Inlägg #1: Postat: 2007-06-24 22:40:00
|
Lars Nilsson |
Jaså, skylla på dottern. Men resterna från Din egen sminkväska har Du inga problem med? Eller? För artikeln var väl könsneutral?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-06-25 10:13:00
|
Elvy |
Haallllåå! Lisa Muhrer, äär hon däär? Jag vill läsa ditt svar, på Joakim Stenebergs kommentar.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-06-26 11:14:00
|
LisaMuhrer |
Självklart är ju mycket snack om återvinning idag ska man sortera vad som går att sortera. Men dagens makeupprylar är dock inte så lätta att sortera. Allt som är av plast är inga svårigheter, skölj ur och lägg i behållaren för plastsaker. Vad som blir till ett dilemma är exempelvis puderdosor som oftast är tillverkade av plast men som innehåller metallbrickor som själva makeupen är fastlimmad vid. Där har makeupindustrin ett stort ansvar som jag inte tror tas idag.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-06-26 11:15:00
|
LisaMuhrer |
Konsumenten kommer aldrig inte alla bryta loss metallplattan och sortera den separat. Det borde göras enklare för konsumenterna att lätt kunna sortera sina kasserade prylar.
Däremot är det en intressant fråga, det är ingenting de upplyser om på makeupskolor, så vem är egentligen ansvarig.
Ett delat ansvar och samarbete mellan makeupskolor, smink och hudvårds-tillverkare och verksamma makeupartister.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-06-26 11:15:00
|
LisaMuhrer |
Det jag inte känner till är om det finns något specifikt märke som tillverkar produker som är speciellt lätta att sortera. För om det fanns ett sådant märke borde det synas i deras marknadsföring då jag tror att det ligger konsumenten varmt om hjärtat. För många är makeup nödvändigt, och konsumtionen kommer inte minska - snarare öka. Så förhoppningsvis får företagen upp ögonen för miljön!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-06-26 15:00:00
|
Elvy |
5/ Makeup är bara nödvändigt, för dom som är aktörer eller aktriser.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-06-26 16:23:00
|
LisaMuhrer |
Jag håller inte med Elvy om att makeup endast skulle vara nödvändigt för aktörer eller skådespelare. Makeup gör mycket för människans, självkänsla skulle jag nog kalla det, och jag ser det varje dag i mitt arbete. Jag är själv fascinerad av hur mitt eget humör styrs av hur jag ser ut. Faktiskt är det så för många människor. Om det är sorgligt eller ej går ju att diskuteras, men det är verkligheten. Om nu inte smink är "nödvändigt" för människor, varför skulle det vara det för skådespelare???
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-06-26 18:07:00
|
Sunny |
6 0 7 En skådespelare måste ju kunna ändra sitt utseende efter rollen. I bland måste han åldras 20 år på secenen : teartersmink är ett måste.
O känner man sig bättre med makeupp gladare kanske? så ska man absolut använda det.Själv mår jag dåligt när mitt hår är smutsigt vilket det ofta är på sommaren klorbassäng o hunddrägel i skön förening
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-06-26 18:10:00
|
Sunny |
Jag brukar använda en ögonpenna när jag vill känna mig fin. Men när det går så långt att folk inte kan gå utanför dörren utan makeupp är det ju ett slags tvång?
Att vägra smink på scenen som strippa var en slags markering av mig inser jag efteråt.Jag ville vara en levande kvinna :inte en docka .
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-06-27 10:34:00
|
LisaMuhrer |
Visst håller jag med om att makeup gör stora förändringar men vad jag menar är att jag tror att det är lika viktigt för den vanliga dödliga människan som skådespelare framför kameror eller på scenen. För om man kan förändra något man inte är nöjd med med relativt enkla medel - Varför inte?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-06-27 14:35:00
|
CMO |
Håller inte alls med om att make up är nödvändigt för riktiga skådespelare. Ernst-Hugo Järegård t.ex skulle kunna övertyga i vilken roll som helst utan make-up. I slutändan är dock vad som är "nödvändigt" helt subjektivt och individuellt och ganska meningslöst att diskutera.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-06-27 14:53:00
|
Sunny |
CMO Ja det finns några sådana lysande skådisar. Men ska en 40 årig kvinna spela ung flicka i början för att avsluta som gammal gumma är nog smink rätt så bra?
Men du har rät i att ämnet är väldigt personligt o upp till var o en .
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-06-27 15:00:00
|
CMO |
12/ "Rätt så bra" ja visst det kan hjälpa till, men nödvändigt nej. Och tänk t.ex på radioteater det kan ju vara lika övertygande som annan teater och det helt oberoende av smink såväl som rekvisita.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-06-27 15:04:00
|
Sunny |
13 Radioteatern ställer stora krav på de agerande. Men innan jag bodde i Stockholm så fyllde den ett stort behov hos mig.
Skillnaden är väl att man får fantisera själv: det hörs ju inte hur personen ser ut?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-06-27 15:52:00
|
Janne B |
Radiotetern har ju fått en ny dynamisk chef från Jugoslavien via Göteborg. Där han var enormt uppskattad. Han kan tänka sig många förnyelser men inte radiobalett;-.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-06-27 16:07:00
|
CMO |
Radiobalett skulle ju kunna vara genomförbart med en skicklig kommentator precis som för sportevenamang. Man kan tänka sig Lennart Hyland: "Hon gliiiiiiiiiiider fram över scenen" eller kanske Anders Gernandt?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-06-27 17:27:00
|
Sunny |
Janne o CMO: Gernandt är inte längre med oss. Han visset mycket även om historia o numera döda häster: vi guaidades i hop en gång.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-06-27 17:28:00
|
Sunny |
På livrustkammaren.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-06-27 17:33:00
|
Janne B |
CMO/ Det är rätt många radioprogram som jag menar borde gå i TV, samt TV program med en massa onödiga bilder som vore bättre i radio. Detta ska jag ändra på så fort jag bli koncernchef, en ren tidsfråga...
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-06-27 21:06:00
|
Joakim Steneberg |
Svar 1. Jag använder bara tvål shampo och tandkräm, miljövänliga. De sköljer jag ut.
Svar 3. "Skölja ut". Vem vet hur lämpliga de är i avloppet? Ens Body Shops?
|
|