"Vi som hade det så bra i Gaza!"

Inlägg #1: Postat: 2007-06-16 08:52:00
Janne B
Gaza är nästan helt blockerat landvägen men vet någon här hur det är sjövägen.Går EU fartyg i pendeltrafik in med mat mm till 1 miljon?? människor. Det talas ju om att Israel har kanonbåtar som hindrar sjöfarten! Visst ser jag illa klädda och sannolikt svältande människor på Gazas gator! Men hur kan någon ha mått bra så här instängt. De bor i urgamla hus som är bättre än tält i Darfur.Men varför bryter det inte ut förödande epidemier när folk bor trångt utan sjukvård?
Inlägg #2: Postat: 2007-06-16 08:54:00
Janne B
Jag antyder inte något fusk eller bluff. Mina frågor är äkta naiva. Jag begriper sedan 20 år väldigt lite om hus Gaza fungerar. Västbanken är lättare!
Inlägg #3: Postat: 2007-06-16 11:45:00
Joakim Steneberg
Janne. Svenska media är inga hejare på att förklara bakgrunder.
Gaza verkar vara ca 1x4 mil stort, med några städer. 1 milj invånare? Snabb folkökning. De lever väl på bidrag från EU m.fl.? Man ser både fina bilar m.m. på TV, men det är nog undantag. Någon hamn syns inte, bara en lång härlig? strand. Flygplats? Inte mycket info på Wikipedia heller.
Inlägg #4: Postat: 2007-06-16 15:46:00
Janne B
Tack för hjälpen Joakim. I dag har jag hört att är mest FN som levererar "matpaket" men även EU. Men Israel har ju stoppat hamnbygge så jag antar att småbåtar? tömmer stora båtar ute på redden. Flygplatsen är nog nästan alltid stängd av Israel, de misstänker vapensmuggling den vägen osv.
Inlägg #5: Postat: 2007-06-16 15:49:00
Janne B
Var kommer bensin/diesel i från till alla dessa bilar? Många ser ju rätt nya ut, köpta av försnillade biståndspengar eller? Men mest är det ju urgamla bilar. Samt åsnekärror! Hur mycket vatten levererar Israel till Gaza? // Jag ska se om jag hittar mer på nätet. Nu när allt bara blir värre oc värre...
Inlägg #6: Postat: 2007-06-16 15:51:00
Janne B
Dagsläget/ Hamas anhängare jagas som villebråd på Västbanken och Fatatas sista anhängare är kortlivade i Gaza.
Inlägg #7: Postat: 2007-06-16 22:19:00
Bongo Bongo
Den svarta marknaden fungerar utmärkt. Kanske för att den har lättare från att bortse från politisk och etnisk tillhörighet. Många israeler gör fina stålar på att handla med palestinier och vice versa. Även om media gärna vill ha två palestinska falanger så är verkligheten betydligt mer mångbottnad.
Inlägg #8: Postat: 2007-06-16 22:23:00
Bongo Bongo
Deta utnyttjas också av Israel som gärna backar någon liten lokal "boss" för att upprätthålla kaos. Ett annat faktum är att Israel har en stor och gedigen organiserad brottslighet, eh, höll på att skriva judisk maffia men begreppet är kanske lite värdeladdat ;- och korruptionen bland de styrande i israel har sin motsvarighet i Fatah. Kort sagt, en härlig grogrund för svarta affärer.
Inlägg #9: Postat: 2007-06-16 22:26:00
Bongo Bongo
Min palestinska polare brukar berätta en rätt skön story hur han brikade byta brass mot ammunition, dock inga jättekvantiteter, med några idf-soldater. :-
Laddar...