Stridbara samer i Västerbotten

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2007-06-24 11:30:00
Janne B
Joel/ Bra kommentar tack. Våra samer har mött mkt förakt från myndigheter och fast boende, men vi har sannolikt inte haft ett enda rasistiskt mord i området på 100 år. Men på 1600 1700 talet finns svåra övergrepp belagda, som slavdrift i gruvor vid norska gränsen.Sv Kyrkan har på rätt bryska sätt omvänt samer....
Inlägg #2: Postat: 2007-06-24 14:43:00
Lars Nilsson
Bättre än indianer? Jaså!. Ända in på 40-talet var samer diskriminerade vad gällde ägande av fast bostad och barnens skolgång. Man skulle vara "naturnära" och inte vara fast boende ansåg en svensk allmänhet och lagstiftning. Samernas diskriminering är något som svenskarna inte har en aning om och som ständigt förträngs till förmån för vad jävliga andra folk varit mot minioritetsgrupper i andra länder.
Inlägg #3: Postat: 2007-06-24 14:44:00
Lars Nilsson
f/ J.S vet som vanligt inte vad han talar om. För han har diat den svenska folkhemsuppfattningen som den framgår av 70 år med s.
Inlägg #4: Postat: 2007-06-24 14:58:00
Lars Nilsson
Var och en som besökt norra Norrlands inland och pratat med folk i byggderna vet att många svenskar där faktiskt hatar ja, jag skrev faktiskt hatar samer. Men det stämmer inte in i den svenska självbilden att prata om det. När blev en svensk senast fälld för hatbrott eller diskriminering mot samer tror Ni? Mig veterligen aldrig! Det till skillnad från bögar, flator och invandrare exvis som får gråta ut i pressen och få 50.000 kr för man inte kommit in på krogen eller någon skrikit svartskalle.
Inlägg #5: Postat: 2007-06-24 15:09:00
Elvy
2/ Min morfars f.f. levde under åren 1825-1898 han hade som barn det samiska efternamnet Lussi. Men när han som vuxen skulle till att köpa mark, så var han först tvungen att byta bort sitt samiska efternamn, mot ett svenskklingande efternamn, vilket han också gjorde.
Inlägg #6: Postat: 2007-06-24 15:10:00
Janne B
LARS N/ Nu ska jag sätta dig på prov! Jag har besökt nu förfallna skolkåtor på 3-4 ställen i skogslandet i Västerbotten.Barnen skolades och sov i dessa torvkåtor ca 8 månader per år. I en kåta bredvid bodde lärarinnan. Två ggr om året kom föräldrarna/storfamiljen förbi med sin renhjord. När det var vår fick barnen följa med till Fjället, för att återkomma till skolan på hösten. För dessa barna ansågs ha skolplikt från 1842 som andra svenska barn.
Inlägg #7: Postat: 2007-06-24 15:13:00
Janne B
Men det fanns en betydande ovilja att gå i skola åtskild från föräldrarna. Så barnen fick fångas in på olika sätt och det var givetvis mycken "gråt och tandagnisslan". Så här var det till omkring 1940 då mer fasta sameskolor byggdes. LARS. Var detta övergrepp mot barn eller möjligtvis tvärtom???
Inlägg #8: Postat: 2007-06-24 15:17:00
Janne B
5 Elvy/ Där har vi alltså förklaringen till att renskötande samer har kvar sina ursprungliga namn medan de befasta i stor utsträckning har försvenskade efternamn. Detta har jag inte begripit förut....så tack!
Inlägg #9: Postat: 2007-06-24 15:18:00
Inger-Sofia
: diat den svenska folkhemsuppfattningen...du kan du.**
Vad händer när man tar ifrån människor deras uttryckssätt.Som jojken,som är ett sätt att minnas,att få utlopp för sina känslor och att komma något,någon nära.som nils- aslak valkeapää uttryckte sig."det jojkar i mitt blod"trumman kallades för djävulens bibel och satans instrument,många förstördes,beslagtogs,trummor som gått i arv,Vilken rädsla!
Inlägg #10: Postat: 2007-06-24 15:18:00
Inger-Sofia
: diat den svenska folkhemsuppfattningen...du kan du.**
Vad händer när man tar ifrån människor deras uttryckssätt.Som jojken,som är ett sätt att minnas,att få utlopp för sina känslor och att komma något,någon nära.som nils- aslak valkeapää uttryckte sig."det jojkar i mitt blod"trumman kallades för djävulens bibel och satans instrument,många förstördes,beslagtogs,trummor som gått i arv,Vilken rädsla!
Inlägg #11: Postat: 2007-06-24 15:20:00
Janne B
Sedan det turkisk ottomanska riket störtat samman ca 1917 så har under 1900 talet miljoner människor på Balkan tvingats byta sina efternamn. Gäller främst Bulgarien och Rumänien. Muslimska eller turkiska namn har inte accepterats. Myndigheterna har delat ut nya släktnamn...detta har jag läst om flera gånger.
Inlägg #12: Postat: 2007-06-24 15:21:00
Lars Nilsson
6/ Visst, man skulle var kvar i kåtan och faan tog den som inte var det. Även skolan skulle vara i kåta! Den same som ville ha sitt barn i vanlig skola eller försöka sig på något annat än rennäring var inte precis välkommen. För att uttrycka sig milt. Behandlingen av samer var Sveriges svar på Sydafrikanernas apartheid. Det gällde även skolväsendet.
Inlägg #13: Postat: 2007-06-24 15:26:00
Inger-Sofia
hänger på dig där lars samebarnen från nomadiserade familjer fick inte bo i vanliga skolhem utan i stora,oftast dragiga kåtor.FÖR att inte bli bortklemade..dessa skolor upphörde inte förän 1946Dubbelheten i statens budskap.Samebarnen skulle bli så svenska att de talade det svenska språket,men ibland inte tilläts använda sitt eget.Men inte så svenska att de glömnde sitt samiska ursprung och ville bo som andra skolbar
Inlägg #14: Postat: 2007-06-24 15:27:00
Janne B
Nu Lars tar du enligt min mening i lite väl mycket. Renskötarnas barn kunde inte springa iväg till skolan som byabarn o samhällsbarn. De måste leva ngt slags internatliv om än under eländiga förhållanden. det nog ofta båda kallt och regnblött i skolkåtorna. Vem försåg den med mat och ved.??
Inlägg #15: Postat: 2007-06-24 15:28:00
Janne B
Rättelse " Det var nog ofta både kallt och regnblött i skolkåtorna".
Inlägg #16: Postat: 2007-06-24 15:31:00
Inger-Sofia
staten ville oxså bestämma hur de renskötande samerna skulle bo.Enligt renbeteslagen 1928 skulle de få bo i annat än bostäder av !lapsk typ" nämligen kåtor med öppen eldstad och öppet rökfång.*Det är från början en historia måste berättas för att vi skall få en förståelse och insikter om helheten.Mycke är annorlunda idag.Men ekot av det förgångna lever kvar i vår okunskap,våra fördomar och vårt bemötande av samer och samisk kultur.hos samer och oss
Inlägg #17: Postat: 2007-06-24 15:35:00
Janne B
13 Inger-Sofia/ tack för viktigt tillägg. Men jag tror inte att det fanns skolhem för "svenska barn". Men någon ny lag på 1940 talet tvingade fram skolhem på flera orter i Lappland. Det fanns en slags privat stiftelse vid denna tid som hette Skyttianska Samfundet som befodrade denna övergång. Finns nog mkt på nätet om detta. Jag tror att Lycksele har kvar sin Skyttianska skola, i vart fall till namnet.
Inlägg #18: Postat: 2007-06-24 15:41:00
Janne B
Jag tror att lappmarksdoktorn Wallmark? har berättat en hel del om hög barnadödlighet och om hur enkla benbrott etc ofta slutade med döden.Hur svårt det var att dra med sig de gamle på rajderna, många mil osv. Talet om ättestupan i Malå och på andra håll grundar sig nog på detta problem. "Klenebarn" var inte heller lätta att hålla vid liv.
Inlägg #19: Postat: 2007-07-02 14:03:00
Elvy
Svensk långfilm idag kl 14.25 i SVT1. Efter den välkände lappmarksdoktorn Einar Wallquists berättelser från vardagen som läkare.
Inlägg #20: Postat: 2007-07-02 15:57:00
Janne B
Elvy tack/ Jag såg nästan hela trots att jag sett den förut. Den sa inte så mkt om relationer mellan samer o nybyggare eller om mkt renar en same kunde ha. Men jag såg en bildsekvens på en rätt betydande renhjord som drog förbi. Sannolikt en hel lappbys raid.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...