Vinna kriget och förlora freden

Inlägg #1: Postat: 2007-06-15 08:40:00
Yngve K
Jämför med de muslimska länderna Algeriet och Tunisien där födelsetalet sjunkit från höga sju barn per kvinna till två. Där har befolkningen fått ta ansvar för sin fruktsamhet och nu har man en framtid kanske inom EU.T.o.m. mullornas Iran har en befolkningpolitik med användadet av kondomer som en viktig politik.
Inlägg #2: Postat: 2007-06-15 09:54:00
Joakim Steneberg
Carl Bildt tog upp i Rapport i går detta med den att Gaza är fullt av barn. Och där har han naturligtvis rätt. Att överbefolkning och höga födelsetal särkskilt på så trånga platser och under sådana förhållande inte är något problem är ju nonsens!
Vilken världbild får dessa barn, hur kommer de att må och hur många kommer att hata Israel och i väst som vuxna?
Inlägg #3: Postat: 2007-06-15 10:46:00
Lars Nilsson
Visst är det ett problem med överbefolkning i exvis Gaza. Men det är inte grunden till konflikten. För i så fall skulle Holland förmodligen världens mest tättbefolkade land vara en konflikthärd utöver det vanliga.
Inlägg #4: Postat: 2007-06-15 11:42:00
Joakim Steneberg
Nej det är kanske inte direkt grunden till konflikten. Men det förvärrar och kanske försvårar en lösning även på lång sikt! Mycket folk behöver mer plats. Holland är väl knappast jämförbart ändå? De överlever genom tulpanodling. Och de löste tidigare problemet på sitt sätt. Kolonialisering av Sydafrika och Indonesien med andra följdproblem, särskilt i Sydafrika som bekant!
Inlägg #5: Postat: 2007-06-15 14:35:00
Yngve K
Det går inte att jämföra Holland och Gaza.Holland har en lång tradition av utveckling av jordbruk, vattenreglering och industri.Gaza liknar Fippinerna i så måtto att man utbildar folk men dessa har inga arbeten att gå till.I stället arbetar särskilt de filippinska kvinnorna i utlandet och det skulle Gazaborna också göra om de kunde men nu är de instängda.Abortförbudet är den främsta orsaken till överbefolkningen i Filippinerna.
Inlägg #6: Postat: 2007-06-15 16:10:00
Lars Nilsson
4/ Klart Holland och andra tättbefolkade länder inte är jämförbara med Gaza på annat sätt än att det tättbefolkat. Har inte sagt något annat heller. Men vad har Du fått det ifrån att Holland löste överbefolkningen med kolonialism? Och tror att tulpanodling är svaret på hur Holland idag löser överbefolkningen i landet? Intressanta teorier, båda två, som Du kanske skall skriva en artikel om?
Inlägg #7: Postat: 2007-06-15 17:40:00
Yngve K
Det var inte jag som talade om tulpanodling eller kolonalism. Holland befinner sig den postindustriella fasen, Gaza har inte börjat den industriella än.Holländarna börjar flytta till Sverige för att komma ifrån trängseln i hemlandet.
Inlägg #8: Postat: 2007-06-15 17:54:00
Joakim Steneberg
6 Det var väl en hel del som åkte till Sydafrika, kanske mest av religiösa skäl? Men eftersom du själv gjorde en rätt halsbrytande jämförelse med Holland så passade jag på att skoja lite om tulpanodling. Det gick inte hem tydligen.
För övrigt är Holland inte så tättbefolkat som Gaza, norra delen är rätt glest. Det finns en del naturområden och skogar också.
Inlägg #9: Postat: 2007-06-15 17:58:00
Lars Nilsson
7/ Ytterligare två exempel på att Du inte fattar någonting. 1.Jag skrev 4 för att markera vem jag avsåg. 2. Om Du inte inser Du enfalden i att påstå att holländrarna flyttar till Sverige för överbefolkningens skull, finns det knappast något hopp för Dig Yngve! Lika korkat som tulpanodlig som svar på överbefolkning. Var kommer alla stollar ifrån?
Inlägg #10: Postat: 2007-06-15 17:59:00
Lars Nilsson
8/ OK, skämt var det, tack och lov!
Inlägg #11: Postat: 2007-06-15 18:03:00
Joakim Steneberg
10 Å sen gör dom ju Edamerost. Inte f-n kan man överleva på att göra edamerost i Gaza!
Inlägg #12: Postat: 2007-06-15 19:43:00
Yngve K
Holländare skall bygga 24 hus i en by nära min hemby och i Värmland köper man företag.Det är det senaste jag hört om holländare i Sverige.
Inlägg #13: Postat: 2007-06-15 22:42:00
Lars Nilsson
12/ Och därav Din slutsats förstås. Därav följer att svenskarna, som bygger mängder av hus i södra Spanien och i Thailand gör det för att vårt land är överbefolkat?
Laddar...