|
Inlägg #1: Postat: 2007-06-24 18:59:00
|
|
Janne B |
Jag är mycket glad över det intresse denna artikel väckt. Jag får även epost hem och några telefonsamtal.Problemet numera är ju att samerna lever under så oerhört skilda förhållanden, från fattiglapp till flygplansägare osv. Det finns inte ett problem att lösa utan en rad olika problem för olika grupper. Ser vi ut över världen så har de olika staterna arbetat med sina minoritetsfrågor på väldigt olika sätt. Men Sverige har aldrig deltagit i utrotningskampanjer....men förakt har varit illa nog.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-06-24 19:40:00
|
|
Inger-Sofia |
Förakt och psykiskt förtryck.De lagar som tillkommit för att skydda samerna andas inte sällan förmynderiSamerna har från statligt håll ansetts oförmögna att sköta sina egna angelägenheter,*märkligt nog förstärktes denna inställning när skogsbruk och gruvnäringen fick sitt uppsving .Under 1900-talets första årtionde tillsattes ett lappväsende med SÄRSKILDA tjänstemän och FÖRMYNDARE över samerna..man kan ju undra ..
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-06-24 19:49:00
|
|
Inger-Sofia |
Från 1600-1700 talet beskrevs samisk trosuppfattning,seder och bruk,där återges möten mellan samer,makthavare,missionärer och präster vars avsikter var att utrota tidigare föreställningar och påtvinga samerna en annan religiös tro..men tack vare kyrkans skrivna källor har minnet av dessa tankesätt kunnat bevarats åt eftervärlden.Några som skrivit om samer.S. Drake.L.Bäckman K. Eidlitz-kuoljok.B.onsell G.Rönn N.Aslak Valkeapää.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-06-24 21:06:00
|
|
Janne B |
Lars Bäckman var en tidig rektor på Universitetet i Umeå och vi var lite bänkkamrater i politiken i Umeå.Jag vet att han forska i Norrlandshistoria, jag tror inte jag förväxlat honom nu.!
|
| |