kastrerade dragdjur söderut?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-06-24 23:05:00
|
|
Janne B |
De renar som användes som dragdjur och ledarrenar var helt säkert mycket tama och mkt värdefulla för renskötarfamiljen. De skulle klara alla slags strapatser året runt. Men jag vet inte om det finns sådana i dag.Finns det numera samer som åker ackja efter renar på färder. Är det inte snöskoter för hela slanten undrar jag.Men här finns damer som verkligen Vet. Vid samernas stora fester i Jokkmokk osv vet jag att det före kommer tävlingar med ren som dragdjur.....ser livsfarligt ut...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-06-24 23:07:00
|
|
Sunny |
4 Nej dragrenar är säkert numera lika överspelade som oxarna?
Det är nog snöskoter som gäller?
|
| |